به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۳۴۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
آبشار تنگه نمک، چشمه سردو و منطقه‌ حفاظت شده‌ دنا از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این منطقه است که می تواند تجربه سفری خاطره انگیز برای مسافران در نیمه دوم هر سال باشد.

خبردنا: بخش سردسیری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن آب و هوای خنک و طبیعتی کوهستانی یکی از مقاصد گردشگران فصل تابستان بویژه از بخش جنوبی ایران به شمار می رود و این استان برای جذب گردشگران در حال آماده کردن شرایط است.

به گزارش"خبردنا"، این روزها در شرایطی که شهرستان های جنوبی کهگیلویه و بویراحمد اوج روزهای گرم سال را با دمای ۴۵درجه سانتیگراد سپری می کنند جاذبه های دیدنی مناطق سردسیری این سرزمین چهارفصل با دمای ۱۵ درجه سانتیگراد فضای متفاوتی را پیش روی مسافران گشوده است.

اواخر بهار و تابستان هر سال هزاران نفر از اهالی استان های جنوبی چند روزی برای فرار از گرمای طاقت فرسای این مناطق به تفرجگاه های شهرهای شمالی کهگیلویه و بویراحمد سفر می کنند تا ضمن در امان ماندن از گرما از طبیعت زیبا این خطه استفاده کنند.

هوای پاک، تنوع جاذبه های گردشگری از کوه های سربه فلک کشیده دنا و خامی،جنگل ها، تا دریاچه ها،آبشارها،چشمه سارها در کنار مردمان مهمان نواز کهگیلویه و بویراحمد را به بهشتی کم نظیر برای تابستان گردی تبدیل کرده است.

آبشار یاسوج،کوه گل، تنگ مهریان، روستای کریک،پارک جنگلی یاسوج،غار ده شیخ، تفرجگاه دریاچه شاه قاسم و رود رونه از جمله مناطق دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد در فصل تابستان که هر ساله میزبان هزاران نفر گردشگر است.

روستای کریک

طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت تاریخی و پلکانی واحدهای مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه دنا و امکان کوهنوردی، روستای زیبای کریک در کهگیلویه و بویراحمد را به یکی از مقاصد بوم گردی در استان تبدیل کرده است.

روستای کریک که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان در دامنه ارتفاعات دنا ،۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت این روزها میزبان گردشگران پرشماری  است.

عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره با صفای کریک ،قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی سی‌سخت از زیبایی های وصف ناشدنی روستای کریک است.

قرار  گرفتن  باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود،لباس های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست کننده نان و غذاهای محلی در کنار گویش شیرین لری اهالی از دیگر تجربیات شیرین مسافرانی است که روستای کریک را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند. 

دریاچه کوه گل

دریاچه زیبای کوه گل، طبیعت پوشیده از گیاهان خوراکی و دارویی،نغمه پرندگان و آب و هوای دلپذیر در کنار زیرساخت های رفاهی کوه گل را به یکی از شلوغ ترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این واپسین روزهای فصل بهار بدل کرده است.

تنگ کوه گل از نظر پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ترین منطقه‌ دنای شرقی محسوب می‌شود اینجا می توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک لک، حواصیل، چنگر، خروس کولی و پرندگانی بومی دیگر را در اطراف آن به تماشا نشست.

اینجا وجود گیاهان خوراکی و دارویی چون قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه و گل های رنگارنگ کوه گل را متناسب با نامش یعنی رویشگاهی پوشیده از گل و گیاه کرده است.

آبشار تنگه نمک، چشمه سردو و منطقه‌ حفاظت شده‌ دنا از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این منطقه است که می تواند تجربه سفری خاطره انگیز برای مسافران در نیمه دوم هر سال باشد.

برای دسترسی به این بهشت زمینی، باید ابتدا به شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و پس از طی کردن مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر به طرف شمال غربی این شهر، به شهر سی‌سخت رسید، با گذر از شهر سی‌سخت بعد از حدود ۶ کیلومتر به طبیعت زیبای منطقه کوه‌گل می‌رسید.

از پایین دست منطقه کوه‌گل پس از ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، با از گذر از میان درختان کوهی و گل‌بوته‌های وحشی می‌توان به یکی از خیال‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران در ارتفاعات رشته کوه دنا رسید.

تفرجگاه تنگ مهریان

تفرجگاه تنگ مهریان یاسوج یکی دیگر از جاذبه های بکر کهگیلویه وبویراحمد در روزهای گرم تابستان است اینجا جاری شدن آب زلال در دره ای با شیب ملایم و تشکیل آبشارهای چشم نواز در لابه لای درختان تنومند چنار و زبان گنجشک حس وحال خاصی را به گردشگران این مکان داده است.

تفرجگاه تنگ مهریان در حاشیه رودخانه و خنکای درختان لذت بخش ترین منظرگاه برای مسافران خسته از گرمای جنوب و دل کنده از فضای دود ودم کلان شهرهاست.

مسیر زلال این روان آب گوارا پوشیده از سایه سار مفرح ترین خاطره برای کودکان و نوجوانانی است که باتمام وجود خود را به این آب سرد زده اند تا کمی از خستگی وگرمای سفر بکاهند.

تنگ مهریان در مسیریاسوج اقلید واقع شده است و این مسیر پوشیده از جنگل های سبزبلوط ،باغستان های گردو و دیگر مناظربدیع است،استخرهای پرورش ماهی قزل آلا نیز باعث شده که مسافران از طعم ماهی سردآبی این منطقه بی بهره نباشند.

آبشار یاسوج

هوای دلپذیر،نهرهای آب در بستر مارپیچ مشبک، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز چشم اندازی زیبا در آبشار ۱۰ متری یاسوج فراهم کرده است.

در حاشیه این تفرجگاه زیبا آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است که هرگوشه از آن جلوه‌ای از فرهنگ و هنر بومی سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

پارک آبشار یاسوج که هشت هکتار مساحت دارد و در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده است یکی دیگر از جاذبه های تابستانی کهگیلویه و بویراحمد است.

غار ده‌شیخ پاتاوه

این غار یکی از جاذبه های توریستی و جذاب در کهگیلویه وبویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ و در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی‌سخت و ۵۵کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب سبب ایجاد قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.
این غار یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای شناخته‌شده در کشور است که دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است.

غارنوردان این غار را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری و سرشار از جذابیت های بدیع و شگفتی های حیرت آور توصیف کرده اند.
انبوه درختان و جنگل های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره های عمیق بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.

کهگیلویه و بویراحمد آماده پذیرایی از گردشگران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان آماده پذیرایی از گردشگران در فصل تابستان است.

سعید طالبی‌پور افزود:ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و نظارت بر نحوه خدمات دهی هتل ها، مهمانسرها و اقامتگاه های بومگردی کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین اقدام های انجام شده برای پذیرش گردشگران در تابستان امسال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هم اکنون در استان حدود هشت واحد بوم‌گردی آماده ارائه خدمات به گردشگران است که بیشتر این اقامتگاه ها به‌صورت خانه‌های سنتی، خشتی و گلی و با امکانات سنتی تزیین‌شده‌است.

وی عنوان کرد: سرو کردن غذاهای سنتی، بازی‌های بومی و محلی، موسیقی سنتی اقوام از جمله خدمات بومگردی های کهگیلویه و بویراحمد است.

جشنواره ملی کوچ

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به منظور معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری جشنواره ملی کوچ عشایر از ۱۶ تا ۲۰ تیر ماه امسال در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

طالبی پور تاکید کرد:جشنواره ملی کوچ عشایر با شرکت همه استان‌های کشور به میزبانی شهر یاسوج به مدت سه روز در بخش جشنواره و چهار روز در بخش نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار خواهد شد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

تا پیش از همه گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و سه میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: