به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۴۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
یزان بارندگی های پاییزی شهر دهدشت در مهر۱.۲آبان،۵۴.۴ و آذرماه ۱۸۰.۶ میلیمتر و شاخص بلندمدت بارندگی های پاییزی شهر سی سخت مهر ۲.۵ ،آبان۷۲ و آذرماه۲۱۱ میلیمتر است.

خبردنا: در حالی که فصل کشت پاییزه در استان های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده این سوال برای بسیاری از کشاورزان مطرح شده است که بارش های پاییزه از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

به گزارش"خبردنا"، ابتدای سال زراعی جاری اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی های اولیه را از زمان آغاز بارش ها اعلام کرد و بسیاری از کشاورزان و مردم منتظر بهبود شرایط بارش ها هستند. 

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین پیش بینی های صورت گرفته بارش باران در این استان از آبان شروع می شود اما بارش ها درکل در پاییز امسال کمتر از نرمال خواهد بود.

ولی بهره مند افزود: در زمستان شرایط بهتر می شود و بارش باران نرمال خواهد بود.

وی عنوان کرد: مهرماه بارش باران در استان نخواهیم داشت و اگر باشد ناچیز خواهد بود.

بهره مند بیان کرد: بارش ها در استان از آبان ماه آغاز خواهد شد البته در این ماه کمتر از نرمال پیش بینی شده است.

وی گفت: بارش باران از نیمه دوم آذر تا دی ماه به صورت نرمال پیش بینی می شود و از نیمه دوم دی ماه تا نیمه اول بهمن حدود پنج درصد کمتر از نرمال خواهد بود.

بهره مند افزود: از نیمه دوم بهمن تا نیمه اول اسفند بارش باران بیش از نرمال پیش بینی می شود.

وی اظهار داشت: این پیش بینی مربوط به مهرماه و با استفاده از اطلاعات موجود است و امکان دارد این پیش بینی در آبان ماه تغییر کند و قطعی نیست.

سایت های هواشناسی چه می گویند؟

در کنار سازمان های هواشناسی کشور، برخی سایت ها نیز در سال های اخیر به عنوان منبع پیش بینی اطلاعات هواشناسی مطرح شده اند که اکیوودر یکی از این سایت هاست.

در این سایت نخستین بارش پاییزه مهم در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به آذرماه است.

در این سایت پیش بینی شده است که بارش باران در شهر یاسوج از ۱۴ آذرماه آغاز می شود.

برای شهر یاسوج در روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱ کمی باران پیش بینی شده است. احتمال بارش در روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ آذرماه نیز وجود دارد.

البته بارش های پیش بینی شده برای این روزها چندان زیاد نیست و کشاورزان باید خود را برای بارش های بعدی آماده کنند.

برای شهر دهدشت نیز ۱۴ آبان نخستین بارش قابل توجه خواهد بود. روزهای ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ آذرماه با پوشش ابری بالا، احتمال بارش باران در این شهر وجود دارد.

شهر گچساران نیز پیش بینی مشابهی شده است و به نظر می رسد بارش ها در استان یکدست باشد.

اگرچه پیش بینی های فصلی هواشناسی هم از نظر تاریخ وقوع و هم میزان بارندگی به طور معمول تغییراتی خواهند داشت اما چشم اندازهای کلی تغییرات معناداری ندارند.

بارش های پاییز کمتر از نرمال خواهد بود

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد بارش باران های پاییزی امسال در استان کمتر از نرمال خواهد بود.

ولی بهره مند  اظهار داشت:به بارش هایی که به اندازه بارندگی های بلند مدت باشد بارندگی های نرمال می گویند.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه امکان تحقق پیش بینی های بلندمدت هواشناسی ۷۰درصد است تاکید کرد: امکان تغییر داده های هواشناسی در ماه های آینده وجود دارد.

بهره مند با بیان اینکه میانگین بلندمدت بارندگی پاییزی شهر یاسوج مهر ماه ۴.۸،آبان ۱۱،آذرماه ۲۰۵ میلیمتر است عنوان کرد: میانگین بلند مدت بارندگی پاییزی شهر دوگنبدان در مهر ۲.۶،آبان ۴۱.۶ و آذرماه ۱۵۱.۲ میلیمتر گزارش شده است.

وی بیان کرد: میزان بارندگی های پاییزی شهر دهدشت در مهر۱.۲آبان،۵۴.۴ و آذرماه ۱۸۰.۶ میلیمتر و شاخص بلندمدت بارندگی های پاییزی شهر سی سخت مهر ۲.۵ ،آبان۷۲ و آذرماه۲۱۱ میلیمتر است.

بهره مند ابراز داشت: همچنین میانگین بارندگی های بلندمدت پاییزی شهر لیکک در مهر ۸،آبان ۴۵ و آذر ۱۵۲ میلیمتر است.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: شاخص بارندگی های پاییزی ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر نیز در مهر ۲.۹،آبان  ۴۶.۹ و  آذرماه ۱۶۸ میلیمتر است.

وی میانگین  بارندگی های سال آبی گذشته (۱۴۰۰-۱۴۰۱) در استان را ۵۱۲ میلیمتر اعلام کرد. 

بهره مند میانگین بارش بلند مدت سالیانه در کهگیلویه و بویراحمد را ۵۴۲ میلیمتر اعلام کرد.

وی گفت: میزان بارش بلند مدت سالیانه در ایستگاه یاسوج ۸۰۰.۴،سی سخت ۶۹۳،دوگنبدان ۴۳۰،دهدشت ۴۰۲،لیکک ۳۹۶ و منطقه امامزاده جعفر ۴۲۹ میلیمتر ثبت شده است.

بهره مند بیان کرد:کهگیلویه و بویراحمد تابستان امسال شاهد بارندگی های چشمگیری بود به طوری که در ایستگاه ماهور باشت ۱۳۹،سرآسیاب یوسفی ۱۳۲، امیرآباد بابکان ۱۱۱ و شهر دوگنبدان حدود ۱۰۰ میلیمتر باران گزارش شده است.

کاهش تولید محصولات کشاورزی،کم شدن میزان ذخیره آب منابع آبی از جمله سدها، رودخانه ها وچشمه ها و کمبود علوفه برای دام عشایر از پیامدهای کم بارانی سال گذشته در استان بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد پس از گیلان دومین استان پربارش ایران در بلندمدت به شمار می رود.

میانگین بارش ها در سال زراعی بصورت بلند مدت در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۴۰ میلیمتر است.

بارش باران در سال زراعی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) بیش از ۵۳۴ میلیمتر و سال آبی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) در این استان ۵۱۲ میلیمتر ثبت شده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: