به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۳۸۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
این جشنواره با عنوان کوچ، از ۱۹ تا ۲۳تیرماه امسال عصرها از ساعت ۱۷ تا ۲۳ به مدت پنج روز در پارک ولایت یاسوج برگزار می‌شود.

خبردنا: ششمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین از یکشنبه شب به میزبانی یاسوج پایتخت طبیعت ایران با حضور ۱۵ استان عشایری در یاسوج برگزار می‌شود.

به گزارش"خبردنا"، کیامرث حاجی زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مراسم افتتاح این جشنواره که در پارک ولایت یاسوج برگزار شد، گفت: ۹۰ درصد عرصه های استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل تشکیل می دهد.

وی افزود: عشایر ما در طول تاریخ نشان دادند در دفاع از ایران پیش قدم هستند و در مقابل بیگانگان ایستادند و در مرزهای کشور عشایر مقابل متجاوزان ایستادند.

حاجی زاده اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار خانوار عشایری با ۷۲ هزار نفر جمعیت عشایری دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: هر آنچه ایرانی ها به آن می نازند و هر صفات خوب است از کوچ سرچشمه می‌گیرد.

حاجی زاده تصریح کرد: باید نمایشگاه دائمی عشایر در استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج ایجاد و راه اندازی شود.

وی ادامه داد: از دستگاههایی که برای برگزاری این جشنواره همکاری و مساعدت داشتند تشکر می کنم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سنت مهمانواری مردم استان کهگیلویه و بویراحمد برای همه مسافران و گردشگران طی چند روز برگزاری جشنواره به نمایش گذاشته شود و ملموس باشد.

سعید طالبی پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: این جشنواره با عنوان کوچ، از ۱۹ تا ۲۳تیرماه امسال عصرها از ساعت ۱۷ تا ۲۳ به مدت پنج روز در پارک ولایت یاسوج برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب و رسوم، سبک زندگی عشایری و آشنا شدن مردم با فرهنگ اقوام و طوایف مختلف عشایر کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد است.

طالبی پور اظهارکرد: این جشنواره که در حدود ۱۰۰ غرفه با برنامه های مختلف و تنوع محلی و سنتی عشایری همراه است با حضور ۱۵ استان‌ عشایر نشین کشور برگزار می‌شود .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نمایش نوع سرپناه های عشایری، موسیقی و شاهنامه‌خوانی ادبیات بومی و فولکلور، پخت غذاهای محلی و نمایش صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره است. همچنین صنایع دستی، سوغات و فرآورده های دامی عشایر نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.

طالبی پور ادامه داد: ۱۵ سیاه چادر عشایری مناطق مختلف کشور در این جشنواره برای نمایش سبک زندگی عشایری برپا می شود.

وی عنوان کرد: برگزاری میزگرد با موضوع عشایر، برگزاری پنل های تخصصی گردشگری، اجرای برنامه های مختلف، پخت غذاهای محلی، مسابقه عکاسی و تولیدات رسانه‌ای از برنامه های جانبی این جشنواره هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این جشنواره بزرگترین رویداد فرهنگی در جنوب کشور است که می توانیم از این فرصت برای معرفی و شناساندن بیشتر مناطق گردشگری و به تصویر کشیدن فرهنگ استان استفاده ببریم.

به گزارش خبردنا، طالبی پور بیان کرد: از شهرداری و اعضای شورای شهر، امور عشایر، دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی و استانداری که همکاری در برگزاری این جشنواره دارند، تشکر می‌کنم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: