به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۳۶۰۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

خبردنا: همایون شجریان پس از سپری شدن دوسال کرونایی، گرد و خاک نشسته روی صحنه اجرای کنسرت‌ها را تکاند؛ آن هم با رکوردشکنی در بلیت‌فروشی برای 30 اجرا و سه بار تمدید. به این رکوردشکنی، استقبال 170 هزار نفری دانشجوها از کنسرت این خواننده را هم باید اضافه کنیم. شجریان در اولین روز تابستان با ارکستر «سیاوش» و رهبری آرش گوران در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت و با اجرای قطعه‌های ماندگاری مانند «مرغ سحر»، «سرو چمان» و «اشک مهتاب» یاد استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران را زنده کرد. در ادامه به مرور حاشیه‌های پیش از برگزاری این کنسرت و رکوردزنی‌های همایون شجریان می‌پردازیم.

 
 

یک گزارش از کنسرتی که خودتان را برایش کشتید

اختلال در سایت فروش بلیت

روزنامه خراسان نوشت: ساعت 17 بعدازظهر یک‌شنبه 22 خرداد، پیش‌فروش بلیت‌های کنسرت‌ همایون شجریان برای روزهای یکم، دوم، سوم، پنجم و ششم تیرماه در سایت تیوال آغاز شد؛ ولی سایت در همان ساعت اول با کندی مواجه و بعد هم فرایند فروش بلیت متوقف شد. سایت تیوال اعلام کرد تا ساعت 17:12 بیش از400هزار نفر به سایت مراجعه کرده‌اند و در 15 دقیقه ابتدایی بیش از هزار بلیت فروخته شده‌است. بعد از پیش آمدن اختلال در سایت، همایون شجریان در صفحه خود از افزایش روزهای اجرای کنسرت «به رنگ صدا» خبر داد و نوشت: «تعداد روزهای اجرای برنامه از ۵ اجرا به ۱۱ اجرا در تیرماه افزایش یافت. علاقه‌مندان می‌توانند به فراخور در روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد برای خرید بلیت به سایت تیوال مراجعه نمایند و ساعت مشخص اعلام نمی‌شود». روز 24 خرداد هم بلیت‌های این کنسرت در عرض چهار ساعت فروش رفت که رکوردی بی‌سابقه بود. پس از این، «به رنگ صدا» برای بار دوم در روزهای 21 تا 26 تیرماه تمدید شد. همایون شجریان در روز 27 خرداد هم کنسرتش را برای بار سوم تا 5 مرداد تمدید کرد و تعداد اجراهایش را به 30 رساند.

نجومی‌شدن قیمت بلیت در بازار سیاه

بلیت کنسرت همایون در مقایسه با بلیت کنسرت‌های لاکچری که تا مرز 700 هزار تومان هم رسید‌، قیمت معقولی داشت و از 120 تا 395 هزار تومان به فروش می‌رسید. اما به دلیل استقبال بی‌نظیر مخاطبان و تمدید چندباره اجرا، باز هم پای دلالان به ماجرا باز شد و بلیت‌های کنسرت سر از بازار سیاه درآورد و از یک تا سه میلیون تومان به فروش رسید. در این میان سر عده‌ای هم کلاه رفت و فقط جیبشان خالی شد و بلیتی گیرشان نیامد. همایون شجریان در صفحه شخصی‌اش به این سودجویی انتقاد و از مخاطبان خواهش کرد از منابع غیررسمی بلیت نخرند.

یک گزارش از کنسرتی که خودتان را برایش کشتید

استقبال ۱۷۰ هزار دانشجو از هدیه همایون

همایون شجریان چند روز پیش از آغاز فروش بلیت کنسرت «به رنگ صدا» در صفحه‌اش اعلام کرد جایگاه VIP به صورت رایگان و بر اساس قرعه‌کشی به دانشجوها اهدا خواهد شد. با اعلام این خبر 170 هزار دانشجو برای تماشای این کنسرت ثبت‌نام کردند و بنا به اعلام سایت تیوال بیش از ۱۲۰۰ بلیت ردیف VIP به دانشجوها تعلق گرفت. به طور کلی برای 30 اجرای کنسرت «به رنگ صدا» در تالار وزارت کشور، حدود 80 هزار بلیت به 28 هزار خریدار در سه مرحله و در 6 ساعت فروخته شد که بر اساس پیش‌بینی‌ها امکان تمدید به چند برابر این میزان و با همین سرعت فروش وجود داشت.

طنین نغمه‌های همایونی در پایتخت

نداسیجانی در روزنامه ایران می‌نویسد: همایون شجریان، نخستین  اجرای کنسرت جدیدش را در شهر تهران برگزار کرد. کنسرتی با عنوان «رنگ صدا» با رهبری آرش گوران و با همراهی گروه موسیقی «سیاوش». گروهی به سرپرستی و خوانندگی همایون شجریان که چند سالی است اجراهای متعددی در ایران و خارج از ایران برگزار می‌‌کنند.

روزهای شلوغ خیابان‌های منتهی به سالن وزارت کشور

اولین شب کنسرت، چهارشنبه یکم تیرماه بود. هرچه به ساعت‌های اجرا نزدیک‌تر می‌شدیم، خیابان‌های منتهی به سالن وزارت کشور که محل برگزاری این اجرا بود، با حجم ترافیک عجیبی روبه‌رو می‌‌شد. طبق اعلام مسئولان برنامه، این کنسرت قرار بود ساعت 18:30 برگزار شود، اما پرشدن تمامی صندلی‌های سالن، ساعت اجرا را به 19 کشاند و سرانجام با تشویق‌های پی در پی حاضران و مشتاقان، ابتدا گروه سیاوش و بعد از آن همایون شجریان و آرش گوران روی صحنه حاضر شدند. دیداری که بعد از مدت‌ها تازه شد. همایون در ابتدای صحبت‌هایش، ضمن عرض سلام و خوشامدگویی در جملاتی کوتاه گفت: «بسیار خوشحالیم این سعادت به دست آمد و بار دیگر در خدمت شما مردم عزیز هستیم و اولین شب از 30 شب اجرا را با شما برگزار می‌کنیم.»اجرایی که همایون آن را به دو استاد بزرگ محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان تقدیم کرد و با تشویق‌های حاضران در سالن روبه‌رو شد. بعد از فوت استاد شجریان این نخستین برنامه‌ای است که همایون به یاد و نام پدر برگزار می‌کند تا با نواختن برخی از آواها و نواهای او، شبی خاطره‌انگیز برای علاقه‌مندان موسیقی آوازی پدید آورد.

یک گزارش از کنسرتی که خودتان را برایش کشتید

از خورشید آرزو تا مرغ سحر

اولین قطعه اجرایی تصنیف «خورشید آرزو» نام داشت، با شعری معروف از فریدون مشیری «بگذار سر به سینه من تا که بشنوی/ آهنگ اشتیاق دلی دردمند را...» به آهنگسازی سعید فرج پوری. اجرایی که مورد استقبال علاقه‌مندان قرارگرفت. بعد از آن نوبت به بداهه نوازی سازهای کوبه‌ای رسید و هنرنمایی همایون نصیری، حسین رضایی نیا و همچنین آیین مشکاتیان که البته در ادامه این همنوازی‌ها، سازهای سنتور، عود، تار و کمانچه هم به آن پیوستند تا پیش درآمدی باشد برای آغاز تصنیف «زلف بربادمده» با آهنگسازی سعید فرج پوری و شعر زیبای حضرت حافظ تا شاهد یک اجرای دیگر از ساز و آواز باشیم.اثر بعدی «آسمان ابری» نام داشت، با مطلع «نبودی و نشنیدی دلم به گریه نشسته میان خاطره‌هایت... موسیقی برای تیتراژ سریال «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه حسینی، به آهنگسازی غلامرضا صادقی و شعری از حسین منزوی و غلامرضا طریقی که روایتگر یک اجرای ارکسترال زیبا با همراهی سازهای زهی بود.

«یک نفس آرزوی تو» به آهنگسازی سعید فرج پوری، تصنیف دیگری بود که به اجرا درآمد با شعری از کمال جعفری امامزاده

«ای که همه نگاه من خورده گره به روی تو / تا نرود نفس ز تن پا نکشم‌ ز کوی تو...» این قطعه سال قبل برای سریال «می‌خواهم زنده بمانم» منتشر شد و دو قطعه‌ای بود که برای اولین بار اجرا می‌‌شد.اجرای این تصانیف و سکوتی که در سالن حکمفرما بود، حاضران را آرام آرام، به شنیدن یک آواز اصیل دعوت می‌‌کرد تا در هجمه فراموشی این هنر زیبا و کهن، بار دیگر مخاطبان گوش جان به ساز و آواز بسپارند، آوازی در مایه دشتی با شعری از هوشنگ ابتهاج

«نشود فاش کسی آنچه میان من و توست/ تا اشارات نظر نامه رسان من و توست...» که در این بخش مهیار طریحی نوازنده سنتور همایون را همراهی کرد.

«اشک مهتاب» تصنیفی معروف در مایه دشتی، ساخته یوسف زمانی قطعه دیگراین کنسرت بود که به اجرا درآمد و با استقبال بسیار روبه‌رو شد. شعر این کار از سیاوش کسرایی است با مطلع «به من گفتی که دل دریا کن ای دوست / همه دریا از آن ما کن ای دوست / دلم دریا شد و دادم به دستت /مکش دریا به خون، پروا کن ای دوست...» اشک مهتاب اثری قدیمی است با آهنگسازی یوسف زمانی و تنظیم فرامرزپایور، که دی‌ماه سال 1355 در پنجاه و هفتمین برنامه گلچین هفته، توسط ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و آواز شجریان اجرا شد. «هوای زمزمه‌هایت» به آهنگسازی غلامرضا صادقی که فروردین ماه سال گذشته منتشر شد، مانند دیگر قطعاتی که به تازگی منتشر شده بود، اولین اجرای خود را تجربه کرد. شعر این آهنگ از سروده‌های حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج انتخاب شده و در قطعه منتشر شده، سه‌تار این اثر را همایون شجریان نواخته است. «دلستان» یا شعرمعروف حضرت سعدی «ای ساربان آهسته ران کارام جانم می‌‌رود/ وان دل که با خود داشتم با دلستانم می‌‌رود... «قطعه دیگری بود که همایون شجریان اجرا کرد. اثری ارکسترال در مایه آواز بیات اصفهان که همایون سال‌ها قبل آن را آهنگسازی کرده و با صدای علیرضا افتخاری اجرا و منتشر شد که البته در این کنسرت با تنظیمی متفاوت آن را روی صحنه برد.

یک گزارش از کنسرتی که خودتان را برایش کشتید

هانا کامکار و سحر دولتشاهی در کنسرت همایون شجریان

اثر بعدی تصنیف ماندگار و خاطره انگیز «سروچمان» بود، تصنیفی زیبا در دستگاه ماهور به آهنگسازی محمدرضا شجریان که سال ۱۳۷۰ منتشر شد و این بار همایون فرزند خلف استاد، به نام پدر، این اثر زیبا را درمیان چشمان مشتاقی که به سوی او بود، زمزمه کرد.بخش آخر این کنسرت اختصاص داشت به چهار مضراب استاد پرویز مشکاتیان که با همنوازی زیبا و بسیار دلنشین عود، سنتور، تار و کمانچه همراه بود تا بار دیگر فضا را به سوی دیگر اثرمعروف و ماندگارو جاویدان مشکاتیان با نام «دود عود» هدایت کند.شعراین کار سروده حضرت مولاناست با مطلع «ای یوسف خوشنام ما، خوش می‌روی بر بام ما / ای درشکسته جام ما، ای بردریده دام ما ...» که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت و دقایقی به صورت ایستاده همایون شجریان را تشویق کردند. نکته قابل توجه و زیبا در اجرای این قطعه نمایش تصاویر مختلف و خاطره‌انگیز از استادان محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان بود، تا بار دیگر یاد این دو استاد بزرگ موسیقی را که این کنسرت، با نام‌شان آغاز شد زنده کند. تصویرهایی که به صورت ویدئو مپینگ روی دکور صحنه نمایان شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.

قطعه آخر «دیار عاشقی‌هایم» نام داشت: «به نام نامی ایران به نام نامی انسان به آیین وفاداران به راه و رسم بیداران...» ساخته غلامرضا صادقی، با شعری از: اسحاق انور و بهمن محمدزاده. که با اجرای تصاویری از ایران زیبا همراه بود که این اثر هم با تشویق‌های پی در پی حاضران در سالن همراه شد؛ اما عاشقان و علاقه‌مندان همایون شجریان همچنان مشتاق شنیدن نغمه‌ای ماندگار و فراموش نشدنی از همایون بودند تا آنکه سرانجام همایون در قطعه بیز (قطعه اى خارج از رپرتوار کنسرت) تصنیف جاویدان «مرغ سحر» را که با خانواده شجریان پیوند خورده است اجرا کند، اما این بار در نبود پدر بود و این اثر پایانی شد در شبی زیبا و همایونی که با کنسرت «رنگ صدا» آن را نواخت.آرمین قضاتی، بهار فلسفی، پدرام فریوسفی، دانیال جورابچی، علیرضا چهره قانی، فرشاد شیرانی، میثم مروستی، نیلوفر محبی (نوازندگان ساز ویلن)، مازیار ظهیرالدینی، پرهام میلانی، پیمان ابوالحسنی (نوازندگان ویلن آلتو)، آیین مشکاتیان (نوازنده سازهای تنبک کوزه کاخن)، امیر دارابی (نوازنده پیانو)، حسین رضایی نیا (نوازنده سازهای دف، طبل باس، بندیر شیکر)، مهدی عبدی (نوازنده ویلنسل)، مهرزاد اعظمی کیا (نوازنده کمانچه)، مهیار طریحی (نوازنده سنتور)، ‌هادی اسماعیلی (نوازنده کنترباس)، همایون نصیری نوازنده سازهای (بندیرباس، کاخن، کوزه، اسنیر، درام، راید، ‌های هت)، یاسمن کوزه‌گر (نوازنده ویولنسل) و آزاد میرزاپور (نوازنده تار و سه تار) اعضای این ارکستر را تشکیل می‌‌دادند. طراحی و کارگردانی این برنامه برعهده رضا موسوی بود.هومن سیدی، حامد بهداد، سحر دولتشاهی،‌ هانا کامکار، فردین خلعتبری و یلدا رجبی از میهنانان شب نخست این کنسرت بودند.

تمام حواشی یک استقبال

 آخرین اجرای همایون در تهران، مربوط به آبان سال 96 بود، کنسرتی با حضور برادران پورناظری در سالن وزارت کشور. بعد از این اجرا، اغلب کنسرت‌های همایون در خارج از ایران بود تا آنکه کرونا آرام آرام فروکش کرد و بار دیگر خواننده شناخته شده و موفق ایران، توانست میزبان علاقه‌مندانش در پایتخت باشد.

اما نخستین کنسرت همایون شجریان، بعد از مدت‌ها دوری بدون حاشیه نماند و از همان ساعات ابتدایی اعلام این برنامه، خبرهای بسیار و گاهی تعجب برانگیز درفضای مجازی دست به دست می‌‌چرخید. از اختصاص دادن صندلی‌های VIP این کنسرت به صورت رایگان برای دانشجویان، تا حجم بسیار بالا و بی سابقه درخواست علاقه‌مندان برای خرید بلیت که نزدیک به 33 هزار تا فروش بوده، موجب شد، کنسرت «رنگ صدا» تقریباً اکثر شب‌های تیر و مردادماه را به خود اختصاص بدهد. نکته دیگر اینکه این حجم بسیار بالای تعداد مخاطبان برای خرید موجب گردید چند ساعتی سایت فروش بلیت متوقف شود و علاوه برآن بازار سیاهی برای خرید آن ایجاد شد، تا آنجا که بلیت‌های بالای یک میلیون تومان هم خریداری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: