به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۳۵۳۰
|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
شهردار شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران هم ابتدای مصاحبه خود با ایلنا تاکید کرد : دیدگاه من سیاسی نیست و انگیزه خدمت و وجدان کاری و همکاری با شورای شهر از اولویت‌های من است و البته در این سال‌ها مشکلات شهرداری بخاطر مسائل سیاسی بود.

خبردنا/ دوگنبدان، شهری با بیش از 150 هزار جمعیت مرکز شهرستان گرمسیری گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با داشتن ده‌ها حلقه چاه نفت و صادر کننده یک چهارم نفت و گاز ایران ، با مُشکلات شهری فراوانی از جمله انباشت زباله در بسیاری از معابر اصلی و فرعی شهر روبرو است.

به گزارش ایلنا از دوگنبدان، رهاسازی زباله یا همان طلای کثیف علاوه بر زشت جلوه دادن چهره شهر و نارضایتی شهروندان سبب رنج پاکبانان سخت کوش این شهر هم است.با نگاهی گذرا به کانال‌های خیابان آرایشگران در مُدرس غربی، محل تخلیه زباله ها در محله لبنان، زباله‌های تجمعی پُشت دیوارچین رینگ خیابان سعدی، کانال پُل سنگی محله سادات، کانال جنب اداره کار ، بیمارستان شهید رجایی و ام آر آی دوگنبدان به خوبی می توان به عُمق فاجعه بهداشتی و زیست محیطی پی بُرد.

امروزه سیستم های جمع آوری و دفع زباله‌ها به صورت سنتی جوابگو نیست و نمی‌توان با این روش‌ها از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از انواع زباله‌های شیمیایی، میکروبی و …جلوگیری کرد. از سوی دیگر بر اساس قانون مُدیریت پسماندها، شهرداری‌ها اصلی ترین ارگان مدیریت کننده زباله‌های خانگی هستند، اگر چه به نظر می رسد اقدامات شهرداری‌ها به تنهایی نمی‌تواند چاره کار باشد.

سیعد رحمانی یکی از شهروندان دوگنبدانی است که با اشاره به گرمای طاقت فرسا و انتشار بوی تعفن ناشی از پسماندها و زباله های شهری و پُر شدن کانال های فاضلابی از فضولات انسانی و حیوانی، در این باره به ایلنا گفت: در شهری مثل دوگنبدان با دمای بالای ۵۰ درجه در فصل تابستان، که مقدار قابل توجهی زباله خانگی تولید می شود حجم عظیمی از مشکلات زیست محیطی نگران کننده ای نظیر آلودگی خاک، آب، هوا، رشد و تکثیر حَشرات، جوندگان و ناقلان بیماری‌ها را به دنبال داشته و صرف نظر از جنبه‌های بهداشتی و زیبایی شناختی، سلامت عمومی را به مخاطره می اندازد، که تاکنون نسبت به حل این مشکل بهداشتی هیچ گونه اقدامی نشده است.

زن خانه داری در محدوده کانال بیمارستان شهید رجایی هم از نگرانی خود و اهالی خیابان‌های مجاور این کانال خبر می‌دهد و یادآور شد: روزانه شاهد پَرسه زدن سگ‌های بدون صاحب ، حضور کودکان کار برای جمع آوری پلاستیک و قوطی‌ها از انبوه زباله و دود ناشی از آتش زدن بخشی از زباله ها که منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد،هستیم.

یک روانشناس کودک هم از به خطر افتادن سلامتی روح و روان ساکنان در محدوده کانال های فاضلاب شهر دوگنبدان اظهار نگرانی می کند و با تاکید براینکه کودکانی که در این محیط ها سکونت دارند با مشکلات جدی در حوزه بهداشت مواجه هستند، اظهارداشت: دیدن تصاویر زشت و خشن و تکرار روزانه این تصاویر می تواند در آینده، تداعی کننده خاطراتی تلخ برای کودکان و نوجوانان این محلات باشد.

اسماعیل دارفرین گفت: متاسفانه آمار جمعیتی کودکان و نوجوانان ساکن در محدوده کانال‌های فاضلاب شهر دوگنبدان آمار بالا و نگران کننده است که به دلیل نبود امکانات مناسب رفاهی و وجود انواع آسیب‌های اجتماعی، به طور حتم در آینده‌ای نزدیک شاهد بدتر شدن وضعیت کنونی خواهیم بود.

تجمع لجن و انباشت زباله به دلیل نبود اعتبار

معاون خدمات شهری شهرداری دوگنبدان با بیان اینکه شهر دوگنبدان به شهر کانال‌ها معروف است، اظهارداشت: در این شهر بالغ بر 17 کانال روباز وجود دارد که محدوده این کانال‌ها از باغ فردوس تا اداره کارسابق جنب ساختمان ام آر آی گچساران، محوطه سه راهی و کارکنان دولت از سمت مجموعه نان محمدپور تا ورودی روستای کُمبل به سمت جاده کمربندی و از طرف صد و هشت دستگاه رزمندگان و منازل شرکت نفت و بیمارستان‌های نفت که با کانال مرکزی شهر یکی شده و این کانال ها در مجموع در روستای کُمبل آنجا که قسمت مخزن وپمپ نصب است به صورت روان آب برای تصفیه یکی می شوند.

غفار قنبری معاون خدمات شهری شهرداری دوگنبدان در گفت و گو با ایلنا گفت: روال کار این است در طول سال، هرسه ماه یکبار برحسب فصول بارندگی و فصول خشک، سه الی چهار بار کانال‌ها لایه روبی شود و شهرداری برای لایه روبی علاوه بر دستگاه‌هایی که دارد مجبور به اجاره مینی لودر است که البته گاهی اوقات، شرکت بهره برداری نفت و گاز در این مورد همکاری دارد.

وی با بیان اینکه به جهت نداشتن شیب و مسطح بودن شهردوگنبدان در بستر کانال ها، باید کف سازی مناسب صورت بگیرد زیرا در صورت مساعد شدن شرایط و ماندگاری پس مانده ها،شاهد رشد نیزارها و تجمع لجن و انباشت زباله هستیم، خاطرنشان کرد: برای لایه روبی و تکمیل ساختار بسیاری از کانال ها با نبود بودجه کافی و اعتبار مناسب دست وپنجه نرم می کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری دوگنبدان گفت: این لایه روبی ها از ایستگاه کارکنان دولت تا بازارچه توحید(کپری‌ها) ماهیانه نظافت و کانال پارک شهر تا دانشسرای قدیم در بافت فرسوده محله سادات گچساران از طریق مینی لودرها و یا با همکاری کارگران شهرداری در بخش خدمات شهری تمییز کاری می شود.

قنبری افزود: اغلب این کانال ها نیاز به بتن ریزی و کف ریزی دارند و از چندسال گذشته به این طرف در بحث جذب اعتبارات با مشکل مواجه هستیم و از آن تاریخ به علت پرداخت نشدن هزینه ها و ناکام بودن شهرداری در جذب پیمانکار، کارتکمیل ساختار دیوار چینی و کف پوشی مناسب کانال ها به حالت تعویق درآمده است.

وی با اشاره به مشکلات سایر کانال‌های فاضلاب شهر دوگنبدان، یادآور شد: کانال محله رزمندگان کانال زیر دست بیمارستان شهیدرجایی تا جاده کمربندی باید کف سازی و کانال باغ بنگه کف سازی و دیوارچینی نیاز دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری دوگنبدان با تاکید براینکه باید هزینه کرد تا کار نتیجه مطلوبی بگیرد، ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته، اعتبارات استانی و بودجه داخلی تخصیص نیافته و یا حذف شده است.

قنبری با اشاره به افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت‌ها، اظهار داشت : بالا رفتن نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها نیز مشکلات کنونی شهرداری دوگنبدان را دوچندان کرده و ما برای تکمیل و نظافت کانال‌های فاضلاب شهری به اعتبارات کلانی نیاز داریم که عملا این اعتبارات وجود ندارد.

شهرداری معطل 20 میلیارد تومان اعتبار برای لایه‌روبی کانال‌ها و پرداخت حقوق کارگران

وی اعتبار اولیه مورد نیاز برای لایه روبی کانال ها و حقوق کارگران شهرداری جهت لایه روبی آنها را بیش از 20 میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: بطور مثال، اگر هزینه اجاره ماشین جهت لایه روبی روزانه یک میلیون تومان بوده این هزینه اکنون به بیش از پنج میلیون تومان رسیده که باتوجه به استفاده شهرداری از مینی لودرها در بخش عمرانی، این هزینه به صرفه نیست و بیشتر از نیروی انسانی استفاده می کنیم.

این مسئول شهرداری دوگنبدان گفت: شهرداری این شهر اکنون با دو موضوع در این روبرو است، اول اینکه اغلب سیلاب ها در مرکز شهر هدایت می شود و نیزارها در تابستان و زمستان به صورت طبیعی لایه روبی و با روان آب هاپاک می شوند.

وی افزود: برخی کانال ها مثل کانال مقابل اداره هواشناسی به طرف حسینیه دُولیاری ها، سیلاب گیر نیست و آب روان ندارد و یا کانال جزیره در محله پانصد دستگاه که اینها در تاریخ های مشخصی لایه روبی می شوند که هزینه لایه روبی این بخش تا پنج میلیارد تومان انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری دوگنبدان گفت: دومین مورد هم اینکه اغلب زباله های درون کانال های شهر دوگنبدان حاصل رعایت نکردن موازین بهداشتی از سوی رستوران ها، قهوه خانه ها،میوه فروش ها،کافه ها و مواردی هم رعایت نکردن بهداشت محیط از طرف ساکنین آن قسمت‌ها است.

قنبری با بیان اینکه اضافات غذاها و موادهای مصرفی بدون رعایت موازین بهداشتی و کیسه گرفتن زباله ها،در سطل های فلزی رها و طعمه زباله گردها می‌شوند ، اظهارداشت: مانده این تفکیک‌های شبانه روزی تا رسیدن ماشین حمل زباله، در کانال‌ها واژگون می شود.

وی با تاکید براینکه مردم باید در امر بهداشت محیط مشارکت کنند، ادامه داد: برای بهسازی کانال پشت بیمارستان شهید رجایی به سمت اداره کار بیش از 2 میلیارد تومان سنگ برای دیوار سازی و کف سازی خریداری و تخلیه شده و در این سال‌ها بخاطر سیاسی کاری و کش و قوس های جذب نشدن اعتبار و نبودن پیمانکار مناسب، این امر مُیسر نشده است.

مشکلات شهرداری دوگنبدان ناشی از مسائل سیاسی بود

شهردار شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران هم ابتدای مصاحبه خود با ایلنا تاکید کرد : دیدگاه من سیاسی نیست و انگیزه خدمت و وجدان کاری و همکاری با شورای شهر از اولویت‌های من است و البته در این سال‌ها مشکلات شهرداری بخاطر مسائل سیاسی بود.

رضا قشقایی با بیان اینکه برای گرفتن مناقصه‌ها و جلب اعتماد پیمانکار به بودجه و اعتبار نیاز است که متاسفانه جذب نشد، اظهارداشت: برای کانال‌های ساخته شده در شهر دوگنبدان اعتباری بالغ بر 350 میلیاردتومان نیاز هست تا دیوار چینی و کف سازی صورت گیرد و قطعا رقم بالایی است که با اعتبارات ما همخوانی ندارد.

وی پیشرفت فیزیکی کانال های فاضلاب در دست ساخت شهر دوگنبدان را بین 40 تا 70 درصد ذکر و یادآورشد: در حوزه شهر هم ادواتی اجاره کرده ایم و چون روان آب در اکثر بسترها نیست و پُشت این لایه روبی ها شیب مناسب و آب کافی نداریم با تجمع نیزارها روبرو هستیم.

شهردار دوگنبدان یادآورشد: ما به دنبال جذب پیمانکار هستیم چراکه هزینه لایه روبی‌ها در ماه به بیش از یک و نیم میلیارد تومان می رسد.

قشقایی، با تأکید اینکه اعتبار مورد نیاز برای لایه روبی کانال‌های فاضلاب شهر دو گنبدان را بیش از 20 میلیارد تومان برشمرد و اظهار داشت: ما اکنون با موانع مالی روبرو بوده وتلاش گسترده‌ای در یکی دو ماه آینده برای جذب و تقویت منابع مالی باید داشته باشیم.

وی اولویت کاری شهرداری دوگنبدان را ارائه خدمات شهری عنوان و خاطرنشان کرد: در برنامه پیش رو، بحث کانال‌ها، جوی ها، آسفالت های مسیرخاکی را در دست اقدام داریم و با توجه به تلاش گستردگی شهردوگنبدان،باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

شهردار دوگنبدان از پایین بودن مشارکت مردمی برای عمران شهری دوگنبدان هم خبرداد و یادآورشد: درسطح شهر، تعدادی بَنر برای جلب همکاری مردم در پرداخت عوارض پس ماندها و مشارکت در این مورد نصب کرده ایم که متاسفانه استقبال و مشارکت مردم ضعیف است.

پرداخت نشدن عوارض پسماند بسترساز زباله گردی شده است

به گفته قشقایی، پرداخت نشدن عوارض پسماند بسترساز زباله گردی شده است.وی از رایزنی های خود با نماینده گچساران و باشت در مجلس برای جذب اعتبارات ملی در سال مالی امسال خبرداد و اظهارداشت: امیدواریم بزودی موانع کنونی شهرداری دوگنبدان حل می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: