به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۴۱۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

خبردنا: روزنامه آرمان امروز از تبعات افزایش نجومی قیمت انواع تنقلات در زندگی خانواده گزارش می‌دهد!

 
 

کودکان وطن حق چیپس و پفک خوردن هم ندارند؟

در این گزارش آمده:

* قیمت تنقلات این روزها نجومی شده تا والدین با چالشی جدی در مورد خرید آنها برای کودکانشان مواجه شوند. به زبان ساده، بسیاری از والدین که این روزها زیر بار فشار تورم و افزایش قیمت ها کمر خم کرده اند و برای خرید گوشت، مرغ، برنج، روغن و...  سردرگم مانده اند، دیگر توانی برای خرید چیپس  و پفک و بستنی، آنهم با قیمت‌های نجومی کنونی آن ندارند. موضوعی که باعث شده تا بسیاری از پدرومادرها، شرمنده فرزندانشان باشند.

* همین یک ماه قبل بود که تصویری از لیست جدید قیمت تنقلات در فضای مجازی منتشر شد. بر اساس این لیست، قیمت چوب شور و چیپس و پفک و... از 40 درصد تا 75 درصد افزایش داشته است. در این بین اما، افزایش قیمت برخی از این اقلام به حدی بوده که نرخ آن از قیمت گوشت نیز پیشی گرفته است. چیپس مصداقی از همین اقلام است که قیمت آن به کیلویی 180 تا 200 هزار تومان رسیده است که بیشتر از گوشت کیلویی 130 تا 160 هزار تومان است! تو خود بخوان حدیث مفصل ...

* در سطح شهر و جلوی سوپرمارکت‌ها هم این افزایش قیمت در چهره والدین با رنگ زرد مشخص است. دختر بچه کیک بزرگی را برداشته و آن را با خود، پیش مادرش که روبروی فروشنده ایستاده و مشغول حساب کردن خریدهایش است، می‌برد. مادرش قبل از هر چیزشروع می کند به وارسی کردن جلد کیک. معلوم است که دنبال قیمت آن می گردد، پس از چند لحظه نگاهش روی بخشی از نوشته‌های کیک قفل می‌شود و درنهایت رو به دخترش می کند و می گوید: نه عزیزم. کیک تو خانه داریم. این را بگذار سرجایش.

* دختر که 5-6 سال بیشتر ندارد اما، دست بردار نیست و با اصرار می گوید: نه.... من همین را می خواهم...

* زن که گویا از نگاه های کنجکاو مردم روی وی و دخترش معذب شده با عصبانیت دوباره تکرار می کند: گفتم برو آن را سرجایش بگذار...!

* مرضیه 38 ساله مادر دو فرزند 6 و 8 ساله است و همسرش کارمند، یکی از ادارات دولتی است. وی که به شدت از افزایش نجومی تنقلات شاکی است، درپاسخ به این سوال که هرهفته یا هر ماه چقدر برای خرید بستنی و چیپس و ... بچه هایش هزینه می کند، می‌گوید: آمارش از دستم در رفته است! بچه های امروزی، عاشق چیپس و پفک و بستنی هستند و طوری بار آمده‌اند که به هیچ وجه جواب«نه» را قبول نمی‌کنند.

کودکان وطن حق چیپس و پفک خوردن هم ندارند؟

* وی ادامه می دهد:الان من هر روز مجبورم چیزی برای بچه هایم بخرم وگرنه آنقدر شلوغ می کنند و ضجه می زنند که دیوانه می شوم. چه می شود کرد؟ بچه که نمی‌داند قیمت 35 هزار تومانی یک بسته چیپس که نصف بیشتر آن هواست، یعنی چه!

* این مادراضافه می کند: من هر روز بین 50 تا 70 هزار تومان برای خرید تنقلات هزینه می کنم. یعنی حدود 2 میلیون تومان در ماه. این برای من که حقوق ماهیانه همسرم حدود 9 میلیون تومان است و مستاجر هم هستم واقعا رقم زیادی است.

* روایت حسام هم که یک فرزند پسر 5-6 ساله دارد، مشابه بسیاری دیگر از والدینی است که از افزایش تنقلات گلایه دارند. وی که طراح و گرافیست پوستر یک شرکت است، با انتقاد از افزایش تصاعدی قیمت تنقلات می گوید: من قبلا تلاش می کردم تا هرچه بچه ام می خواهد را برایش بخرم. اما الان واقعا نمی توانم این رویه را ادامه دهم. اگر بخواهم مثل سابق برایش هر روز بستنی و چیپس و... بخرم باید حداقل روزی100 هزار تومان هزینه کنم. مگر من چکاره ام که بخواهم ماهی سه میلیون فقط برای این چیزها هزینه کنم.

* وی در پاسخ به این سئوال که چطور با درخواست های فرزندش برای خرید تنقلات کنار می آید نیز می گوید: مهمترین ترفندی که به ذهنم می‌رسید این بود که دیگر فرزندم را با خودم به مغازه  فروشگاه نبرم. اینطوری بچه دیگر چشمش به چیپس،پفک،کیک و بستنی  نمی‌افتاد و بهانه نمی‌خواهد. خودم  سعی می‌کنم  هر چند روز یکبار یک کیک یا چیپس و یا بستنی و... برایش بگیرم. یعنی چاره دیگری ندارم!  محسن، دوست حسام هم که مثل وی دل‌پری از قیمت های کهکشانی تنقلات دارد هم به نکته جدیدی در این مورد اشاره می‌کند.

* محسن که پدر یک دختر و پسر 6-7 ساله است، می‌گوید: من تا قبل از این گرانی ها، برای بچه ها اکثرا شکلات و چیپس خارجی می‌گرفتم اما الان آنقدر قیمت آنها گران شده که واقعا دیگر توان خرید آنها را ندارم.

* از داخل کیفش یک بسته شکلات خارجی بیرون می‌آورد و می‌گوید: این شکلات تا قبل از گرانی‌ها 230 هزار تومان بود. اما الان شده حدود 800 هزار تومان!.

* واقعا چند درصد از خانواده ها و حتی آنهایی که مثلا پولدارهستند قادرند و حاضرند 800 هزار تومان برای یک بسته شکلات بپردازند؟!

* بابک فروزنده، فروشنده یکی از فروشگاه‌ها زنجیره ای معروف است، وی اما از زاویه دیگری به افزایش قیمت تنقلات نگاه می‌کند و می افزاید: به نظرم افزایش نجومی قیمت های چیپس و پفک و بستنی واقعا منطقی نیست. آخرچرا باید مشتری برای یک پاکت هوا 30-40 هزار تومان پول‌بدهد؟

* وی با اشاره به میزان فروش این محصولات در فروشگاه خودشان می‌گوید : قبلا چیپس، پفک و بستنی جزء اقلام پرسود و پرفروش ما بود. اما از زمانی‌که قیمت آنها افزایش پیدا کرده، به جرات می توانم بگویم آمار فروش آنها حدود 60 تا 70 درصد کاهش پیدا کرده‌است.

* بابک به برخی از مشاهداتش در شعبه فروشگاه خودشان اشاره می کند و می‌گوید: از وقتی‌که قیمت این اقلام افزایش پیدا کرده، بارها شاهد بودم مشتریانی که تعدادی پفک یا چیپس برداشته‌اند، زمانیکه پای صندوق متوجه قیمت آنها شده اند، یا همه را پس داده اند و یا تعدادی از آنها را برگردانده‌اند و فقط یکی را برداشته اند.

* قیمت چیپس، پفک، بستنی و.... درحالی به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه، بالا رفته که هر چقدر حساب و کتاب می کنیم باز هم توجیهی برای آن پیدا نمی کنیم.

* به عنوان مثال در مورد چیپس که مواد اصلی آن را سیب‌زمینی، روغن و نمک تشکیل می‌دهد حتی با قیمت فعلی سیب‌زمینی کیلویی بین 8 تا 10 هزار تومان و روغن 60 هزار تومانی و سایر هزینه ها، باز هم قیمت هر کیلو نباید 200 هزار تومان باشد!.

* این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ داده است که بنا بر مشاهدات میدانی و گفته‌های شهروندان، مردم از کم‌فروشی و هوافروشی اقلام خوراکی مانند چیپس و پفک گلایه‌مند‌هستند.

* این موضوع تا حدی بالاگرفته که  حتی فریاد مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران  را نیز بلند کرده است. وی با اشاره به بررسی‌های میدانی بازرسان این سازمان می‌گوید: بررسی‌های تصادفی مرکز اندازه‌شناسی و اوزان این سازمان حاکی از کم‌فروشی در 41.35 درصد برندها و واحدهای بزرگ موجود در بازار است.

* دبیر اتحادیه بنکداران در این رابطه  می‌گوید: چیپس 70 تا 80 درصد افزیش قیمت داشته است. بخشی از افزایش قیمت به دلیل روغن با 300 درصد افزایش و سایر محصولات تولیدی می باشد. از طرفی کارخانه ها سود بیشتری هم می برند و نمی توان دائما این رویه را توجیه کرد. قاسمعلی حسنی ضمن انتقاد ضمنی از خالی بودنِ بخش اعظم پاکت های چیپس، از افزایش 70 تا 100 درصدی نرخ این قلم خوراکی در بازار خبر داد.

* قاسمعلی حسنی در ادامه گفت: این کالاها دارای قیمت درج شده برای مصرف کننده هستند و قیمتِ مصرف کننده نیز تحت نظر سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده صادر می شود و هیچ شرکت تولیدی نمی تواند بدون نظر این سازمان قیمتی برای مصرف کننده درج کند. این شرکت ها نیز حتما از دیدِ خود توجیهاتی داشته و آنالیز قیمتی استخراج کرده اند.

* حسنی از سویی، از افزایش 9باره قیمت توسط کارخانه ها و نیز سیری ناپذیر بودنِ واردکننده ها گلایه کرده و می گوید: برخی کسبه هم گران فروشی کرده اند و از طرفی ممنوعیت واردات تنقلات خارجی، فضایی باز برای تولید کننده بی رقیب داخلی ایجاد کرده‌است.

نام:
ایمیل:
* نظر: