به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۳۴۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
تابستان یاسوج هوا خنک می شود و هرساله شاهد حضور رمالان و فالگیران زن در این شهر هستیم اما امسال، داستان فرق می کند و تعداد آنها دوچندان تر شده است.

خبردنا: یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطق سردسیری این استان و ایران است که در فصل تابستان شاهد مهاجرت و ورود گسترده اقشار مختلفی نظیر رمالان و فالگیرها است.

به گزارش"خبردنا"، درحالی که هنوز فصل تابستان فرا نرسیده اما یاسوج این روزها شاهد حضور زنان  رمال و فالگیری است که  تلاش می کنند آینده  مشتریان خود را از کف دست هایشان پیش بینی کنند. فالگیران و رمالانی که  از ورودهای شهر یاسوج تا میادین تجمعی شهر را به تصرف   درآورده‌اند.

در بساط رمالان خالکوبی شده این روزهای شهر یاسوج، از پیشگویی آینده تا بستن زبان دیگران پیدا می شود تا برسد به پیوند عاشق به معشوق، از طلسم و جادوی بدخواهان تا موفقیت در کنکور، از پیدا کردن نشانی دزدان و سارقان و درمان نازایی و بیماری‌های لاعلاج تا یافتن همزادان و هر چیز دیگری که فکر کنید در آگهی‌ها و تبلیغات رمالان و جادوگران خیابانی شهر یاسوج دیده می‌شود.

مدتی است تعداد این فالگیران  در شهر افزایش قابل توجهی داشته  اگر چند دقیقه‌ای هم در گوشه وکنار پاتوق‌هایشان بایستید به‌خوبی می‌توان فهمید که متقاضی  متاع‌شان کم نیستند.  مردمی که از روی استیصال و گرفتاری‌های زندگی به سراغ فال‌گیرها می روند تا شاید اندکی ولو در خیال  به زمانه امیدوار شوند.

رمالان غیربومی برای جذب مُشتری، عابر پیاده را به هزاران چیز  سوگند می‌دهند و سپس با التماس از او می‌خواهند تا با نگاه کردن به کف دستش از آینده‌اش خبر دهند.

یک شهروند شهر یاسوج که خود را " اسماعیل " می نامد از وضعیت حضور فالگیران و رمالان در این شهر اظهار نگرانی می کند و می گوید: نمی دانم چرا نظارتی در جمع آوری این رمالان و فالگیران نمی شود و هیچکس کاری با آنها ندارد.

خانم خانه‌داری هم از نابسامانی پیاده‌روهای شهر یاسوج به‌دلیل تعداد زیاد رمالان نگران است و گفت: تابستان یاسوج هوا خنک می شود و هرساله شاهد حضور رمالان و فالگیران زن در این شهر هستیم اما امسال، داستان فرق می کند و تعداد آنها دوچندان تر شده است.

او هم از وجود آسیب های اجتماعی این قشر از جامعه خبر می دهد و به ایلنای یاسوج گفت: یکی از همسایگان ما چند روز پیش در محدوده سه راهی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج از یکی از فالگیرها می خواهد برایش فال بگیرد. فالگیر زن به او می گوید «آینده دخترت را  تلخ  می بینم »  از آن روز همسایه ام مدام نگران زندگی دخترش است.

شهروند دیگری هم   با برشمردن مشکلات فالگیران و رمالان برای شهر و مردمی که فکر می‌کنند آینده شان به حرف های این رمالان گره خورده  ، یادآورشد: برخی از شهروندان یاسوج به دلیل بافت عشیره‌ای و  فرهنگ مهمان نوازی‌شان  معتقدند  نباید با رمالان و فالگیران با  خشونت برخورد کرد. 

رضا صادقی گفت: اگر چه مدارا کردن با دیگران بسیار  پسندید‌ه است و برخورد با کسانی که به نوعی چهره شهر را غیر زیبا جلوه می‌دهند با مسئولان شهری است است اما برخی از رمالان نیز از این موضوع سوءاستفاده   کرده و در کوی و برزن  برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کنند که می طلبد دستگاه های متولی با این موضوع اقدامات روشن و جدی از خود نشان دهند.

اما یک وکیل پایه دادگستری یاسوج هم در پاسخ به این سئوال ایلنا که در چه شرایطی می‌توان گفت فرد فالگیر مرتکب جُرم شده است؟ اظهارداشت: اگر فرد فالگیر یا رمال خودش را نزد مُشتری، فردی باتجربه و درستکار قلمداد نماید که با پیش بینی و قدرت‌های خود می تواند آینده فرد را تغییر دهد که به نوعی در این کار یک فریبکاری شکل بگیرد و از سویی در ازای این فریبکاری وجهی را هم دریافت کند، در این حالت احتمال اینکه به عنوان «کلاهبردار» قابل مجازات باشند وجود دارد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان این نوع جرم را «تحصیل نامشروع مال» دانست؟ هم خاطرنشان کرد: بله، این امکان وجود دارد برخی محاکم در حالتی چنین رفتارهایی را که در کنار دریافت وجه است، از مصادیق جرم «تحصیل نامشروع مال» بدانند؛ هرچند  معتقدم برای تحقق این جُرم که موضوع ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری است، نمی‌توان بدون در نظر گرفتن قسمت نخست این ماده و صرفاً به قسمت پایانی آن استناد کرد و هر تحصیل نامشروع مالی را جرم دانست.

یک مدرس رشته روانشناسی  هم از درمان افراد خرافاتی در علم روانشناسی خبرداد و اظهارداشت: اختلال شخصیت اسکیزوتایپال در علم روانشناسی ، تشخیصی است که برای افرادی که خرافاتی هستند گذاشته می شود.

سیده مهری حسینی گفت: این افراد به سحر و جادو اعتقاد دارند، وضع ظاهری آنها عجیب و نامتعارف است، ، ادعا می‌کنند که می‌توانند حوادث آینده را پیش بینی کرده و بر آنها اثر بگذارند، تکلم آنها مبهم، حاشیه پردازانه، استعاره‌ای با شرح و تفصیل مفرط یا قالبی است، برخی از آنها حتی پا را فراتر گذاشته و ادعای ارتباط با موجودات دیگر را دارند .

یک کارشناس انتظامی نیز گفت: در مجموع برای بحث رمالی و فعالیت‌هایی که در کنار این موضوع و با محوریت فال بینی انجام می‌شود، جُرم تلقی نمی‌شود اما هرگونه فعالیت برای تشویق و ترغیب متقاضیان برای پرداخت پول در ازای رمالی باعث ایجاد کلاهبرداری می‌شود.

وی افزود: طبق قانون با افرادی که تحت عنوان رمالی اقدام به فریب هموطنان می‌کنند و یا بابت کف بینی اقدام به دریافت پول از آن‌ها کرده و در ادامه خرافه پرستی را تبلیغ می‌کنند، به عنوان کلاهبردار برخورد می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: