به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۴۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

خبردنا: با اینکه روزبه‌روز به تعداد جوانان معتاد در کشور افزوده می‌شود اما هنوز که هنوز است مواد مخدر سنتی در صدر مصرف کشور قرار دارد. مخدرهایی که بالاخره بعد از چند سال، تورم روی آن‌ها تأثیر گذاشت و طی یک‌سال اخیر بسیار گران شدند.

درحالی‌که گرانی مواد مخدر به‌ویژه سنتی باعث می‌شود تا افراد به سمت موادهای صنعتی بروند اما باز هم هستند بسیاری که ترجیح می‌دهند جنس خوب را استفاده کرده و بیشتر این افراد بالای ۴۰ سال هستند.

مواد موجود در ایران دسته‌بندی‌های مختلفی دارد و اخیراً مخدرهای جدیدی نیز به بازار ارائه‌شده که با کمترین قیمت می‌توان آن‌ها را تهیه و مصرف کرد.

انواع مواد مخدر در ایران و عوارض خطرناک آن

تریاک در صدر مصرف ایرانی‌ها

تریاک قدیمی‌ترین مخدر موجود در ایران است. این ماده مخدر که از گل‌های خشخاش بدست می‌آید مهم‌ترین مخدر تولیدی سنتی در دنیا است که بیشترین آن‌ها در افغانستان تولید می‌شود.

بیش از ۷۵ درصد تریاک دنیا را افغانستان تامین می‌کند. این مخدر که بیشتر از آرام‌بخش‌ها هم تشکیل می‌شود از سوی افراد ۴۰ سال به بالا مصرف می‌شود، البته از تریاک به مخدر‌های جدیدی نیز گرفته می‌شود که برخی از آن‌ها با فرآیند‌های مختلف به مواد مخدر صنعتی تبدیل می‌شود.

انواع مواد مخدر در ایران و عوارض خطرناک آن

حشیش همچنان در ایران مصرف می شود

یکی دیگر از مواد مخدری که تا سال‌های قبل دومین ماده مخدر مصرفی ایران بود حشیش است.

حشیش از گلبرگ و ساقه شاه‌دانه به دست می‌آید. گیاه شاه‌دانه بیشتر در مناطق گرمسیری رشد کرده و شامل دو مدل شاه‌دانه نر و ماده است.

وقتی‌که گل کامل می‌شود غده‌هایی دارد که با زدن آن‌ها صمغ درون آن گرفته‌شده و از آن حشیش تولید می‌شود.

حشیش غیر متداول‌ترین ماده مخدر غیرقانونی جهان است که منشأ اصلیش برای اولین‌بار مراکش بود. این مخدر دارای آثار روان‌گردان بوده و فرد مصرف‌کننده را خیلی زود پس‌از اعتیاد دائم به بیماری‌های روانی و اختلالات به بیماری‌ها و اختلالات روانی مبتلا می‌کند.

انواع مواد مخدر در ایران و عوارض خطرناک آن

شیشه سومین مخدر مصرفی ایران

شیشه مخدری است که چند سالی است در ایران باب شده و به سومین مخدر پرمصرف کشور تبدیل‌شده است. ماده مخدر شیشه از مت آمفتامین ها تولید شده که در گذشته برای درمان برخی از بیماری‌ها به‌صورت خفیف استفاده می‌شد اما درحال‌حاضر این ماده که پودری و کریستال مانند است از سوی بسیاری از معتادان کشور مصرف می‌شود.

شیشه قوی‌ترین مت آمفتامین است که بی‌بو و تلخ‌مزه و سفیدرنگ است. برخی‌ها آن را در آب یا الکل حل کرده و تزریق می‌کنند.

این مخدر برخلاف هروئین و تریاک منبع طبیعی نداشته و در آزمایشگاه‌ها، آشپزخانه‌ها و مراکز زیرزمینی تولید می‌شود.

میزان نعشگی شیشه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است و پس از مصرف ۵۰ درصد آن در یک ساعت اول از بدن دفع می‌شود.

این مخدر بیشتر با استفاده از پایپ مصرف‌شده اما روش تزریقی نیز دارد.

انواع مواد مخدر در ایران و عوارض خطرناک آن

گل، مخدر مورد علاقه جوانان

مخدر گل یا همان ماری‌جوانا، دارای ماده شیمیایی کانابیس است که یک ماده‌ توهم زا شناخته می‌شود. این مواد بر خلاف مواد دیگر وابستگی جسمی شدیدی دارد به صورتی که فرد پس‌ از مصرف به آن اعتیاد کامل پیدا می‌کند.

گل بین دو تا شش ساعت پس‌ از مصرف اثر خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که این مخدر به‌خاطر داشتن کانا بیس توهم زا بوده و گاهی ممکن است فرد پس‌ از مصرف مداوم به فکر خودکشی یا ارتکاب جنایت بیفتد.

متأسفانه این مخدر در بین نوجوانان با طرز فکر اشتباهی که اعتیادآور نیست بسیار مصرف‌شده و به دومین مخدر پرمصرف ایران در حال حاضر تبدیل‌ شده است.

انواع مواد مخدر در ایران و عوارض خطرناک آن

کراک مخدری که بدن را نابود می کند

کراک مخدری است که در دهه هشتاد از سوی بسیاری از معتادان در پی واردات گسترده آن مصرف شد.

سال‌ها بعد وقتی مشخص شد این ماده علاوه‌ بر توهم زایی به اعضای بدن آسیب می‌رساند و به گفته‌ عامیانه بدن فرد مصرف‌کننده کرم می‌گذارد، مصرف آن کم شد.

در حال حاضر تعداد کمی از معتادان از این مخدر استفاده می‌کنند. این مخدر از کوکائین گرفته‌ شده اما به‌علت ترکیب کردن مواد خطرناکی مانند جوش‌شیرین و برخی نمک‌های مضر باعث شده‌ است که یکی از وحشتناک‌ترین و خطرناک‌ترین مخدرهای ایران لقب بگیرد.

بسیاری از مصرف‌کنندگان آن به‌علت زیاده‌روی در مصرف جان خود را از دست‌داده و با عفونت‌های بسیار روبرو شدند. کراک در زمان عرضه از سوی مافیای مواد مخدر به دلیل این‌که قیمت بسیار پایین‌تری نسبت‌به بقیه مخدرها داشت مورد استقبال قرار گرفت اما خیلی زود این مخدر از چرخه مصرف حذف شد.

انواع مواد مخدر در ایران و عوارض خطرناک آن

کیمیکال مخدری نو ظهور

چند سالی است که کیمیکال به یکی از مخدرهای جدید ایران تبدیل‌ شده است. این ماده مخدر که از ترکیب مریم‌گلی و مراسوئیت تولید و پخته می‌شود از خانواده‌ ماری‌جوانا جوانا است.

برخی برای سود بیشتر اقدام به تولید این مخدر با برخی مواد شیمیایی مانند جوهرنمک می‌کنند که بسیار اثرات مخرب و توهم زایی دارد.

کیمیکال را به‌صورت سیگاری یا اسپری استفاده می‌کنند اما یک‌بار مصرف آن به دلیل این‌که فرد را دچار سرخوشی و خواب لذت‌بخش می‌کند اعتیادآور بوده و فرد پس‌ از بیداری از خواب میل به مصرفش بیشتر می‌شود.

کیمیکال ارزان‌ترین مخدر ایران است که با پنج هزار تومان نیز شما می‌توانید برای یک‌بار آن را مصرف کرده و خود را در ورطه نابودی بیاندازید.

انواع مواد مخدر در ایران و عوارض خطرناک آن

ماشروم قاتل مصرف کنندگان

یکی از جدیدترین مخدرهایی که در سال‌های اخیر در ایران طرفداران زیادی داشته و بیشتر در پارتی‌های شبانه و میهمانی‌ها استفاده می‌شود مخدری به نام ماشروم است.

این قارچ‌ها بیشتر در مناطق نیمه گرمسیر و گرمسیر رشد می‌کند و از آن‌ها به‌عنوان قارچ‌های روان‌گردان نام‌برده می‌شود.

میزان گیرایی این قارچ‌ها بسیار زیاد است و فرد مصرف‌کننده معمولاً تا دو ساعت پس‌ از مصرف اثرات آن را حس می‌کند.

عوارض هر بار مصرف مجیک ماش روم تا شش ساعت طول کشیده و فرد دچار توهم سرخوشی، اضطراب و تب و لرز می‌شود.

در برخی موارد اثرات مخرب مصرف این مخدرها تا ۷۲ ساعت نیز ادامه داشته‌ است. افرادی که قارچ‌های توهم زا را مصرف می‌کنند دچار دوبینی، بی‌خوابی روان‌پریشی، توهمات غیر قابل‌پیش‌بینی و تغییر و خلق‌وخو می‌شوند.

اگر فردی به‌صورت مداوم ماشروم جادویی مصرف کند در طولانی‌مدت دچار روان‌پریشی خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: