به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۴۰۹۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
تعاریف شان را از نخبه های دانشگاهی هم استانی در تهران رسانه ای و اعلام عمومی نمایند . انتخابات شفاف برای انتخاب دبیر و اعضا هیات رئیسه آن برگزار ، اهداق و برنامه ها شفاف و از حضور مدیران ملی هم استانی در شاخه های مختلف بهره بگیرند .

 خبردنا - عادل علیبازی * : در خبرها خبری با تیتر نشست نخبگان کهگیلویه و بویراحمد مقیم تهران با معاون اقتصادی استانداری استان نظرم را حلب کرد . 

از انجا که در مسائل مربوط به استان و جلسات هم استانی های مقیم تهران نقش کوچکی برخی اوقات داشتم خوشحال شدم که بالاخره مدیران ارشد استانی پذیرفته اند از نظرات دوستان هم استانی بخصوص نخبگان عزیز در راستای توسعه استان بویژه موضوع مهم اقتصادی استفاده کافی و  لازم را ببرند . 

در متن خبر آمده است : 

اولین نشست نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد مقیم تهران با حضور قائم مقام و مدیران بنیاد ملی نخبگان، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مدیران استان در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

در این نشست ۴۰ نفر از نخبگان استان که در سال‌های گذشته از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شده‌اند حضور داشتند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در این نشست شبکه‌سازی از نخبگان هر استان برای مشارکت در برنامه‌های توسعه استان را از جمله برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد و گفت سرمایه‌های انسانی استان‌ها عمدتاً در تهران متمرکز شده است بنابراین برای کمک به توسعه استان‌ها باید از این ظرفیت‌های عظیم بهره گرفته شود.

دکتر باقری مقدم گفت شبکه‌سازی از نخبگان و مشارکت آنها به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته می‌توانند شکاف توسعه این مناطق با سایر مناطق را پر کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت همکاری مسئولان ارشد استانی می‌تواند زمینه جذب بیشتر نخبگان استان را در برنامه‌های توسعه به دنبال داشته باشد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست نخبگان استان مقیم تهران با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های نسبی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با مشارکت نخبگان، استانی توسعه یافته و در تراز فرزندانمان به نسل‌های بعدی تحویل خواهیم داد.

دکتر عسکری سیاست‌های اقتصادی استان را مبتنی بر افزایش درآمد و توزیع عادلانه درآمد عنوان کرد و گفت: در استان، طرح‌های بزرگ اقتصادی که در برخی از آنها بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است داریم و این طرح ها جز با مشارکت نخبگان با کیفیت اجرا نمی شوند

معاون اقتصادی استاندار با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان گفت: تمام دستگاه‌های متولی امور توسعه در استان ضمن ارتباط با نخبگان از ظرفیت آنان برای توسعه استان استفاده خواهد کرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان نیز در نشست نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد مقیم تهران گفت این نشست برای اتصال نخبگان استان مقیم تهران به حوزه‌های مختلف اجرایی و بخش خصوصی در مسیر توسعه استان تشکیل شده است.

دکتر اکوانی گفت: به زودی خانه نخبگان استان را برای تقویت ارتباط نخبگان استان که خارج استان هستند و حوزه‌های اجرایی و بخش خصوصی را تشکیل می‌دهیم.

در این نشست رئیس پارک علم و فناوری و رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز برنامه‌های این نهادها را برای جذب مشارکت‌های نخبگان در برنامه‌های خود را بیان کردند.

نخبگان استان مقیم تهران نیز در این نشست دیدگاه‌های خود را در مورد اولویت‌ها و ضرورت‌های حمایت مسئولان از نخبگان و نیز سازوکارها و مصادیق مشارکت نخبگان در برنامه‌های توسعه استان را بیان کردند.

****

تا اینجای داستان جذاب نشان داده می شود که بنیاد ملی نخبگان قصد کمک به توسعه استان را دارد اما چگونه و با چه راهکارهایی مشخص نیست ! 

تصاویر مربوط به خبر را که نگاه کردم بجز معاون اقتصادی استاندار که از دوستان سابق است  هیچکدام از عزیزان نخبه را که قبلا در جلسات مختلف استان دیده باشم یا مطلبی درباره توسعه استان یا افکار تخصصی خودشان داشته باشند نیافتم ! 

تجربه حضور مستمر  در این جلسات نشان می دهد که جز دورهمی هیچ تاثیری برای استان نداشته جز اینکه با نگاه آرمانگرایی غیر واقعی مطالبی عنوان و چون قابلیت اجرایی شدن بر روی زمین ندارد به سرعت به فراموشی سپرده می شود . 

برگزاری چنین جلساتی لازم و ضروری است اما چه خوب بود که برگزار کننده محترم که گویا اولین نشست این چنینی را برنامه ریزی کرده از شکست تجربه های سابق استفاده می کرد . 

شاید نخبگان عزیز ندانند که مشابه چنین جلسات حتی در جایگاه بالاتر سالها قبل با حضور نماینده محترم ولی فقیه وقت در تهران با تبلیغات بسیاری برگزار شد ، گروه بندی های شد و داستانهایی دیگر اما به شکست انجامید فقط به یک علت چون راه حل ها آسمانی بود و کهگیلویه و بویراحمد روی زمین بود  و است ! 

علت شکست ها این بود که هرکسی ساز خود می زند و نغمه خود می خواند ! هر گروهی به دنبال تشکیل گروههایی برای دورهمی های خودشان هستند با اسم توسعه استان ! البته سال آینده هم انتخابات است و چه چیزی بهتر از برگزاری چندین جلسه با مسئولان استان تا به کاندیداهای احتمالی بگویند ما هم هستیم  و برگزاری جلسه ای و بعدش هرکدام پیروز شد منصبی و خداحافظ راه حل های آسمانی تا چهارسال دیگر و انتخاباتی دیگر ! 

تصاویر را که نگاه کردم متاسفانه هیچکدام از عزیزان و حتی میزبان جلسه را نشناختم . انتظار داشتم حالا که معاون اقتصادی استاندار استان رنج سفر را بر خود همواره کرده و در این جلسه حضور یافته حداقل تعدادی از مدیران اقتصادی ملی هم استانی که اگر آقایان آنها را نخبه اجرایی بدانند ! حضور داشته باشند تا حداقل از تجربیات و مشاوره های آنها برای توسعه استان و حتی استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی هم استانی بهره ببرند ! اما زهی خیال باطل ! 

امید است ستاد ملی نخبگان و شاخه آن در استان اگر قصد کمک به توسعه استان را دارند از تجربیات شکسنت خورده برخی نخبه های  سابق ! که آنها نیز سالها با همین عناوین کار انتخاباتی کرد ه اند ! درس گرفته و نیت را برای توسعه استان خالص نمایند . 

تعاریف  و شاخص هایشان را از نخبه های دانشگاهی هم استانی در تهران رسانه ای و اعلام عمومی نمایند . انتخابات شفاف برای انتخاب دبیر و اعضا هیات رئیسه آن برگزار ، اهداق و برنامه ها شفاف و از حضور مدیران ملی هم استانی در شاخه های مختلف  بهره بگیرند . 

برای گرفتن فضای اداری در یاسوج زیر بیرق هیچ نهادی بخصوص استانداری و سایر نهادهای اداری نروند چرا که دست و زبان آنها برای نقد که مهم ترین عامل کمک به توسعه استان است بسته خواهد ماند . 

هرگز وارد فضای سیاسی - انتخاباتی نشده و  میثاق نامه ای بدور از گرایش های سیاسی ، قومی ، قبیله ای و ..... امضا و منتشر نمایند . 

هزینه های اجرایی را خود اعضا فراهم نمایند تا دست در جیب دیگری نداشته باشند . 

موضوعات اگر چینن شد به نظر نگارنده می شود در طولانی مدت می توان امیدی به واقعی شدن نیت ها داشت در غیر اینصورت این جلسات به سومین جلسه نرسیده همانند اسلاف خود به قهقرا خواهد رفت . 

آرزو می کنیم عزیزان با پذیرش نقدها مسیر را به سمت پیروزی و امتداد کمک به توسعه استان فراهم نمایند . 

 

* : صاحب امتیاز و مدیرمسئول " خبردنا " 

              

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حاضر در جلسه گمنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
0
0
خنده آن نگرفت از اراجیفی که فرمودی

تو ناراحت باش و از این حسادت بمیر که جوانان این استان در خارج آن از تهران تا آلبرتا و بدور از هیاهوهای دعوایی تشک ملای اصحاب ریش و تیغ دنبال توسعه خود هستند.

آنان را بنیاد ملی نخبگان تایید کرده، همان ارگانی که قانون به آن اصالت تعیین صلاحیت سرآمدی داده است. تو تا دیروز در جلسات من در آوردی خودتان، یک سری افراد از همان اصحاب ریش و تیغ بودند که خود از روی از خود مچکری به خود لقب نخبگان استان اطلاق می‌کردید.

اما و اما

اکنون که کشور در شرایط سخت قرار دارد، دیگر حنای شما برای مردم رنگی ندارد و خوب فهمیده اند که حلال مشکلاتشان همین جوانان بی ادعای گمنام هستند.

ناراحت باش و از این حسادت بمیر که در آینده نزدیک ، آنان بسان فرشتگانی نجات بخش ، برنامه ریزی استان را به سمت توسعه واقعی پیش خواهند برد.
نام:
ایمیل:
* نظر: