به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۳۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

خبردنا: لیر ترکیه در روزهای اخیر با نوساناتی همراه شد. روز گذشته قیمت لیر بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، در میانه روز به هزار و ۶۰۲ تومان رسید. امروز تا لحظه تنظیم این گزارش، نرخ ارز ملی ترکیه، ۱۵۹۹ تومان معامله می‌شود.

لیر در شش ماه گذشته ۱۴،۱۴ و در یک ماه اخیر ۳،۲۸ درصد افت کرده اما در یک هفته گذشته ۰،۱۱ درصد رشد داشته است.

نرخ برابری دلار و لیر نیز در روز جاری به ۱۷،۹ رسیده. عملکرد دلار در شش ماه گذشته ۳۳،۱۲، در یک ماه اخیر ۶،۵۵ درصد و در یک هفته گذشته ۰،۲۴ در برابر ارز ملی ترکیه تقویت شده است.

علت نوسانات اخیر در قیمت‌ لیر چه بود؟ با توجه به تورم موجود در ترکیه، روند قیمتی در بازار لیر به چه شکلی ادامه دارد؟

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی گفت: نوساناتی که در چند روز اخیر در لیر مشاهده شد، یک دستکاری قیمتی بود.

او توضیح داد: پس از سخرانی رجب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه یک دوره ارزپاشی در این کشور انجام شد که نوساناتی را در قیمت لیر ایجاد کرد.

او افزود: به نظر می‌رسد این روند نوسانی در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. البته بازار شاهد افزایش قیمت دلار در مقابل لیر خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: البته ممکن است وقفه‌هایی در این روند ایجاد شود. همچنان دست دولت ترکیه در مساله ارزپاشی باز است و احتمالا وقفه‌هایی را در روند کاهشی این ارز ایجاد کند.

در این میان، در بازدهی‌های چهار ماه نخست سال، بازار مسکن صدرنشین بازارهای داخلی ایران شد. آنگونه که دنیای اقتصاد گزارش داده، سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب چون دلار، سکه و طلا، در این چهار ماه در برزج بازدهی گرفتار شده بودند و مسکن بازدهی به مراتب بیشتری را برای سرمایه‌گذاران رقم زد. این رتبه اولی البته کاملا به زیان خانه‌اولی‌ها است.

حال با توجه به وضعیت بازار مسکن در کشور و شرایط لیر، آیا سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکی می‌تواند برای افراد سودآور باشد؟

طباطبایی گفت: ترکیه به دلیل عدم امنیت در سرمایه‌گذاری، از بعد ارزش اقتصادی کشور، مکان مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری نیست.

او توضیح داد: احتمال این وجود دارد که کشور ترکیه در قوانین خود در رابطه با مبادلات بعد از سرمایه‌گذاری، تغییراتی ایجاد کند. این مساله بر عدم امنیت سرمایه می‌افزاید.

نام:
ایمیل:
* نظر: