به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۲۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰

خبردنا: سال‌هاست مجتمع فرهنگی و مذهبی ولیعصرآماده بهره برداری است اما مدیران شهری این پروژه را بلاتکلیف رها کرده‌اند .پروژه‌ای که سال‌ها پیش ۵۰ میلیارد تومان برای آن از جیب شهروندان تهرانی هزینه شده است.

این پروژه‌ با حاشیه‌های عجیبی همراه بود،حاشیه‌هایی که هم‌زمان با کلنگ‌زنی آن در سال ۸۳ آغاز شد. این زمین که پارکینگ تئاتر شهر بود در زمان ساخت، به تالار قشقایی لطمه زد و اعتراض هنرمندان تئاتر را به دنبال داشت.

حکم توقف ساخت مسجد بدون گنبد و مناره «مجتمع فرهنگی و مذهبی ولیعصر» در شورای چهارم صادر شد . مجتبی شاکری آن زمان بازدیدی از این مسجد داشته و آن را برخلاف معماری ایرانی و اسلامی تشخیص داده و اعلام کرده بود ساخت آن متوقف شود. همان زمان مشاوری برای طرح گرفته می‌شود تا این بنا دارای گنبد و مناره شود، اما این بنا با همان طراحی تکمیل و در سال ۹۷ آماده بهره‌برداری می‌شود.

دلیل آن که این پروژه به مدیریت شهری تحویل داده نشده، مقاومت روحانی‌ای بود که در سال‌های دور مسئولیت نمازخانه‌ای در این محل را بر عهده داشت ؛ امام‌جماعت بعد از اتمام پروژه خود را مالک کل این بنا می‌دانست .هر ظهر و غروب نماز جماعتی خلوت با حدود ۲۰ تا ۳۰ نمازگزار در آن برگزار می‌شد. پارکینگ و انبارهای آن هم غیررسمی در حال بهره‌برداری بود. آن روحانی دیگر زنده نیست و دیگر مقاومتی برای تحویل آن به شهرداری وجود ندارد اما با این وجود باز هم این پروژه بلاتکلیف است .

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص سرانجام این پروژه شهری گفت:‌ ما تا الآن در مورد مجتمع فرهنگی ولیعصر کوتاهی کردیم به خاطر این که در تفکر انقلاب اسلامی توقف نداریم ، فکر می‌کنیم که راه حلی پیدا خواهد شد. با طراحی مناسب نتیجه می‌گیریم و اگر تصمیم مان ایراد داشت اصلاح می‌کنیم.

او ادامه داد :‌ این که تا کنون وضعیت آنجا رها و بی تکلیف است، در کمیسیون فرهنگی اجتماعی پیگیری می‌کنیم تا بهترین راه حل را برای آنجا پیدا کنیم که متناسب با فضای اطرافش که بهسازی و ترمیم می‌شود، بتواند برای وضعیت اجتماعی آنجا کمک کننده و مدد رسان باشد.

پیش از این مدیران و اعضای سابق شورای شهر تهران برای کاربری این مجتمع فرهنگی کاربری‌هایی مانند موزه تعزیه و نمایش‌های آیین ایران و یا ایجاد یک  یک موزه و مرکز در زمینه نقاشی، خط، هنرهای تجسمی، آثار گرافیکی و نقاشی خط‌ها برای هنرهای معاصر اسلامی باشد.

به تازگی  وزارت میراث فرهنگی حریم «تئاتر شهر» را تعیین و مصوب کرده و باید دید این ساختمان هم در حریم این بنای تاریخی قرار دارد یا خیر و چه تصمیمی برای آن گرفته می‌شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: