به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۳۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

خبردنا: کاهش یا افزایش وزن همیشه با فعالیت بدنی و سوخت و‌ساز بدن مرتبط است. سختی کار زمانی  بیشتر عیان می‌شود که بخواهیم «چربی‌های اضافه» را بسوزانیم. در این میان، برخی‌ها هم می‌خواهند روش‌های چربی‌سوز دیگری را جایگزین فعالیت بدنی کنند.

کاهش وزن معمولا مستلزم این است که خوراک معمول و طرز تفکر خود را در مورد غذا و برنامه ورزشی‌تان تغییر دهید. بنابراین، اگر جذب این ادعا شوید که بین سرکه سیب و کاهش وزن ارتباطی وجود دارد، قابل درک است.

سرکه سیب در کاهش وزن موثر است یا خیر؟

بسیاری از متخصصان سلامت عمومی و  چهره‌های مشهور اینترنتی روی این خاصیت سرکه سیب تمرکز کرده‌اند، اما اینکه آیا سرکه سیب واقعا کمک می‌کند تا لاغر شوید، چندان هم سرراست نیست.

شواهد اندکی بین ارتباط مستقیم سرکه سیب با کاهش وزن در انسان، موجود است. یک مطالعه در «مجله غذاهای کاربردی» (Journal of Functional Foods) که روی ۳۹ بزرگسال انجام شد، نشان داد که شرکت‌کنندگانی که همراه با ناهار و شام خود یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف می‌کردند، روزانه ۲۵۰ کالری از میزان کالری دریافتی خود کاستند، و در ۱۲ هفته نزدیک به چهار کیلوگرم وزن کم کردند. اما افرادی که به همان میزان کالری دریافتی را کاهش دادند اما سرکه سیب مصرف نکردند، فقط حدود ۲.۳ کیلوگرم از دست دادند.

در مطالعه دیگری در «علوم زیستی، بیوتکنولوژی و بیوشیمی» (Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry)، ۱۴۴ بزرگسال مبتلا به چاقی به صورت ناگزینشی به دو‌ گروه تقسیم شدند  که [یک گروه] به مدت ۱۲ هفته روزانه دارونما مصرف می‌کردند، و [گروه دیگر] یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب می‌خوردند. در پایان مطالعه، کسانی که دو قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف کرده بودند، نزدیک به ۲.۹کیلوگرم وزن کم کردند و کسانی که یک قاشق غذاخوری دریافت کرده بودند، ۱.۱۳ کیلوگرم وزن کم کردند، اما کسانی که دارونما مصرف می‌کردند، حتی کمی هم اضافه وزن پیدا کردند. با این حال، این یافته‌ها به تنهایی ثابت نمی‌کند که سرکه سیب ذوب‌کننده جادویی چربی‌ها باشد. این مطالعات بر روی جمعیت‌های بسیار کوچک انجام شده است، اما نتایج ثابت نشان می‌دهد که سرکه سیب ممکن است ابزار مفیدی برای کاهش وزن بدن باشد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که سرکه سیب دارای ویژگی‌هایی است که بالقوه می‌تواند به تلاش‌های افراد برای کاهش وزن کمک کند. مثلا یک مطالعه از مجله «غذاهای کاربردی» در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که نوشیدن سرکه سیب پیش از صرف غذا، با کاهش بالاتر رفتن قند خون مرتبط است. مطالعه دیگری از Annals of Nutrition & Metabolism در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که خوردن دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب در طول وعده‌های غذایی، می‌تواند به کاهش افت قند کمک کند و سطح قند خون را ثابت نگه دارد. دلیل رخ دادن این وضعیت کاملا مشخص نیست، اما محققان تغذیه حدس می‌زنند که ترکیبات موجود در سرکه، در جذب برخی از مواد نشاسته‌‌‌ای اختلال ایجاد می‌کند.

این ویژگی از آن رو اهمیت دارد که قند خون بالا و پایین، منجر به هوس خوردن چیزهای شیرین بین وعده‌های غذایی می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ از «مجله علوم غذایی» (Journal of Food Science) نشان می‌دهد که سرکه‌هایی مانند سرکه سیب به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی که دارند، می‌توانند به کاهش اثرات بیماری دیابت و پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کنند. سرکه سیب دارای سطوح بالایی از «پلی فنول» به نام «اسید کلروژنیک» است که می‌تواند با مهار اکسیداسیون کلسترول بد LDL، به بهبود سلامت قلب کمک کند.

همچنین، سرکه سیب ممکن است باعث شود که کمتر غذا بخورید. یک مطالعه در «مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی» (Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics) نشان داد که شرکت‌کنندگانی که این مایع تخمیرشده را پیش از غذا می‌نوشیدند، تا ۲۷۵ کالری کمتر در طول روز مصرف می‌کردند. اما باز هم دلایل آن مبهم است. سرکه سیب می‌تواند دارای ترکیباتی باشد که در واقع اشتهای فرد را سرکوب می‌کنند. اما نوشیدن آن نیز می‌تواند آنقدر ناخوشایند باشد که در نهایت از خوردن غذا در بقیه روز منصرف شوید.

نام:
ایمیل:
* نظر: