به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۱۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
سال گذشته پنج شهر و ۱۲۵ روستای استان درگیر تنش شدید آبی بودند و آبرسانی با ۲۵ تانکر در مناطق روستایی و عشایری صورت گرفت.

خبردنا: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد از بروز تنش آبی در ۶ شهر و ۲۳۰ روستای این استان خبر داد.

به گزارش"خبردنا"، اسفندیار برخه با اعلام این مطلب به رسانه ها  گفت : هم اکنون شهرهای یاسوج، سی سخت، باشت، دیشموک، لنده و مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد با تنش آبی مواجه هستند.

وی جمعیت روستاها و شهرهای مواجه شده با تنش آبی را ۱۰۸ هزار نفر ذکر کرد و افزود: از این مقدار جمعیت ۱۸ هزار نفر در روستاها و حدود ۹۰ هزار نفر در مناطق شهری استان زندگی می کنند. 

برخه  ادامه داد: بیشتر روستاهایی که با تنش آبی مواجه هستند در شهرستان‌های بویراحمد ،دنا و مارگون قرار دارند چرا که این روستاها در ارتفاع واقع شده اند و منابع آبی‌ها آنها خشک، نیمه خشک یا کم آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت : هم اکنون ۶۰ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

برخه بدون ذکر آمار ،افزود:  اعتبارات محرومیت زدایی بخش آب و فاضلاب به استان اختصاص داده شده و تلاش می شود این اعتبارات جذب و افزایش یابد.

سال گذشته پنج شهر و ۱۲۵ روستای استان درگیر تنش شدید آبی بودند و آبرسانی با ۲۵ تانکر در مناطق روستایی و عشایری صورت گرفت.

کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های خروشان با وجود میزان بارندگی ۲ برابر میانگین کشوری مردم شهرهای مختلف آن با کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند و با گرم شدن هوا و فرارسیدن فصل تابستان آلام آن ها بیشتر می شود.

 استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و ۸ و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد.متوسط بارندگی از مهر ماه ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۵۴۸ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۵ میلی متر بیشتر است. 

بیشترین بارش استان در ایستگاه سپیدار ۹۵۰ میلی متر و کم ترین به میزان ۲۷۷ میلی متر در ایستگاه بی بی حکیمه ثبت شده است.

در همین سالی که خشکسالی را بر آن اطلاق می کنیم میزان بارندگی استان ۲ برابر متوسط کشور بوده است.این میزان بارندگی باید گویای تابستانی پرآب برای کهگیلویه و بویراحمدی ها باشد در حالی که این چنین نیست و همچنان مردمان این دیار با تنش آبی مواجه هستند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حجم ذخیره مخازن آب شهرهای استان ۱۳۱ هزار متر مکعب است. تعداد مخازن آب مناطق شهری استان ۵۳ باب مخزن بتنی استاندارد و تعداد مشترکان آبفای شهری ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک است. 

منابع تأمین آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شامل ۶۶ حلقه چاه و هفت دهنه چشمه است و بخشی نیز از طریق سد کوثر تأمین می شود. 

طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد هم اینک به ترتیب یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۳۲۰ کیلومتر است. 

۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در شبانه روز ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برای استفاده مشترکان مناطق شهری این استان پمپاژ می کنند. 

این استان با هشت شهرستان و ۱۷شهر ، نزدیک به ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.کمتر از ۴۴ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می کنند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
0
0
یاسوج و سی سخت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر: