به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۳۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

خبردنا: گویی شاهکارهای دولت تمامی ندارد و در جدیدترین مورد، انتشار تصویر جلسه‌ای در یکی از سالن‌های نهاد ریاست جمهوری که برخلاف گذشته به جای فرش از «زیلو» برای پوشش کف آن استفاده شده بود و همچنین حضور شخص رئیس دولت سیزدهم در این نشست با واکنش انتقادی فعالان مجازی و رسانه‌ای مواجه شده است.

 
 

حیرت کاربران از حرکت خارج عُرفِ رئیسی

رخدادی عجیب در نفت، تنزل جایگاه رییس جمهور!

حمید رضا شکوهی، روزنامه‌نگار در یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد در نقد این رخداد نوشته است:

* تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی ساخت پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت خام سنگین و پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین با حضور رئیس‌جمهوری امضا شد. رخدادی عجیب در‌ دولت! چرا؟ چون این دومین بار در یک ماه اخیر است که یک تفاهمنامه نفتی با حضور رئیس جمهور امضا می‌شود که در نوع خود، عجیب و بی‌سابقه است.

* پیش از این، روز ۱۴ تیرماه هم تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان با حضور سیدابراهیم رئیسی امضا شده بود.

* این که شخص اول اجرایی کشور در مراسم امضای تفاهمنامه های اقتصادی و به طور خاص، امضای تفاهمنامه‌های نفتی حضور پیدا کند، بیسابقه است. چراکه موجب تنزل جایگاه ریاست جمهوری می‌شود.

* در واقع، نه تنها در مراسم امضای تفاهمنامه های نفتی بلکه در مراسم امضای قراردادهای نفتی هم رسم نیست که رییس جمهور حضور داشته باشد. در دولت قبل، نه‌ در مراسم امضای ۳ قرارداد نفتی و نه در مراسم امضای بیش از بیست تفاهمنامه نفتی، رئیس‌جمهور حضور نداشت و حتی در مراسم امضای چند تفاهمنامه‌، وزیر نفت سابق هم  حضور نداشت.

حیرت کاربران از حرکت خارج عُرفِ رئیسی

* تفاهمنامه ها بر خلاف قراردادها، الزام آور نیستند و به همین دلیل در شان جایگاه ریاست جمهوری نیست که در چنین برنامه‌ای حاضر شود. امضای تفاهمنامه، صرفا امضای برنامه‌ای برای تعیین چارچوب همکاری است تا به قرارداد منجر شود و برای طرفین الزام‌آور نیست. بویژه وقتی طرفین امضای تفاهمنامه، شرکت‌های داخلی باشند که حضور رئیس جمهور در آن اصلا محلی از اعراب ندارد. حتی اگر مراسم امضای قرارداد هم باشد، به جز موارد خاص سیاسی و استراتژیک، شاهد حضور روسای جمهوری کشورها نیستیم. چون قراردادها بین شرکت‌ها منعقد می‌شود و نه دولتها.

* در یک ماه اخیر از سه مراسم امضای تفاهمنامه نفتی در ایران، در دو مراسم ابراهیم رئیسی حضور داشته که هر دو با شرکت‌های داخلی بوده. در برنامه امضای تفاهمنامه شرکت ملی نفت ایران با شرکت گازپروم روسیه، حتی مدیرعامل گازپروم هم حضور نداشته و قائم مقام مدیرعامل به صورت مجازی در مراسم حضور یافته که مثالی گویا برای نشان دادن درجه پایین اهمیت تفاهمنامه‌های نفتی است.  

* اما چرا شاهد بروز چنین رخداد عجیبی در نفت هستیم؟ به نظر می‌رسد وعده‌های بزرگ وزارت نفت و تلاشها برای دستاوردسازی در شرایط تحریم با طرح این ادعا که تحریم، اثری ندارد، موجب ایجاد نهضت تفاهمنامه سازی همراه با ادعای جذب منابع مالی و سرمایه گذاری در نفت شده و برای بزرگتر جلوه دادن این تفاهمنامه ها، از اعتبار رئیس جمهور هم هزینه می‌کنند. در حالیکه خرج کردن از اعتبار ریاست جمهوری برای امضای تفاهمنامه‌های فاقد قابلیت اجرایی، به معنای تنزل جایگاه رییس‌جمهور است.

* ای کاش مراسم دیروز، نقطه پایانی بر این بازی عجیب باشد.

حیرت کاربران از حرکت خارج عُرفِ رئیسی

وقتی زیلو جای فرش را گرفت!

تصاویری از اتاق جسات هیات دولت در پاستور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که رئیسی فرش‌های اتاق جلسات را به زیلو تغییر داده است.

بسیاری از کاربران این اتفاق را نوعی خودشیرینی تلقی کردند.

حیرت کاربران از حرکت خارج عُرفِ رئیسی

ماجرای زیلوهای جلسه جنجالی چه بود؟

بر اساس توضیحات ارایه شده توسط ریاست جمهوری گفته می‌شود که جلسات هیات دولت از ابتدای کرونا (در دولت دوازدهم) در محل تصویر یاد شده برگزار نشده است و حتی روز دوشنبه که تصویر یاد شده مربوط به آن روز است قبل و بعد از مراسم امضای "تفاهمنامه مشارکت‌ تامین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی" در این سالن دو برنامه کاری دیگر رییس جمهور که مربوط به دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس و همچنین دیدار با اعضای ستاد اربعین حسینی می‌شد، در سالن شهید بهشتی ریاست جمهوری (محل برگزاری جلسات رییس جمهور) برگزار شد.

لذا از آنجاکه جلسه اول طولانی شد و مهمانان جلسه سوم هم رسیده بودند، اجبارا و براساس شرایط جلسه امضاء اسناد که جلسه کوتاهی بود به سالنی که  فعلا "زیلو" دارد منتقل شد.

بر اساس توضیحات ارایه شده، این سالن در حال تعمیر است،  و کلیه وسایل آن از جمله فرش ها  فعلا به محل دیگری منتقل شده است.

حیرت کاربران از حرکت خارج عُرفِ رئیسی

واکنش برخی کاربران در این رابطه را بخوانید:

* کاربری به نام «مینا» در واکنشی طنزگونه نوشت:  از عجایب بی‌بدیل دولت رئیسی، زیلو جای فرش را گرفت!

* رضا، فعال توئیتری دیگر هم با انتقاد از اقدام جنجالی دولت گفت: خودشیرینی به سبک مجموعه آقای رئیس!

* مژگان هم با کنایه انتشار تصاویری از اتاق جلسه دولت توئیت زد: ایده جدید «دولت مردمی»! فرش‌های محل (سابق) برگزاری جلسات هیات دولت را جمع کرده‌اند و به‌جایش زیلو انداخته‌اند.

* مسعود هم با اعتراض به این رخداد اینگونه نقد کرد: برداشتند فرش را جمع کردند جاش زیلو‌ انداختند. در همین حد شو، در همین حد ریا.

* کاربر دیگری با نام رویا هم نظر داد: بابا بجای این همه حاشیه‌سازی، کمی کار کنید آقای دولت!

نام:
ایمیل:
* نظر: