به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۲۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

خبردنا: روزنامه شرق در یادداشتی ضمن انتقاد از عملکرد وزیر ارتباطات درباره انتشار عکسی از مصاحبه جنجالی‌اش به این عضو خبرساز کابینه رئیسی درباره طرح صیانت کنایه زد.

 
 

اینترنتِ ایرانی‌ها را شبیه عکس وزیر در مسکو کردند

در بخشی از این یادداشت آمده:

* وزیر ارتباطات در روزهای اخیر به اشکال مختلف تلاش کرده خود را به صدر اخبار و توجهات برساند. جنجالی‌ترین بخش فعالیت‌های آقای وزیر مصاحبه او با خبرگزاری راشاتودی بود.

* در این گفت‌وگوی تصویری وزیر سعی کرده بود همه آداب و پروتکل‌های داخلی را رعایت کند و حتی مصاحبه‌کننده روس با حجاب اسلامی مقابل زارع‌پور نشسته بود؛ غافل از اینکه همه ماجرا این نبود و یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در مصاحبه بدون رعایت این محدودیت‌ها و با پوشش متعارف روسی در پشت صحنه نشسته بود.‌

* انتشار تصویر کامل و ادیت‌نشده یک گفت‌وگو و تضاد ساختگی میان آنچه جلوی دوربین می‌گذشت و واقعیتی که پشت صحنه جریان داشت، جنجالی را دامن زد که بازتاب‌هایش همچنان ادامه دارد. اتفاقی که حتی مشاور سخنگوی دولت را وادار به موضع‌گیری کرد و درعین‌حال وزیر را واداشت تا مدیر روابط‌عمومی خود را برکنار کند. تصمیمی که به اندازه همان رویداد اصلی تأمل‌برانگیز بود و گویای اینکه آنچه اهمیت ندارد، واقعیت است و چیزی که مهم است شیوه نشان‌دادن آن به مردم است؛ قابی جعلی و بزک‌شده.

* به نظر می‌رسد این همان کاری است که با طرح صیانت از فضای مجازی قرار است در ابعاد ملی رخ دهد. درباره طرح صیانت که حالا اسم آن هم عوض شده -باز هم برای اینکه واقعیت آن از چشم مردم پنهان شود- در ماه‌های گذشته تحلیل‌ها و روایت‌های زیادی شده که هیچ‌کدام با واقعیت امروز ایران و دنیا همخوانی ندارد.

* آنچه در عمل دیده شده، ماهیت بی‌رحم این طرح و نیت طراحان و پیگیری‌کنندگان آن است.طرح صیانت که این روزها به‌تدریج در حال اجراست و هر روز به شکل جدیدی زندگی ما ایرانی‌ها را با دردسر مواجه می‌کند، در حقیقت دارد همان بلایی را بر سر فضای مجازی و راه‌های ارتباطی مردم با یکدیگر و جهان می‌آورد که وزیر ارتباطات در مصاحبه با راشاتودی می‌خواست؛ مخدوش‌کردن واقعیت و تلاش برای تغییردادن آن.

* وزیر ارتباطات از روسیه تا تهران روی حقایق را با نشان‌دادن تصویری جعلی از یک مصاحبه می‌پوشاند و با فیلترکردن اینترنت در ایران تلاش می‌کند واقعیت امروز جهان را تغییر دهد؛ واقعیتی که مثل همان عکس منتشرشده روزی آشکار می‌شود. دنیای امروز دنیای جعل واقعیت نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: