به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۳۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

خبردنا: چه حیاتی در عمیق ترین و تاریک ترین قسمت های اقیانوس های سیاره ما نهفته است؟ این مناطق دورافتاده و ناشناخته اسراری از رفتار حیوانات را در خود جای داده است که بشر هرگز ندیده است.

برخی از موجودات هیولا مانند وجود دارند که هزاران فوت زیر سطح زمین زندگی می کنند و آنها در طول میلیون ها سال با به دست آوردن برخی ویژگی های فیزیکی باورنکردنی با محیط خصمانه خود سازگار شده اند.

قلابچه‌ماهی

فرماندهان تاریک‌ترین نقاط کره زمین را بشناسید!

بیشتر این قبیل ماهی‌ها در اعماق تاریک اقیانوس اطلس و قطب جنوب تا یک مایل زیر سطح زمین زندگی می کنند. این گوشتخواران معمولا قهوه ای یا خاکستری هستند و می توانند تا ۳ فوت رشد کنند، اگرچه طول اکثر آنها حدود یک فوت است.

قلابچه‌ماهی‌ها سرهای غول‌پیکر، دهان‌های بزرگ و دندان‌های تیز دارند که آن‌ها را شبیه جزئی از یک فیلم ترسناک می‌کند. قلابچه‌ماهی‌های ماده دارای زائده ای هستند که داستان نام آنها را بیان می کند. آنها بخشی از ستون فقرات خود را دارند که از بالای دهانشان بیرون می آید و به عنوان یک تیر ماهیگیری عمل می کند. نوک آن دارای باکتری های بیولومنسانس است که وقتی قلابچه‌ماهی آن را تکان می دهد تا طعمه را جذب کند، فعال می‌شود.

 

 

ناتیلوس خوابگاه‌دار

فرماندهان تاریک‌ترین نقاط کره زمین را بشناسید!

محدوده زادگاه ناتیلوس عموماً مناطق دریایی در اعماق آب در غرب اقیانوس آرام و اقیانوس هند است. در طول روز، ناتیلوس را می توان تا عمق ۲۰۰۰ پا پیدا کرد، اما حیوانات در شب به آب های کم عمق تر می روند تا از خرچنگ ها و ماهی های گوشه نشین تغذیه کنند. مانند اختاپوس و ماهی مرکب، این ناتیلوس محفظه دار زرق و برق دار یک سفالوپود است، به این معنی که "پای" آن (در این مورد شاخک ها) به سرش متصل است. ناتیلوس دید وحشتناکی دارد، زیرا چشمان آن عدسی ندارند. در عوض، مانند یک دوربین کار می کند.

 

 

ماهی مرکب شلاقی

فرماندهان تاریک‌ترین نقاط کره زمین را بشناسید!

ماهی مرکب شلاقی در اعماق اقیانوس تا عمق ۴۹۲۰ فوتی در حالت عمودی شناور است. ماهی مرکب در این حالت شبیه یک چنگال عظیم است و از آن برای ماندن در منطقه تغذیه خود استفاده می کند. این موجود از باله های گوشته خود برای حرکت در آب و حفظ موقعیت شناور خود استفاده می کند. برخی دارای لکه های بیولومنسانس به نام فتوفور هستند که روی پوست یا اطراف چشم نور تولید می کنند.

 

 

حلزون ماهی ماریانا هادال

فرماندهان تاریک‌ترین نقاط کره زمین را بشناسید!

حلزون ماهی ماریانا هادال تا عمق ۲۶۸۳۱ فوتی، بیش از ۵ مایلی زیر سطح، در گودال ماریانا دیده شده است. این زیستگاه که منطقه هادال نامیده می شود، نام خود را به ماهی می دهد. این ماهی ها ممکن است شبیه قورباغه های بامزه به نظر برسند، اما در زیستگاه خود بهترین شکارچیان هستند. با توجه به خانه‌شان در اعماق دریا، آنها تکامل یافته‌اند تا ماهیچه‌های نازک‌تر، معده‌ها، کبد و تخم‌های بزرگ‌تر و استخوان‌های غضروفی انعطاف‌پذیرتری نسبت به اقوام کم‌عمق‌شان داشته باشند.

 

 

دانشمندان تخمین می زنند که این ماهی ها فشاری معادل فشار برج ایفل که روی انگشت شست پا فرد قرار می گیرد را تحمل می کنند.

ماهی دندان‌نیش

فرماندهان تاریک‌ترین نقاط کره زمین را بشناسید!

ماهی دندان‌نیش در اعماق تاریک اقیانوس، با عمق بیش از 16000 فوت، زندگی می کند. این ماهی ها بیشتر در آب های گرمسیری و معتدل زندگی می کنند. علیرغم ظاهر وحشیانه آن، دندان نیش نسبتا کوچک است و فقط حدود 7 اینچ است. این دندان ها آنقدر بلند هستند که نمی تواند دهانش را ببندد.

کوسه کلوچه‌بر

فرماندهان تاریک‌ترین نقاط کره زمین را بشناسید!

کوسه کلوچه‌بر آب گرم را ترجیح می‌دهد و در اقیانوس‌های نزدیک خط استوا در عمق 1000 فوتی زندگی می‌کند. این دهان وحشتناک تکه های گوشتی دایره ای شکل کوکی را از قربانیان خود می گیرد. این کوسه‌ها انگل هستند، به این معنی که به ماهی‌های دیگر یا پستانداران دریایی آسیب می‌رسانند اما نمی‌کشند.

کوسه چین‌دار

فرماندهان تاریک‌ترین نقاط کره زمین را بشناسید!

کوسه های چین‌دار بیشتر ساکنان اعماق دریا هستند که به ندرت دیده می شوند، زیرا اغلب آنها در عمق 1600 تا 3280 فوتی زیر آب زندگی می کنند. آنها حتی ممکن است منبع داستان های هیولاهای دریایی با بدن مارماهی خود باشند، زیرا آنها حدود 300 دندان مثلثی دارند که در 25 ردیف مرتب شده اند. طول کوسه خراشیده به اندازه 5 یا 6 فوت است. جالب اینجاست که هیچ کس تا به حال ندیده است که یک کوسه چین‌دار غذا بخورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: