به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۳۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
توسعه صنایع گردشگری، اشتغال پایدار، ایجاد بستر برای توسعه صنایع آبزیان نیز از دیگر مزایای مهم احداث این سد در گچساران است.

خبردنا: معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با اشاره به اینکه روند ساخت این سد مطلوب است گفت: طرح ساخت این سد ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش"خبردنا"، محمدرضا فاضل با بیان اینکه عملیات حفاری این طرح ۹۹درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: تاکنون چهار میلیون و۷۶۱ هزار متر مکعب حفاری در سد چم شیر انجام شده و ۶۶هزار و۵۹۰ متر مکعب دیگر نیاز است انجام شود. 

 وی بیان کرد:  سد و نیروگاه چم شیر در دی ماه امسال آبگیری و به بهره برداری خواهد رسید و آبگیری مخازن این سد بستگی به بارش نزولات آسمانی دارد.

فاضل اظهار داشت: اجرای یک میلیون و ۶۴۹ هزار متر مربع بتن ریزی،۲۴ کیلومتر راه دسترسی، سه هزار و۷۴ لاینینگ گالری ها و تونل ها،۵۰۳ هزار ۸۱۴مترحفاری و تزریق، ۱۴ هزار و۲۳۳ متر مربع ساختمان اداری  از مهمترین بخش های انجام گرفته در این سد است.

سد چم شیر در گچساران حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی ادامه داد: برای تکمیل سازه های این طرح ۱۵۴ هزار و ۱۵۸ متر مکعب بتن ریزی،۲۷هزار و ۳۰۱متر حفاری و تزریق و همچنین ۳۷۲ متر لاینینگ گالری ها و تونل ها باید انجام شود.

فاضل ابراز کرد: سد چم شیر دارای یک میلیون و ۳۰۰هزار متر مکعب حجم بدنه، ۷۳۰متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع و  ۶۰۴ تراز تاج سد است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: هم اکنون ۷۹۱ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند که تعدادی از این نیروها شهروندان کشور چین هستند.

سد چم شیر در گچساران حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی رونق چرخه اقتصاد داخلی و خودکفایی را یکی از اهداف ساخت سد چم شیر اعلام کرد و افزود: توسعه صنایع گردشگری، اشتغال پایدار، ایجاد بستر برای توسعه صنایع آبزیان نیز از دیگر مزایای مهم احداث این سد در گچساران است.

فاضل ادامه داد: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

سد چم شیر در گچساران حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد


وی اظهار داشت: سد و نیروگاه چم شیر تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت.
 سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۱۳۷۶ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: