به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۳۵۷۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
همچنین محصول باغات در برابر عوامل قهری زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته و تاکنون بیش از ۱۸هزار و ۵۶۶ بیمه نامه با سطحی بیش از پنج هزار و ۵۹۹هکتار زیر پوشش بیمه قرار دارد که روند عملیات بیمه باغات همچنان ادامه دارد.

خبردنا: مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:دست کم ۴۰ مزرعه پرورش ماهی در این استان به دلیل خشکسالی کمتر از ظرفیت خود تولید می کنند.

به گزارش"خبردنا"، حمزه جانبازی اظهار داشت:مزارعی پرورش ماهی فعال در کهگیلویه و بویراحمد که از آب چشمه ها و قنات ها استفاده می کنند به دلیل کم بارشی های امسال و کاهش منابع آبی  تحت تاثیر پدیده خشکسالی هستند.

وی بیان کرد: خشکسالی ها و کم بارشی های سال زراعی جاری میزان تولید مزارع پرورش ماهی استان را حدود ۲۰ در صد کاهش داده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۵۹ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت ۱۹ هزار و۵۰۰ تن در استان وجود دارد.

جانبازی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از ظرفیت های آبزی پروری در مناطق سردسیری استان تکمیل شده گفت: مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی یکی از راهکارهای توسعه صنعت شیلات در مناطق سردسیری  استان است.

وی اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد اجرای طرح مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی به افزایش ۳۳ درصدی تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد منجر می شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پرورش ماهی استان در زمان حاضر کمتر از ۲۰هزار تن است بیان کرد: تحقق مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت تولید در استان را به سالیانه ۲۷ هزار تن افزایش می دهد.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور بشمار می رود و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

این استان با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۱ هزارو ۸۲۰ بیمه نامه کشاورزی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون درحوزه آبزیان، تنه درختان، دام، طیور، محصولات باغی ،زراعی و منابع طبیعی در استان صادر شده است.

جمشید مرادی افزود: بیمه کشاورزی بهترین اهرم حمایتی دولت از فعالان بخش کشاورزی است و کشاورزان تاکنون ۲۶۰ میلیارد ریال حق بیمه پرداخت کرده اند.

وی بیان کرد: برنامه تکلیفی بیمه ای این استان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۲۹۶ میلیارد ریال می باشد که تاکنون ۹۰ درصد آن محقق شده است.

مرادی ادامه داد: بیش از ۶۳ هزار و ۹۱۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان  تاکنون زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته که این محصولات زراعی پاییزه شامل گندم و جو آبی و دیم، عدس، نخود دیم است.

وی ابراز کرد: در این زمینه بیش از ۲۴ هزارو ۱۹۶ بیمه نامه برای محصولات زراعی این استان صادر شده است.

مرادی اظهار داشت: همچنین محصول باغات  در برابر عوامل قهری  زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته و تاکنون بیش از ۱۸هزار و ۵۶۶  بیمه نامه با سطحی بیش از پنج هزار و ۵۹۹هکتار زیر پوشش بیمه قرار دارد که روند عملیات بیمه باغات همچنان ادامه دارد.

وی  افزود: باغات لیمو، مرکبات، انگور، بادام آبی و دیم، سیب، انگور، گردو، انار، آلو و آلوچه و هلو زیر پوشش بیمه قرار دارند.

مرادی ادامه داد: همچنین هفت هزارو ۷۹۳ بیمه نامه تنه درختان به مساحت ۲ هزارو ۵۷۰ هکتار در سال زراعی جاری در این استان صادر شد.

وی تصریح کرد:  از این تعداد بیمه‌نامه  صادر شده در استان ۵۵ فقره مربوط به بخش آبزیان، ۱۱ هزارو بیمه‌نامه مرتبط با دام و ۴۰۶ بیمه‌نامه در حوزه طیور صادر شد.

مرادی گفت: سطح بیمه شده محصولات کشاورزی، آبزیان در استان شامل ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار قطعه ماهی ، ۴۹۶ هزار راس دام و ۶ میلیون و ۵۶۳ قطعه مرغ است.

وی اظهار داشت: حق بیمه کشاورزان استان ۸۸۰ میلیارد ریال است که از این میزان ۲۶۰ میلیارد ریال  سهم کشاورزان و ۶۲۰ میلیارد ریال  سهم دولت بوده است.

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال غرامت در بخش های مختلف کشاورزی مربوط به سال زراعی قبل در استان به حساب بهره‌برداران واریز شده است.

وی افزود: در سال زراعی جاری  خشکسالی در مناطق گرمسیری و سرمازدگی در مناطق سردسیری موجب خسارت به درختان و زراعت شده  که پس از ارزیابی و بررسی خسارت مستندات در سامانه جامع بیمه محصولات کشاورزی بارگذاری و پس از برداشت محصولات میزان خسارت وارده پرداخت خواهد شد.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شودو این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: