به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۱۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲

خبردنا: تیمی از محققان دانشگاه رایس اخیرا توانسته اند مغز مگس‌های میوه را هک کنند و تنها با یک کلیک و کنترل از راه دور بی سیم به آن‌ها فرمان دهند که حرکت خاصی را انجام دهند.

این تیم که از چندین متخصص مهندسی ژنتیک، نانوتکنولوژی و مهندسی برق تشکیل شده است، توانستند برای اولین بار مگس‌های اصلاح‌شده ژنتیکی را پرورش دهند که با فعال شدن یک کانال یونی حساس به حرارت خاص، می‌توانستند بال‌های خود را باز کنند.

محققان به مغز حشرات هک شده یک محرک حرارتی تزریق کردند؛ نانوذرات اکسید آهن مغناطیسی که در حضور بار مغناطیسی به سرعت گرم می‌شوند. آن‌ها سپس با فعال کردن یک میدان مغناطیسی و نانوذرات اکسید آهن توانستند یون‌های حساس به گرما و یون‌های مخصوص بال را گرم کنند. این مطالعه نشان داد که در مدت نیم ساعت پس از کلیک انسان بر روی دکمه، حشره می‌تواند بال خود را باز کند.

دانشمندان مغز مگس‌ را هک کردند!

محققان امیدوارند که این موفقیت جدید با استفاده از سلول‌های هدفمند ژنتیکی بتواند در آینده عملکرد مغز انسان را نیز تغییر دهد. آن‌ها می‌گویند این کار می‌تواند به روش‌های درمانی جدیدی برای تعدادی از بیماری‌های عصبی و حتی دستگاه‌های ارتباطی مغز و ماشین جدید منجر شود. «جاکوب رابینسون» یکی از نویسندگان این مقاله در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «جامعه علمی به دنبال ابزار‌هایی فوق‌العاده دقیق و کم تهاجمی برای مطالعه مغز و درمان اختلالات عصبی است. هدف ما کنترل از راه دور مدار‌های عصبی و در نهایت مغز انسان است.»

لازم به ذکر است که رابینسون محقق اصلی پروژه MOANA ارتش ایالات متحده است. این پروژه که مخفف عبارت «دسترسی عصبی مغناطیسی، نوری و صوتی» است، در حال کار بر روی هدست‌های بی‌سیمی است که قادرند از طریق ابزار‌های غیرجراحی ارتباط مغز به مغز (brain-to-brain) را آسان کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هدست‌های MOANA قادر خواهند بود نورون‌های ذهن یک فرد را رمزگشایی کنند و سپس آن اطلاعات را در ذهن فرد دیگری دانلود کنند. یک تله پاتی بلوتوثی!

نام:
ایمیل:
* نظر: