به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۴۵۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

خبردنا: پس از حدود ۴ ماه چانه‌زنی و اعتراض، بالاخره مصوبه تعیین حقوق و مستمری بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تأمین‌اجتماعی در سقف مصوبه شورای‌عالی کار و براساس پیشنهاد اولیه هیأت مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی افزایش یافت.

پس از حدود ۴ ماه چانه‌زنی و اعتراض، بالاخره مصوبه تعیین حقوق و مستمری بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تأمین‌اجتماعی در سقف مصوبه شورای‌عالی کار و براساس پیشنهاد اولیه هیأت مدیره سازمان تأمین‌ اجتماعی افزایش یافت. بر این اساس، در احکام شهریورماه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، حقوق دریافتی آنها با افزایش ۳۸درصد نسبت به سال قبل به‌اضافه ماهانه ۵۱۵ هزار و ۱۶۶تومانی پرداخت خواهد شد.

دولت در جریان تعیین حقوق سال ۱۴۰۱ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی، پیشنهاد هیأت مدیره تأمین‌اجتماعی را که براساس ماده۹۶ قانون این سازمان ارائه شده بود، به دلایلی نظیر ناتوانی دولت در پرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی، تغییر داد و گرچه در این تغییرات حداقل‌بگیران تأمین‌اجتماعی همچنان مشمول افزایش ۵۷.۴درصدی حقوق بودند، اما در سایر سطوح مزدی، افزایش ۱۰درصدی به‌اضافه رقم ثابت ماهانه ۶۵۰هزارتومان برای حقوق زیر ۱۰میلیون‌تومان مدنظر قرار گرفته بود که واکنش کارشناسان و اعتراض ذینفعان را به‌دنبال داشت.

در ادامه، ضمن اینکه مجلس نیز مصوبه دولت را مغایر با قانون اعلام کرد، دولت رویه خود را تغییر داد و طی مأموریت رئیس‌جمهور برای ۳عضو دولتی هیأت امنای تأمین‌اجتماعی، فرایند اصلاح مصوبه تعیین حقوق بازنشستگان در دستور کار قرار گرفته که نتیجه آن بازگشت به قانون و اجرای همان پیشنهاد اولیه هیأت مدیره تأمین‌اجتماعی مبنی بر افزایش حقوق این قشر طبق سقف مصوبه شورای پول و اعتبار بود.

پرداخت حقوق جدید از شهریور

طبق مصوبه هیأت مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی که در زمان حجت‌الله عبدالملکی، وزیر مستعفی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دولت ارائه شده و موردقبول قرار نگرفته بود، حقوق و مستمری پرداختی به بازنشستگان و وظیفه‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی در سال۱۴۰۱ باید در سایر سطوح مزدی به میزان ۳۸درصد به‌اضافه رقم ثابت ماهانه ۵۱۵هزارو۱۶۶تومان افزایش می‌یافت.

پنجشنبه گذشته، بالاخره سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی جزئیات تصمیم دولت برای بازنگری در میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی در سال۱۴۰۱ را اعلام کرد و از اجرای همان مصوبه پیشنهادی هیأت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داد.

 محمدهادی زاهدی‌وفا در نشست کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در بندر انزلی این نکته را نیز یادآور شد که افزایش حقوق و احکام اصلاح‌شده بازنشستگان از شهریورماه اعمال و پرداخت خواهد شد. پیش‌ازاین سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرده بود که به‌واسطه صدور احکام بازنشستگان در ۱۰روز پایانی هرماه، امکان اعمال مصوبه جدید در احکام مردادماه بازنشستگان وجود ندارد؛ ازاین‌رو حقوق جدید در احکام شهریور اعمال می‌شود و مطالبات بازنشستگان بابت افزایش حقوق ۵ماه گذشته نیز در چند نوبت به‌حساب آنها واریز خواهد شد.

وعده‌های جدید برای بازنشستگان

سرپرست وزارت کار نیز با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای ارتقای منزلت و معیشت بازنشستگان، گفته است: علاوه بر اصلاح حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، از آنها کمک می‌خواهیم تا در هر استانی یک شرکت سرمایه‌گذاری برای پیشرفت کشور تأسیس کنند که اولویت پذیره‌نویسی در آن شرکت سرمایه‌گذاری، بازنشستگان و سپس کارگران هستند.

به‌گفته زاهدی‌وفا، پیش‌بینی شده تا بانک رفاه آورده اولیه برای هسته‌های این شرکت را فراهم کند و بازنشستگان و کارگران و کارمندان ما می‌توانند به‌صورت یکجا و قسطی سهام آن را تهیه کنند.

او با بیان اینکه تکلیف جدی ما این است که حتما بازنشستگان و کارگران تا پایان این دولت واجد خانه ملکی باشند، افزود: در هر استان پیگیر آن هستیم که صندوق‌های زمین و ساختمان را طبق ماده‌۵ قانون جهش تولید مسکن تأسیس کنیم و بازنشستگان می‌توانند سهام آن صندوق‌ها را با روش‌های تسهیل‌شده خریداری کرده و در ادامه با افزایش سرمایه می‌توانند سهام خود را به مسکن تبدیل کنند و این کمکی به پروژه ملی مسکن است که براساس تفاهمنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت راه و شهرسازی است.

 سرپرست وزارت کار همچنین با بیان اینکه دولت اگر بخواهد سهامی را از فروش املاک و اموال خود عرضه کند، اولویتش بازنشستگان و کارگران هستند، تصریح کرد: این دارایی‌ها قطعا حکم دارایی بین‌نسلی را خواهد داشت و برای فرزندان بازنشستگان باید بماند و به‌همین دلیل برای حفظ این دارایی‌ها در صندوق‌های مشارکتی، لازم است همه دوستان بازنشسته مشارکت کنند. ازاین‌رو در مدیریت تعاونی‌ها و صندوق‌ها قرار نیست که دولت یک‌طرف میز باشد و بازنشستگان یک‌طرف دیگر، بلکه همه باید دور یک میز به مشارکت در زمینه مدیریت برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری بپردازیم.

 برنامه دولت برای معیشت سایر اقشار

همزمان با اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، دولت با پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی برای افزایش مستمری صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری و همچنین کارمندان موافقت کرده و این طرح نیز قرار است تا پایان شهریور نهایی شود. عادلانه‌سازی پرداخت‌ها، افزایش قدرت خرید و همچنین کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور، از اهداف این پیشنهاد عنوان شده است.

به‌گزارش همشهری، الگوی جدید پیشنهادی، اینگونه است که معادل ریالی امتیازاتی که برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت با عنوان متناسب‌سازی حقوق به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی درنظر گرفته می‌شود، به حقوق افزوده خواهد شد. طبق اعلام دولت، بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مطابق با جزء ۲ بند «الف» تبصره۱۲ قانون بودجه سال۱۴۰۱ کشور، مشمول این افزایش حقوق خواهند بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: