به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۴۵۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
با تزریق بخش قابل توجهی از این حجم ذخیره سازی بی سابقه به سفره‌های زیرزمینی سطح بسیاری از چاه‌های آب هم بالا آمده و جان تازه‌ای گرفته اند.

خبردنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه مونسون ۱۶ میلیون متر مکعب به ذخایر آبی استان اضافه کرد.

به گزارش"خبردنا"، آرش مصلح به اضافه شدن ۱۶ میلیون مترمکعب آب به ذخایر آبی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فعالیت سامانه مونسونی در این استان اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد کوثر در جنوب استان منتقل شد.

جاوید بخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری می‌گوید: طرح‌های آبخیزداری و سیل بند‌های ایجاد شده در مناطق مختلف استان هم حدود ۶ میلیون مترمکعب آب ناشی از سیلاب‌های این سامانه را مهار و ذخیره کردند.

او ادامه داد: با تزریق بخش قابل توجهی از این حجم ذخیره سازی بی سابقه به سفره‌های زیرزمینی سطح بسیاری از چاه‌های آب هم بالا آمده و جان تازه‌ای گرفته اند.

به گفته جاویدبخت؛ یک میلیون هکتار از اراضی این استان سیل خیز و مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری هستند که ۶۰۰ هزار هکتار از آن‌ها از سوی منابع طبیعی برای اجرای این طرح‌ها مورد مطالعه قرار گرفته اند.

این مقام مسئول می‌گوید: تاکنون در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی مورد مطالعه در کهگیلویه و بویراحمد، طرح‌های آبخیزداری اجرا شده است.

به گفته جاویدبخت؛ بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی استان نیز نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری هستند، ولی به علت نبود اعتبار امکان اجرای طرح در آن‌ها وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: