به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۴۰۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

خبردنا: تغییر جنسیت  به معنای تغییر زندگی است؛ اما این تغییر تنها به شجاعت خود فرد بستگی ندارد و اگر در درجه اول حمایت خانواده و بعد گروه دوستان را نداشته باشد؛ می تواند در میانه راه بشکند و بریزد.

این تغییر برای افراد مشهور و معروف مانند سلبریتی ها و همین نمونه آخر مازیار لرستانی بسیار دشوارتر و سخت تر است؛ خصوصا در جامعه ما که هنوز بسیاری از حقوق فردی به رسمیت شناخته نمی شود.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

اما در دنیا هم همین موضوع با درجه کمتری از سختی وجود دارد؛ چرا که خبرنگارهای سمچ و پاپاراتزی های که به دنبال اخبار چنینی هستند؛ مدام جزییات زندگی یک فرد را دنبال می کنند و موجب می شوند که همیشه صدها یا هزاران نفر آنها را زیر ذره بین بگیرند و قضاوت کنند.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

هرچند روی دیگر این داستان شاید این باشد که با عیان شدن داستان زندگی آنها؛ مورد حمایت افراد بیشتری هم قرار بگیرند، چیزی که هیچگاه یک فرد معمولی نمی تواند از آن برخوردار باشد. در ادامه نگاهی داریم به زندگی چند نفر از این افراد ( خارجی)و البته یک نفر ایرانی که وضعیتی شبیه خانم لرستانی داشته است.

بازیگران ایرانی که تغییر جنسیت دادند

زندگی با جنسیت ایرانی سخت است اما سخت ترش این است که بیشتر خانواده ها با این وضعیت نمی توانند کنار بیایند. آنها این موضوع را باعث خجالت و سرخوردگی می دانند و به هر اجباری شده است می خواهند به فردی که لباس جنسیت دیگری را دارد بفهمانند او، باید به راه بیاید و همانی باشد که از روز اول بوده اند.برای همین بسیاری از این افراد زیر این فشارها تن به زندگی مشترک می دهند و یک خانواده شکست خورده ابدی درست می کنند. بعضی ها هم صبر می کنند تا این اتفاق بعد از دردی بزرگ – از دستت دادن پدر و مادر- رخ بدهد.

چندی پیش اخباری مبنی بر تغییر جنسیت بازیگر محبوب و مشهور سینمای ایران، محمدرضا فروتن، منتشر شد. البته که این اخبار هرگز تایید نشدند و حتی از سوی این بازیگر و نزدیکان او، به شدت تکذیب شدند.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

حالا گروهی از آنها مانند مازیار لرستانی ترس این را هم دارند که شغل خود را از دست بدهند؛ چرا که همیشه در غالب نقشی دیگر بازی کرده اند. اما لرستانی در این سالها تنها چهره شناخته شده و بازیگری نیوده که به زمین بازی جرات و شهامت در مقابل  شکست و اسارت وارد شده است

فرزانه ارسطو / سامان ارسطو: ترس طرد شدن داشتم

سامان ارسطو بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌نویس شاهرودی است. او در زمیته تاتر هم آموزش می داد و تا سال 1378 با نام فرزانه و هویت زنانه شناخته می شد اما همان سال  و زمانیکه  ۴۱ ساله شد، تطبیق جنسیت داد.نام خود را سامان گذاشت و ازدواج هم کرد. ازدواج دوازده ساله اول به سامان نرسید و خراب شد اما او حدود 8 ساال پیش  دوباره ازدواج کرد.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

او هم بازیگری کرده و هم کارگردانی و در مصاحبه ای درباره وضعیت زندگی اش گغته است:« ترس از طرد شدن باعث شد مدت‌ها برای آشکار سازی  این کار اقدام نکنم  اما سرانجام در سال ۱۳۸۷ تصمیمم را گرفتم و تغییر جسنیت دادم»

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

بروس جنر/ کیتلین جنر: بدست آوردن زندگی واقعی و از دست دادن فرزندان بیولوژیکی

ستاره ورزشکار المپیک و تلویزیون آمریکایی نه تنها جنسیت خود را بلکه نام خود را از بروس به کیتلین جنر تغییر داد. او همان روزها در توییتر نوشت: بعد از یک تلاش طولانی برای بدست آوردن زندگی واقعی ام بسیار خوشحالم و به کیتلین(هویت جدید خودش) خوش آمد می گویم و بی صبرانه منتظرم تا  همه او را بشناسید.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

او همسر سایق کریس کارداشیان بود و از او فرزندانی هم داشت. هرچند اوایل گفته می شدد که او مورد حمایت خانواده کارداشیان از جمله همسر سابقش کریس، قرار گرفته است گویا چنین داستان وجود نداشت و در مصاحبه های سال های بعدی از جمله در همین سال 2022 این موضوع روی دیگری به خودش گرفت.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

کیتلین جنر فاش کرد که چقدر از کارداشیان ها دور شده و همه رابطه  اش با همسر سابق و فرزندان ناتنی خود از دست داده است.جنر با ابراز ناراحتی در مصاحبه ای تأیید کرد که  او دیگر با هیچ یک از [کارداشیان ها] و فرزندان بیولوژیکی صحبت نمی کند.««من 23 سال از زندگی‌ام را با آن بچه‌ها گذراندم و صحبت کردن در مورد آن ها برایم سخت است و خیلی وحشتناک. فرزندان من زندگی من هستند.»

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

کیتلین سال 2015 به عنوان یک فرد تراجنسیتی هویت خود را آشکار کرد و از آن زمان به بعد در چندین نوبت اعتراف کرد که مبارزاتش با هویت جنسیتی اش باعث ایجاد مشکلاتی بین او و کریس کارداشیان شده است، که او در طول مصاحبه ها و در کتاب خاطراتش به نام رازهای زندگی ما یا همان The Secrets of My Life  به طور علنی از کارداشیان انتقاد کرده است.

بالین بوشبان/ ایون بوشبان:  ورزشکار موفق سابق و نویسنده پر فروش امروز

بالین بوشبان یک ورزشکار سابق آلمانی است که قبلاً با نام ایون بوشبان شناخته می شد. او سال 1999 قهرمان و رکورددار پرش با چوب آلمان شد و هشت سال بعد در در نوامبر 2007  اعلام کرد که به دلیل آسیب دیدگی مداوم ورزش را ترک می کند. اما این تنها خبر درباره او نبود چرا که اعلام کرد، می خواهد روند تغییر جنسیت خودش را آغاز کند.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

همین هم شد و او در حال حاضر یک یک نویسنده با کتاب های پرفروش، سخنران انگیزشی، مربی زندگی و همچنین شوهری شاد است که می خواهد با گفتن داستان تحول جنسیتی که هیچ وقت از آن خوددش نبوده و همچنین شجاعت برای تغییر آن به کسانی که در شرایط او هستند ثابت کند؛افراد تراجنسیتی تفاوتی با دیگران ندارند و می توانند آدم های موفقی باشند.

دومینیک جکسون/ تایرا آلور راس: سفری که روزی به پایان می رسد

دومینیک جکسون  که بیشتر به خاطر نقشش در درام تلویزیونی پوز شتاخته می شود هم از جمله افراد معروفی است که تغییر هویت خودش را در سال 2019 عمومی کرد. او کتابی هم در همین زمینه دارد که به مانند سفرنانه ای درونی است.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

او در مصاحبه ای گفته:«در طول سال‌ها، بسیاری از مردم تصورات  نادرستی را در مورد تراجنسیتی بودن داشته‌اند و سعی در فهمیدن واقعیت نکرده اند، چون همیشه راحت طلب بوده اند.» او همچنین درباره سرنوشت هر فردی با این وضعیت گفته است:«سفر هر ترنس در یک مکان مشخص؛ حتما روزی به پایان می رسد.»

جیمی کلیتون: ما باید بازیگر خودمان باشیم

جیمی کلایتون بازیگر و مدل آمریکایی است. او بیشتر به خاطر بازی در نقش نومی مارکس در سریال اصلی نتفلیکس Sense8، ساشا بوکر در فصل سوم سریال Designated Survivor و تس ون دی برگ در سریال The L Word: Generation Q شناخته شده است.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

او بارها در گفت و گوهای درباره نقش هایی که افراد مشابه وضعیت او به عهده می گیرند؛ گفته است:« ما باید در نقش خودمان ظاهر شویم و نه در هویت و نقشی که برای ما نیست، مانند هر بازیگر زن و مرد دیگری. ما باید جرات این کار را داشته باشیم.»

الکساندرا بیلینگز: از زندگی سپاسگزارم

الکساندرا بیلینگز بازیگر آمریکایی موفق در صحنه موسیقی و پرده سینما است. او به عنوان خواننده برنده جوایز زیادی شده، همچنین استاد تئاتری  معتبر است. الکساندرا همچنین در فعالیت های اجتماعی و انسان دوستانه هم نقش ایفا می کند و از فعالین در زمینه آگاه سازی درباره ایدز است.او که همیشه می خواهد نه به عنوان یک ترنس بلکه به عنوان یک انسان به او نگاه شود؛ بارها گفته است:«من می خواهم تساهل را آموزش دهم. ما مردم به طور کلی به هیچ دسته‌ای تعلق نداریم و همه از یک نژاد هستیم: نژاد بشر.»

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

الکساندرا بیلینگز همچنین در سال 2016، جایزه کمپین حقوق بشر را به عنوان یکی از اعضای برجسته جامعه LGBTQ ها دریافت کرد.او در ایستا عکسی را گذاشت که روی اش نوشته شده« هیچکس کامل نیست» منتشر کرد و نوشت:« من تقریبا 3 دهه است که ایدز دارم. دوستان بسیاری را که این بیماری را داشته اند به خاک سپرده ام اما  دوباره به زندگی ادامه دادم در حالیکه  خود سالمم را به گور بردم. بنابراین وقتی این روزها مریض می شوم، وقتی اتفاقات ناگواری  برایم می افتد، می دانم که طبیعت زندگی است و دچار بدبینی نمی شوم.»

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

الکساند در این پست از اعتماد به راه و مسیرش هم نوشته:« من بعد از چند روز از مه ناراحتی بیرون می آیم. اما من دیگر نمی ترسم. من مصمم هستم. عصبانی هستم. حضور دارم و در عین حال از زندگی سپاسگزارم.»

لانا واچوفسکی/ لیلی واچوفسکی: به دنبال خود گمشده

لانا واچوفسکی اولین نویسنده بزرگ هالیوود است که با فیلم هایی مانند ماتریکس، وی برای وندتا -فیلمی دلهره‌آور سیاسی و اکشن و …به عنوان فردی تراجنسیتی خود را به جامعه معرفی کرد. او هم جوایز حقوق بشری بسیاری دارد.

چهره‌های مشهوری که تغییر جنسیت دادند

لانا در یکی از سخنرانی های خود گفته:« وقتی جوان بودم نمی توانستم کسی را با وضعیت خودم پیدا کنم. در آن زمان کمتر کسی آشکار سازی می کرد و برای همین من از زیر این لایه بیرون آمدم تا شخص دیگری باشم و دیگران هم من را ببینند.»

نام:
ایمیل:
* نظر: