به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۴۳۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

خبردنا: بزرگترین چالشی که در چیدمان خانه کوچک با آن‌ها روبه‌رو هستیم جا دادن همه‌ی وسایل در خانه و زیبا جلوه دادن فضا است.

می‌توان تمام وسایل را در کمدها و کابینت‌ها روی هم انبار کرد اما وقتی به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنیم کار واقعا سخت می‌شود. به همین دلیل است که از چیدمان و دکوراسیون خانه کوچک به عنوان یک چالش یاد می‌کنیم.

البته ترفندهایی برای چیدمان منزل کوچک با وسایل زیاد وجود دارد که به شما کمک می‌کند خانه‌ای دلباز و گرم داشته باشید. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم درباره‌ی همین ترفندها با شما صحبت کنیم.

۲۸ ترفند برای چیدمان خانه کوچک

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

ترفندهایی که در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شوید به راحتی برای چیدمان و دکوراسیون خانه های کوچک قابل اجرا هستند و در زمان کوتاهی می‌توانند ظاهر خانه‌ی شما را تغییر دهند.

۱. از بازتاب نور استفاده کنید

دیوارها را سفید، در آشپزخانه و سرویس بهداشتی از کاشی سفید براق استفاده کنید و چند آینه به دیوارها نصب کنید. بازتاب نور می‌تواند فضا را دلباز کرده و بزرگ‌تر نشان دهد.

۲. از درهای کشویی استفاده کنید

درهای کشویی تقریبا هیچ فضای اضافه‌ای اشغال نمی‌کنند. شما می‌توانید فضای داخل خانه را با کمک این درها تقسیم بندی کنید، در طول روز درها را باز نگه دارید و هر زمانی که لازم شد ببندید. با این کار خانه‌ی شما بزرگ‌تر دیده می‌شود. همچنین اگر برای ورودی خانه یا تراس از درهای کشویی با شیشه‌های بزرگ استفاده کنید نور بیشتری به داخل خانه تابیده می‌شود.

۳. یک دیوار را به گالری تبدیل کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

ممکن است فکر کنید این نوع از چیدمان خانه جذابیت ندارد اما تبدیل یک دیوار به گالری عکس و نقاشی نه‌تنها فضا را زیبا می‌کند، بلکه حس دنج و دوست داشتنی خانه را بیشتر می‌کند. با انجام این کار چشم شما تا سقف بالا می‌رود و خانه را بزرگتر تصور می‌کند. پس یک دیوار را انتخاب کنید و تا سقف روی آن تابلو و قاب عکس نصب کنید.

۴. چند استفاده از یک وسیله

وقتی فضای زیادی برای قرار دادن وسایل ندارید باید از هر وسیله تا جایی که می‌توانید استفاده‌های مختلف داشته باشید. مثلا به جای خرید یک میز کنار مبلی، یکی از صندلی‌ها را کنار مبل قرار داده و از آن هم به عنوان صندلی هم میز استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک میز چوبی تاشو به دیوار نصب کنید تا در زمان نیاز بتوانید آن را باز کرده و استفاده کنید.

۵. عمودی فکر کنید

چند قفسه و شلف کنار آینه‌ی سرویس بهداشتی نصب کنید و تمام وسایل مصرفی مثل مسواک و خمیر دندان، دستمال توالت و شمع‌های معطر را روی آن‌ها بچینید. با این مدل از چیدمان خانه از تمام فضای دیوار استفاده کرده‌اید و هیچ فضای اضافه‌ای را هم اشغال نکرده‌اید.

۶. اتصالات را مخفی کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

اگر لوله‌های روکار یا سیم‌کشی روکار دارید آن‌ها را با کمک برچسب‌های پتینه، پارچه‌های طرح‌دار یا اکسسوری تزیینی مناسب بپوشانید. با انجام این کار از ایجاد ظاهری آشفته در خانه جلوگیری می‌کنید.

۷. یک تاب آویزان کنید!

بله، عجیب است اما یک تاب از سقف آویزان کنید. این وسیله هیچ فضای خاصی اشغال نمی‌کند اما ظاهری بسیار زیبا به خانه می‌دهد و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

۸. از میز غذاخوری کوچک استفاده کنید

به جای استفاده از یک میز غذاخوری بزرگ و صندلی‌های جاگیر، از میزهای گرد کوچک استفاده کنید که صندلی‌هایش به راحتی زیر میز قرار می‌گیرد. همچنین برای جلوگیری از کم آمدن فضا در زمان صرف غذا می‌توانید غذا را در آشپزخانه داخل بشقاب‌های سرو قرار دهید و سپس روی میز بگذارید.

۹. یک تخت روزانه داشته باشید

شاید برایتان عجیب باشد اما قرار دادن یک مبل تخت‌خواب شو در اتاق نشیمن می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای استراحت در طول روز و همچنین استفاده‌ی مهمان برای خواب باشد. حتی اگر خانه‌ی خیلی کوچکی دارید که در آن اتاق خواب وجود ندارد می‌توایند از این مبل برای خواب شب‌ها استفاده کنید. با این کار هم اتاق نشیمن زیبایی دارید هم شب‌ها در اتاق خوابی دلباز می‌خوابید.

۱۰. تلویزیون را به دیوار بسپارید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

میز تلویزیون یکی از جاگیرترین وسایل خانه است، پس اگر خانه‌ی کوچکی دارید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید تا هم از فضای دیوار استفاده کرده باشید و هم فضای خانه را دلباز نگه داشته باشید.

۱۱. تلویزیون را مخفی کنید!

اگر دوست ندارید تلویزیون را به دیوار نصب کنید می‌توانید به جای اینکه آن را در روی میز قرار دهد در یک میز با درهای کشویی بگذارید. دقیقا مثل تلویزیون‌های قدیمی که در کمدهای در دار قرار می‌گرفتند. با این ترفند فضای اتاق نشیمن دنج و دوستانه می‌شود. همچنین می‌توانید از فضای روی میز هم استفاده کنید.

۱۲. از وسایلی با چند کاربرد استفاده کنید

وسایلی که می‌توانند چند نیاز را برطرف کنند بهترین انتخاب برای چیدمان خانه هستند. پس میزهای غذاخوری کوچک که می‌توانند به عنوان میز غذاخوری، میز کانتر آشپزخانه و میز صبحانه استفاده شوند، مبلی که می‌تواند به عنوان تخت خواب و مبل استفاده شود یا مکعب‌های چوبی که یک طرف آن‌ها روکش پارچه‌ای دارد و می‌توانید به عنوان میز و صندلی از آن استفاده کنید را بخرید.

۱۳. از همه‌ی ویژگی‌های معماری خانه استفاده کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

گوشه و کنار خانه عناصری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای بهتر شدن چیدمان خانه استفاده کنید. مثل یک رادیاتور کنار پنجره می‌تواند فضایی مناسب برای قرار دادن یک نمکت چوبی هم‌اندازه روی رادیاتور، گذاشتن چند کوسن رنگارنگ و تبدیل آن به یک فضای استراحت زیبا استفاده کنید.

۱۴. آینه را فراموش نکنید

استفاده از آینه از قدیمی‌ترین ترفندهای چیدمان خانه است. آینه‌ها فضا را بزرگ‌تر، سبک‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند.

۱۵. وسایل را هوشمندانه بخرید

با توجه به فضایی که دارید بهترین وسیله را انتخاب کنید. مثلا اگر فضایی به اندازه‌ی یک نیمکت چوبی دارید بهتر از به جای نیمکت، به سراغ یک میز کوچک با چند صندلی جمع‌وجور بروید تا بتوایند از آن فضا بیشترین استفاده را داشته باشید.

۱۶. خودتان معماری خانه را تکمیل کنید

اگر آشپزخانه‌ی شما آنقدر کوچک است که نه میز کانتر دارد و نه میز جزیره، میز غذاخوری را در بخشی از ورودی آشپزخانه قرار دهید تا بتوانید از آن هم برای پخت‌وپز استفاده کنید و هم برای صرف غذا.

۱۷. فضا را خنثی نگه دارید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

حواستان باشد که چیدمان خانه خیلی شلوغ و پر هیاهو نشود. اتاق‌هایی با دکوراسیون آرام و یکدست می‌تواند چشم و ذهن را فریب دهد، به طوری که فضا را بزرگ‌تر از آنچه هست تصور کنند. شما می‌توانید به جای ترکیب چند سبک وسیله و رنگ‌های زیاد، از یک تناژ رنگی و بافت‌های مختلف استفاده کنید. مثلا می‌توانید برای چیدمان خانه از رنگ‌های سفید تا خاکستری استفاده کنید اما به سراغ بافت‌های مختلف مثل چوب، چند نوع پارچه و فلز هماهنگ با آن‌ها بروید.

۱۸. از کمدها بیشترین استفاده را داشته باشید

یکی از کمدها را به اتاق رختشورخانه تبدل کنید. سبد لباس‌های چرک، میز اتو، اتو و شوینده‌ها را در یک کمد قرار بدهید. حالا وقتی کوهی از لباس‌های شسته نشده جمع می‌شود هیچ تاثیری روی چیدمان خانه نخواهد داشت. با بستن درِ کمد می‌توانید از آشفتگی خانه جلوگیری کنید.

۱۹. از طراحی اختصاصی استفاده کنید

با ساخت کمدها و قفسه‌هایی به اندازه‌ی گوشه‌ها و کنج‌های خانه، که می‌تواند تا سقف برود، می‌توانید فضای مناسبی برای ذخیره سازی وسایل ایجاد کنید. همچنین با سفارش مبلمانی متناسب با فضای خانه و استفاده از فضای خالی زیر نیمکت یا صندلی‌ها هم می‌توانید برای قرار دادن وسایل استفاده کنید.

۲۰. فضای خانه را تقسیم‌بندی کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

اگر خانه‌ی کوچکی دارید که اتاق ندارد می‌توانید با نصب پرده یا قرار دادن چند ردیف گلدان، بدون آسیب رساندن به چیدمان خانه، فضا را تقسیم بندی کنید.

۲۱. میز دیواری، انتخابی هوشمندانه

برای اینکه میز غذاخوری فضایی در خانه اشغال نکند می‌توانید از یک میز دیواری استفاده کنید. این مدل از میزها به دیوار وصل می‌شوند و با کمک لولاهای خود باز و بسته می‌شوند. با این کار می‌توانید هر زمانی که به میز نیاز ندارید آن را ببندید و از صندلی‌ها هم برای چیدمان خانه استفاده کنید. حتی می‌توانید روی دیوار قسمتی که میز نصب شده است قفسه‌هایی ببرای قرار دادن ظرف‌ها نصب کنید تا هم دکوراسیون زیبایی داشته باشید هم در زمان صرف غذا تمام ظروف نزدیکتان باشد.

۲۲. صندلی‌های تاشو را از یاد نبرید

تعداد زیادی این صندلی‌ها را می‌توانید تا کرده و به راحتی در کمد یا حتی پشت مبل قرار دهید و هر زمانی که مهمان داشتید از آن‌ها استفاده کنید.

۲۳. وسایل بزرگ به جای وسایل کوچک

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد اما استفاده از ۲ یا ۳ وسیله‌ی بزرگ به جای چند وسیله‌ی کوچک می‌تواند فضا را بزرگ‌تر نشان دهد. برای چیدمان خانه از یک کمد بزرگ برای قرار دادن لباس‌ها، کفش‌ها، ملافه‌ها و حوله‌ها، کتاب‌ها و حتی مواد غذایی خشک استفاده کنید. می‌بینید که جایگزین کردن یک کمد بزرگ با چند قفسه و کمد کوچک می‌تواند فضا را خلوت‌تر کرده و بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان دهد.

۲۴. از دیوارها غافل نشوید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

فضای خالی دیوار بالای مبل تا سقف را به یک کتابخوانه تبدیل کنید یا چند ردیف شلف بلند نصب کرده و گلدان‌های کوچک و وسایل دکوری را روی آن قرار دهید. این کار باعث بلندتر دیده شدن دیوارها می‌شود و چیدمان خانه را هم دوستانه‌تر می‌کند.

۲۵. وسایل حجیم را فراموش کنید

درست است که فضای زیر سینک یا ردیف کشوهای عمیق و جادار می‌تواند فضای خوبی برای قرار دادن وسایل ایجاد کند اما به این فکر کنید که یک سری کابینت بزرگ و جاگیر در خانه‌ای کوچک اصلا ظاهری زیبا نخواهد داشت. به جای این کار از کابینت‌ها و قفسه‌های کم‌حجم استفاده کنید و با نصب شلف و قفسه به دیوار، فضای مورد نیازتان را تامین کنید.

۲۶. نور را در خانه به جریان در آورید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

کمی بازسازی می‌تواند خانه را بزرگ‌تر نشان دهد. دیوارها را خراب کنید و پنجره‌های بزرگ‌تر نصب کنید. اگر در کنار خانه‌ی شما فضای سبز یا منظره‌ای زیبا قرار دارد از دیوارهای شیشه‌ای استفاده کنید. وقتی میزان نوری که به خانه تابیده می‌شود را زیاد کنید فضا بسیار بزرگ‌تر و دلبازتر از آنچه که هست دیده خواهد شد.

۲۷. نورپردازی کنید

همانطور که گفتیم، نور می‌تواند فضا را بزرگ و دلباز نشان دهد. از چراغ‌های متعدد با نورهای مناسب در گوشه‌وکنار خانه استفاده کنید و با تاریک شدن هوا، آن‌ها را روشن کنید. حالا شب‌ها هم خانه‌ای دلباز خواهید داشت.

۲۸. شلوغ نکنید!

لازم نیست همه‌ی وسایل در معرض دید باشند. قرار دادن همه‌ی وسایل روی میز و طاقچه و قفسه فقط فضا را شلخته‌تر نشان می‌دهد. بهتر است تا جایی که امکان دارد وسایل را در کمدها و کابینت‌ها قرار دهید تا فضای خالی بیشتری در معرض دید داشته باشید.

۱۰ ترفند برای چیدمان خانه کوچک قدیمی

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

چیدمان خانه های کوچک قدیمی بسیار دلچسب‌تر از آن است که فکرش را بکنید. این خانه‌های در خود خاطرات زیادی دارند و با ورود به آن‌ها گویی به کتاب خاطرات چند نسل وارد شده‌اید. قدیمی‌ها می‌گویند «خانه‌‌های قدیمی روح دارند» و انگار واقعا هم درست می‌گویند. چون شما در لحظه‌ی ورود به یک خانه‌ی قدیمی در آن احساس آرامش و راحتی دارید. در این بخش قرار است با ۱۰ ترفند برای چیدمان خانه های کوچک قدیمی آشنا شوید.

۱. عیب‌های دیوار و سقف را پنهان کنید

با رنگ کردن دیوارها، سقف و تزییناتی که در معماری آن‌ها به کار رفته است، می‌توانید قسمت‌های آسیب دیده و مشکل‌دار را پنهان کنید. خانه‌های قدیمی جزییات زیادی مثل گچ‌بری، طاقچه‌های ریز و درشت و قاب‌بندی‌های منحصر‌به‌فرد پنجره دارند که شخصیت خانه را شکل می‌دهد. اما این جزییات دوست داشتنی به مرور زمان آسیب می‌بینند و روی ظاهر خانه تاثیر می‌گذارند. با استفاده از یک پالت رنگی مناسب نه تنها اشکالات را می‌پوشانید، بلکه ظاهری جدید و تمیز به خان می‌دهید.

۲. از رنگ متضاد استفاده کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

اگر تزیینات معماری خانه ظاهری زیبا و دوست داشتنی دارد آن‌ها را با رنگ متضاد و خنثی رنگ کنید تا به چشم بیایند و زیبایی‌شان چندین برابر شود. رنگ‌های خنثی مثل خاکستری، سبز و آبی می‌تواند تزیینات را متمایز نشان دهد و با دیگر اجزای چیدمان خانه هماهنگ شود.

۳. شیشه‌های رنگی را نگه دارید

معمولا پنجره‌ی خانه‌های قدیمی شیشه‌های رنگی دارند. اگر شما هم آنقدر خوش شانس هستید که خانه‌ای با این پنجره‌های زیبا داشته باشید دیگر احتیاجی به پالت رنگی برای رنگ کردن خانه ندارید. به دیوارها و سقف رنگ سفید بزنید و اجازه دهید نور، خانه‌تان را رنگ‌آمیزی کند.

۴. پرده را روی پنجره نصب کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

به جای اینکه پرده را به قاب پنجره نصب کنید و فضای معماری شده‌ی آن قسمت را بپوشانید، پرده را دقیقا مماس با پنجره نصب کنید تا بتوانید از زیبایی قاب گچ‌بری شده یا چوبی پنجره استفاده کرده و از بازی نور و سایه در آن قسمت لذت ببرید.

۵. پنجره‌های عجیب را با پارچه بپوشانید

بعضی از خانه‌های قدیمی در قسمت‌های عجیبی از دیوار پنجره‌های غیر معقول دارند. به جای اینکه آن‌ها را در معرض دید بگذارید یا با گچ و آجر پر کنید، از پارچه برای پوشاندن آن‌ها استفاده کنید. مثلا اگر روی یک دیوار چندین پنجره‌ی عجیب و نامتناسب وجود دارد، یک چوب پرده‌ی بلند به سقف نصب کنید و یک پرده‌ی بزرگ آویزان کنید. با این کار هم پنجره‌های عجیب را پوشانده‌اید هم چیدمان خانه آسیب ندیده است.

۶. از قفسه‌های بزرگ استفاده کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

برای قرار دادن کتاب و وسایل تزئینی، به جای بوفه‌های قدیمی یا کتابخانه‌های بزرگ، به سراغ قفسه‌های بلند و جادار که دیواره ندارند بروید. قفسه‌های فلزی بزرگ که فقط چارچوب دارند انتخاب خوبی برای این کار هستند.

۷. چیدمان خانه را ساده و معاصر نگه دارید

وسایل ساده، تمیز و معاصر یا مدرن می‌توانند بدون ایجاد شلختگی و شلوغی، حس زندگی را به خانه بیاورند. بافت‌های غنی، وسایل با رنگ‌های ملایم و اکسسوری‌های ساده می‌توانند گزینه‌های خوبی برای استفاده باشند.

۸. صنعتی و سنتی را با هم ترکیب کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

از وسایل و اکسسوری‌های مدرن و سنتی در کنار هم، و متناسب با چیدمان خانه، استفاده کنید. ایجاد چنین اختلافی می‌تواند روح خانه را در فضای مدرن امروزی به تصویر بکشد. با این ترفند می‌توانید در کنار مبل‌های مخمل قرمزتان از تلویزیون هوشمند استفاده کنید و از هارمونی چیدمان خانه لذت ببرید.

۹. طبیعت را به خانه بیاورید

از عناصر طبیعی، مثل چوب و سبد حصیری، در چیدمان خانه استفاده کنید. همچنین استفاده از وسایلی که ظاهری شبیه به وسایل زنگ زده دارند در کنار عناصر طبیعی مناسب است. یکی دو اثر پتینه، چند وسیله آنتیک فلزی قدیمی، میزی ساخته شده از کنده‌ی درخت، یک آویز دیوار حصیری و چند گیاه آپارتمانی می‌تواند ترکیب خوبی برای چیدمان خانه ی کوچک قدیمی باشد.

۱۰. قسمت‌های عجیب خانه را متفاوت کنید

۳۸ ترفند عالی برای چیدمان خانه کوچک آپارتمانی

بعضی از خانه‌های قدیمی بخش‌های غیر معولی و عجیب دارند. مثلا یک راهروی باریک و بلند در گوشه‌ای از خانه به چشم می‌خورد یا اتاقی کوچک که تقریبا هیچ وسیله‌ی کاربردی در آن به راحتی جا نمی‌گیرد. برای دکوراسیون باید ابتدا این فضاها را به چند قسمت تقسیم کنید و سپس براساس هر قسمت دکوراسیون مناسب را انتخاب کنید. مثلا برای مبلمان یک اتاق غیر معمول مستطیلی شکل به روش چیدمان مبل در خانه کوچک مستطیل عمل کنید؛ یا برای دکوراسیون راهرو آن را به چند مربع تقسیم کرده، فرش و اکسسوری مناسب هر قسمت را قرار دهید. سپس با چند نیمکت و صندلی فضاها را به هم وصل کنید.

مرور کلی

واقعیت این است که چیدمان خانه‌ی کوچک سخت است. فرقی ندارد به فکر چیدمان خانه کوچک ایرانی هستید، چیدمان خانه کوچک عروس به عهده‌ی شما است یا قرار است به صورت کلی ایده چیدمان خانه کوچک را به دوستتان بدهید، به هر حال کار بسیار سختی است. در این مطلب ترفندهایی برای چیدمان خانه های کوچک مدرن و قدیمی آموزش داده شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر شما هم ترفند خاصی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک دارید می‌توانید در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: