به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۱۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰

خبردنا: حجت الاسلام سید محمد عابدین‌زاده، مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) درباره هدر رفتن وقت در شبکه‌های اجتماعی از سوی افراد می‌گوید: «وقتی کسی در شبکه‌های اجتماعی وقتش را بدون هدف معین بگذارند، دو حالت دارد؛ یکی اینکه صرفاً به اتلاف وقت می‌انجامد و دوم اینکه علاوه براتلاف وقت، انحراف و جنبه‌های مخاطره‌آمیز فکری و اخلاقی هم به همراه دارد. در چنین شرایطی مشخص است که فرد، خودش را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد. حتی اگر فرد متوجه دام‌ها و تغییراتی نباشد که در روح و نگرشش ایجاد می‌شود و گمان کند مبتلا به انحرافات نمی‌شود، رها شدن در چنین فضاهایی، فساد را آرام آرام به انسان تزریق می‌کند. همانطور که در قرآن آمده‌است: «وَلا تَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّیطانِ» یعنی از گام‌های شیطان پیروی نکنید. یا در مورد بسیاری از گناهان آمده‌است: «لاتقربوا» یعنی نزدیکش هم نشوید.»

 
 

اینستاگرام‌ حرام شد!

او ادامه می‌دهد: «حتی از دست دادن وقت هم آثار و تبعاتی به دنبال دارد. کسی که در فضای مجازی رها می‌شود و ناخواسته زمان طولانی را از دست می‌دهد، متوجه از دست دادن سرمایه‌اش نمی‌شود؛ به همین جهت ناراحت نیست و از این کار هم دست نمی‌کشد. او به حرکتش ادامه می‌دهد و اگر با او مخالفت کنید، سعی در توجیه کارش دارد، بنابراین دائماً در حال از دست دادن سرمایه‌ای عظیم یعنی «وقت» است.»

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) در رابطه با لزوم هوشیاری در استفاده از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی اظهار می‌دارد: «در بعضی از روایات گفته شده اگر ساعات شبانه‌روز را به ۲۴ محفظه تشبیه کنیم، فردای قیامت همه این‌ها از جلوی دیدگان شخص می‌گذرد؛ که فرد یا به کار «خوب» یا «غلط» یا «بیهوده» پرداخته‌است. در روایات گفته می‌شود که بیشتر تأسف فرد حتی بیش از «ساعات اشتغال به گناه»، مربوط به «بیهوده گذراندن وقت» است و او تأسف می‌خورد که چرا زمانش را صرف امور خوب نکرده‌است.» ترک عادات غلط، همانند معجزه است

حجت‌الاسلام عابدین‌زاده در این رابطه، خاطره‌ای را از مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا تعریف می‌کند و می‌گوید: «آیت‌الله فاطمی‌نیا در یکی از سخنرانی‌هایشان گفتند در قرآن آیه‌ای است که معنی‌اش را متوجه نمی‌شدند. در این آیه شیطان ملعون خطاب به خداوند گفته‌است: «أَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِکَ نَصِیباً مَفْرُوضاً»، یعنی «من از بندگان تو قسمتی معین را زیر بار طاعت خود خواهم کشید.» آیت‌الله فاطمی‌نیا گفتند بعد‌ها متوجه مطلب شدند و در تفاسیر دیدند؛ اینکه شیطان انسان‌های والا را از کار اهم به کار مهم مشغول کند، احساس می‌کند که سهم خودش را برده‌است. یعنی او می‌داند که نمی‌تواند انسان‌های والا را به کار‌های حرام یا بیهوده مشغول کند، اما همین که آن‌ها را به کار‌های مهم مشغول کند و از کار اهم بازدارد هم سهمی برده‌است.»

او با بیان اینکه قابل‌قبول نیست که افراد به راحتی و بدون هیچ برنامه‌ای تن به وقت گذرانی در شبکه‌های اجتماعی بدهند، تصریح می‌کند: «اگر طبع انسان به رها بودن عادت کند؛ اولاً خطا بودن، رها بودن و ضررهایش را متوجه نمی‌شود، ثانیاً برای ترک آن برنامه‌ریزی نخواهد کرد و ثالثاً همانطور که در روایات آمده، ترک کردن عادات غلط افراد، چیزی شبیه به معجزه می‌ماند. بنابراین مسئله وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.» تصمیم با شماست.

نام:
ایمیل:
* نظر: