به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۴۳۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
ایام ورود وی به منطقه مقارن با اجرای سیاست‌های آمریکایی انقلاب سفید و آغاز نهضت حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی بود.
خبردنا؛ حجت الاسلام و المسلمین حاج سید میراحمد تقوی مشهور به آمیراحمد در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در بهبهان متولد شد.
 
پدر او مرحوم آقا میر علی صفدرتقوی عالم شاخص و مشهور به علم و تقوا در منطقه کهگیلویه بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی تحصیلات و مقدمات عربی و قرآن را نزد پدر آموخت، مقدمات سطح را در بهبهان نزد مرحوم آقا شیخ عبدالهادی مجتهدی فرا گرفت و درسال ۱۳۲۸ عازم نجف اشرف شد.
 
ایشان در نجف اشرف از محضر اساتید و بزرگانی، چون آقا شیخ محمدعلی، آقا شیخ علی رشتی، آقا میرزا کاظم تبریزی، آقاسید جلیل یزدی، آقاسید عباس مهری، آیت‌اله حاج سید اسداله مدنی، آیت‌اله شیخ علی اصغر اراکی، آیت‌اله سید علی سیستانی استفاده کردند.
 
در سال ۱۳۳۸ به ایران بازگشت و در موطن خود کهگیلویه که از محروم‌ترین نقاط کشور بود سکونت گزید و همه وجود خود را وقف ترویج دین و ارشاد مردم کرد.
 
ایام ورود وی به منطقه مقارن با اجرای سیاست‌های آمریکایی انقلاب سفید و آغاز نهضت حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی بود.
 
جامعه آن روز کهگیلویه از جهل و بی سوادی، ظلم و تعدی و هجمه فرهنگی حکومت پهلوی به باور‌ها و ارزش‌های دینی رنج می‌برد و این عالم خدمتگزار همواره با همت و اراده مثال زدنی به مبارزه و خدمت به مردم می‌پرداخت.
 
آمیر احمد با حضور در روستاها، ایلات و عشایر همواره در کنار مردم بود و به ترویج معارف دینی و تربیت طلاب علوم دینی همت گمارد.
 
حجه الاسلام والمسلمین آمیر احمد تقوی با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) همه آمال خود را در تحقق اهداف انقلاب می‌دید، لذا همه وجود خود را یک‌سره درخدمت به انقلاب قرارداد.
 
وی با موقعیت و نفوذ اجتماعی که در منطقه کهگیلویه داشت توانست زمینه حضور گسترده مردم را در فعالیت‌های انقلابی فراهم سازد.
 
ایشان با تأسیس مدرسه علمیه، ولی عصر (عج) دهدشت به تربیت طلاب همت گماشت که حاصل این روش تربیت ده‌ها طلبه فاضل و متعهد در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 
حجه الاسلام والمسلمین آمیراحمد تقوی به رفع منازعات محلی و رسیدگی به خانواده‌های بی‌بضاعت، مستضعف و توجه با امور فرهنگی منطقه با احداث مساجد و حسینه‌ها و باز سازی حرم مطهر امامزادگان همواره همت گمارد.
 
ایشان با همه شهرت و نفوذ کلامی که در بین مردم داشت بسیار ساده زیست و بی‌پیرایه زندگی می‌کرد و با آنکه از مراجع بزرگ، چون حضرت امام خمینی (ره)، آیت‌الهی خویی و آیت‌الهد شاهرودی اجازات مبسوطی داشت، اما زندگی شخصی خود را از طریق کشاورزی اداره می‌کرد.
 
سرانجام این عالم ربانی در صبح روز ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ در سن ۹۶ سالگی در بیمارستان امام خمینی دهدشت دار فانی را وداع و به ملکوت اعلی پیوست. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
نام:
ایمیل:
* نظر: