به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۴۲۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹

خبردنا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: بارش تگرگ به ۲۵۰۰ هکتار از باغات دماوند خسارت وارد کرد که ارزش تقریبی آن ۲ هزار میلیارد تومان است لذا ایجاد ساختار ضد تگرگ برای مقابله با این خسارات ضروری است.

سعید پازوکی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشست فوق العاده تعیین تکلیف خسارات باغداران در بحران اخیر با اشاره به تگرگ خیز بودن دماوند اظهار داشت: اصل درخواست و دغدغه باغداران مسئله مقابله با تگرگ هر ساله است که خسارتی حادث می‌شود و بهترین راه مقابله با آن پوشش باغ است. درخواست داریم امسال اعتباری در بودجه منظور شود و تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های فنی اعتباری تعریف شود تا این مشکل برطرف شود.

خسارت 2هزار میلیارد تومانی تگرگ به باغات دماوند

وی افزود: خسارت ناشی از تگرگ در دماوند در سطح 2500 هکتار از باغات و به ارزش 2 هزار میلیارد تومان و در سایر شهرستان‌های استان 225  میلیارد تومان است لذا ایجاد ساختار ضد تگرگ برای مقابله با این خسارات ضروری است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه گفت: خسارات ناشی ازتگرگ، طغیان رودخانه و سیلاب بالغ بر 70 درصد است که بیشتر در روستاهای منطقه جابان، سربندان، دلیچایی، هویر، ویرانه، دوآب، آردینه، دهنار، وسکاره و جورد به وقوع پیوسته است.

پازوکی تصریح کرد: سیل اخیر آسیب‌های زیادی را به باغات، جاده‌های بین مزارع، سیل بند ها، حوضچه‌های تغذیه مصنوعی، چاه‌های آب کشاورزی، دام ، قنوات، کانال‌های انتقال آب محصولات زراعی  و... وارد کرده است.

مشکلات بخش کشاورزی مربوط به آبخیزداری است

سیداحمد رسولی نژاد نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده ما در بخش کشاورزی دو شهرستان بحث آبخیزداری است؛ با توجه به اینکه عمده مراتع شهرستان‌های استان تهران در فیروزکوه و دماوند قرار دارد بودجه 2.5 میلیارد تومانی به فیروزکوه و 3میلیارد تومانی به دماوند کافی نیست.

وی با بیان اینکه شرایط در منطقه به گونه ای است که هر بارندگی صورت گیرد تبدیل به سیل عظیم شده و خسارت سنگین وارد می‌کند افزود: شب گذشته در دو شهرستان پاکسازی مسیرهای سیل زده توسط تیم‌های امدادی و عملیاتی صورت گرفت ولی با وجود بارش مجدد باران، تمام زحماتی از بین رفت لذا اگر موضوع آبخیزداری برطرف نشود، این مشکل همچنان وجود خواهد داشت.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی به موضوع تگرگ و سرما زدگی باغات شهرستان اشاره کرد و گفت: این موضوع هرساله در منطقه شاهد هستیم؛ با تدبیر دولت خوشبختانه موضوع صادرات سیب دماوند حل شده ولی اکنون سیبی برای صادرات وجود ندارد.

رسولی نژاد ادامه داد: 90درصد تولید سیب استان تهران در دماوند است؛ اکنون روستای جابان و سربندان و دیگر روستاهای اطراف درگیر خسارت‌های سیل هستند که باید تدبیر شود.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه با اشاره به موضوع بیمه باغداران خاطرنشان کرد: اکنون حدود 30 درصد باغداران شهرستان بیمه هستند و می‌توانند خسارت‌ها را دریافت کنند ولی ما بقی را چه باید کرد و از سوی دیگر چه راهکاری وجود دارد تا دیگر باغداران هم محصولات خود را بیمه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: