به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۴۰۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

خبردنا: روزنامه شهروند با مجید مختاری، عضو کمیته ملی واکسن کووید-۱۹ گفتگو کرده است.

 

در آمریکا هم واکسن تاریخ گذشته تزریق می‌کنند

مجید مختاری:

* «باید به مردم واضح گفته می‌شد که این تاریخ انقضا در حقیقیت دلیلی بر انقضای دارو نیست، بلکه این تاریخ به این دلیل است که در فاز چهارم مطالعاتی واکسن‌ها، لازم است مجددا بررسی و تاریخ استفاده تمدید شود. »

* به‌طور کلی به گفته این عضو کمیته ملی واکسن کووید-19، در واکسن‌هایی که پروتیینی هستند، نمی‌شود ببشتر از 6ماه تاریخ مصرف روی آن درج کرد. شرکت‌های واکسن‌ساز قبل از تمام‌شدن 6 ماه دوباره واکسن را تست کرده، شدت و حدت اثرات و کارایی را بررسی می‌کنند. این روند بسیار استاندارد و طبیعی در سازمان بهداشت جهانی است و من متعجب می‌کنم که چطور این فرآیند استاندارد دستاوزیر حاشیه شد.

* در آمریکا و کانادا که  واکسن‌های mRNA استفاده می‌شود هم تاریخ 6 ماه روی آنها درج شده و بعد از این مدت دوره مصرف واکسن تمدید می‌شود، اما هیچ حرف و حدیثی پیش نیامد. مختاری معتقد است: «مسأله اعتماد است و مسائل علمی پشت صحنه که از آگاهی عموم جامعه فاصله دارد.»

* مختاری حواشی ایجادشده درباره تاریخ مصرف واکسن‌های کرونا را توهین به جامعه علمی کشور تلقی می‌کند: «این حواشی حاصل دستکم گرفتن کمیته ملی واکسن بود که البته شفاف‌سازی در این موضوعات وظیفه کمیته ملی واکسن نیست، بلکه  سازمان غذا و دارو باید براساس پایش و نظارت بر این روندها برای مردم شفاف‌سازی کند.»

نام:
ایمیل:
* نظر: