به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

خبردنا: ارتش ولادیمیر پوتین که یکی از بزرگ ترین و قوی ترین ارتش های جهان به شمار می رفت، در اوکراین متحمل تحقیری پس از دیگری می شود، از غرق شدن ناوشکن پرچمدار موسکوا تا انفجار اخیر پل کریمه، در شرایطی که برخی کارشناسان نظامی می گویند ممکن است جنگ تا کریسمس جاری با پیروزی اوکراین به پایان برسد.

بعد از یک سری شکست های پیاپی در هفته های اخیر که نیروهای روسیه حاضر در اوکراین را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده، امکان دارد که جنگ روسیه و اوکراین تا پایان سال جاری با نتیجه ای غیرقابل باور پایان یابد.

۷ باری که ولادیمیر پوتین در اوکراین تحقیر شد

ارتش مجهز و قدرتمند روسیه قرار بود در تنها ۴۸ ساعت پس از حمله به اوکراین در ماه فوریه، این کشور را به طور کامل به تسخیر خود درآورد اما شکاف های متعدد در ارتش روسیه نشان می دهد که ارتش این کشور آنطور که گمان می رفت نیز قدرتمند و رسوخ ناپذیر نیست. در تازه ترین اتفاق، پل کریمه که جایگاه ویژه ای نزد ولادیمیر پوتین داشت مورد حمله قرار گرفته و بیش از پیش روحیه شهروندان طرفدار جنگ و سربازان روسی را تحت تاثیر قرار داده است. در ادامه این مطلب می خواهیم ۷ باری که ولادیمیر پوتین و نیروهایش در جنگ اوکراین تحقیر شدند را بررسی کنیم.

۷ باری که ولادیمیر پوتین در اوکراین تحقیر شد

۱- فاجعه پل کریمه

پلی که روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می کرد بعد از انفجار بمبی بزرگ که ظاهراً توسط سرویس مخفی اوکراین کار گذاشته شده بود، دچار آتش سوزی شده و بخش هایی از آن نیز ویران شد. پل Kerch اوایل روز شنبه به شکلی اسرارآمیز ناگهان منفجر شد  که مرگ سه نفر را در پی داشت، اتفاقی که ضربه بزرگ دیگری به تلاش های جنگی ولادیمیر پوتین و نیروهای اطلاعاتی او براورد شده است.

 

 

این انفجار شوکه کننده که تنها چند روز پس از تولد ۷۰ سالگی ولادیمیر پوتین اتفاق افتاد، بخشی از پل بین کریمه و روسیه را ویران کرد که موازی با ریلی مجاور است و باعث شد که این مسیر ریلی نیز به درون دریای سیاه سقوط کند. این پل بعد از انفجار دیروز به صورت موقت از کار افتاده است و بدین ترتیب مسیر تامین آذوقه و مهمات برای نیروهای روسی که در خرسون و زاپوریژیا زیر آتش نیروهای اوکراینی هستند نیز مختل شده است. پلیس اوکراین مدعی شده که این حمله توسط نیروهای ویژه مخفی این کشور موسوم به SBU انجام شده که تاکنون اظهارنظری در مورد این ادعا نکرده است.

۷ باری که ولادیمیر پوتین در اوکراین تحقیر شد

۲- غرق شدن مسکوا

اولین ناوشکن روسیه با نام Moskva به صورت غافلگیر کننده ای مورد حمله گروهی از موشک های نپتون اوکراین قرار گرفته که از ساحل شلیک شده بودند، اتفاقی که در ماه آوریل رخ داد و گفته می شد به کشته شدن ۴۰ ملوان روسی و زخمی شدن ۲۰۰ ملوان دیگر منجر شده است. این کشتی جنگی که گمان می رفت رسوخ ناپذیر است، نقش مهم و مرگباری در جنگ روسیه و اوکراین داشت و از دریا توانسته بود شهرهای اوکراین را در ماه های اول جنگ بمباران کند، پیش از این که در نزدیکی جزیره مار غرق شود.

 

 

ویدیو تحقیر کننده منتشر شده از این کشتی ۶۱۱ فوتی نشان می داد که مسکوا در حال سوختن است و توسط یک یدک کش به سمت لنگرگاه حمل می شود. مسکوا بعد از آن مشهور شد که مدافعان اوکراینی در جزیره مار در پاسخ به هشدارهای فرمانده این ناو برای تسلیم شدن، واکنشی غیرمنتظره به این درخواست نشان دادند. کرملین تاکنون مرگ یک ملوان در این حادثه را تایید کرده هر چند گمان می رود که تعداد کشته شدگان روسی در این حمله ده ها نفر باشد و خود ناوشکن مسکوا نیز در ادامه غرق شد.

۷ باری که ولادیمیر پوتین در اوکراین تحقیر شد

۳- سقوط شهر لیمان

بعد از محاصره شدن توسط انبوهی از نیروهای اوکراینی، روس ها سربازان خود را از شهر لیمان در شرق اوکراین خارج کردند که شکستی بزرگ برای مسکو به شمار می رفت، اتفاقی که تنها ساعاتی پس از آن رخ داد که پوتین این منطقه را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از روسیه «برای همیشه» عنوان کرده بود. انتشار این شکست عجیب با ویدیوهایی از نصب کردن پرچم زرد و آبی اوکراین بر فراز ساختمان های این شهر استراتژیک و شادی گسترده همراه شد. وزارت دفاع روسیه سعی کرد این شکست را «عقب نشینی نیروها به سمت خطوط نظامی دارای برتری» توصیف کند تا از ضدحمله سریع نیروهای اوکراینی در امان بمانند.

 

 

سقوط شهر لیمان تنها ساعاتی پس از آن رخ داد که پوتین فرمانی مبنی بر الحاق استان دونتسک (استانی که شهر لیمان نیز جزو آن است) و سه منطقه دیگر لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا را به روسیه امضا کرد، مناطقی که هیچ کدام به طور کامل در اختیار نیروهای روسی یا اوکراینی های جدایی طلب تحت حمایت کرملین نیستند. بعد از این شکست بزرگ، رمضان قدیروف، رییس جمهور منطقه خودمختار چچن، گفت که مسکو باید استفاده از سلاح های هسته ای با قدرت انفجاری محدود را در اوکراین مد نظر قرار دهد: «به باور شخصی من، باید روش های سختگیرانه تری در پیش گرفته شود، تا جایی که در مناطق مرزی حکومت نظامی اعلام شده و از سلاح های هسته ای با قدرت انفجاری محدود استفاده شود».

۷ باری که ولادیمیر پوتین در اوکراین تحقیر شد

۴- متوقف شدن کاروان مرگ

در اولین ماه های حمله روسیه به اوکراین و در شرایطی که تسخیر کی یف بر طبق برنامه های مسکو پیش نمی رفت، تصاویری منتشر شد که یک کاروان بزرگ و طولانی از خودروهای نظامی روسیه به طول ۴۰ مایل را در راه کی یف نشان می داد که دو هفته بعد با توپخانه دقیق اوکراینی ها از بین رفت. این ستون نظامی بزرگ اولین بار در ۲۸ فوریه دیده شد که در آزادراه اصلی منتهی به شمال پایتخت اوکراین متوقف شده بود، کاروانی که قرار بود کی یف را محاصره کرده و تصرف نماید.

 

 

اما کاروان بزرگ روسیه با حمله های موردی، کمبود سوخت و غذا و مشکلات در تامین تجهیزات مواجه شده و زمینگیر شد. این کاروان از روسیه در مرزهای شمالی اوکراین اعزام شده و به سمت کی یف که فاصله زیادی با مرزهای جنوبی بلاروس ندارد راه افتاده بود، بعد از اینکه نیروگاه هسته ای چرنوبیل به دست این نیروها افتاد. گمان می رود که ۱۵,۰۰۰ سرباز همراه با تانکرهای سوخت و کامیون های حامل مهمات در این کاروان نظامی بزرگ بوده اند.

۷ باری که ولادیمیر پوتین در اوکراین تحقیر شد

۵- نابودی کاروان بزرگ نیروهای ترسناک چچنی

ستونی از نیروهای ویژه چچنی متشکل از ۵۶ تانک در نزدیکی شهر کی یف در شکستی بزرگ برای پوتین در اولین روزهای جنگ نابود شدند. بر اساس ادعاهای مقامات اوکراینی، در این ماجرا یک فرمانده ارشد چچنی به نام ژنرال ماگومد توشایف که رهبری گردان ۱۴۱ موتوری گارد ملی چچن را بر عهده داشت و از نزدیکان رمضان قدیروف بود نیز کشته شد. نیروهای قدیروف برای دستگیری و کشتن سیاستمداران ارشد اوکراینی مانند رییس جمهور ولودیمیر زلنکسی به این عملیات اعزام شده بودند. این کاروان در نزدیکی شهر هوستومل با بارانی از موشک های اوکراینی نابود شد و تنها چند روز پس از شروع ماموریتش به طور کامل از بین رفت. گمان می رود که در این شکست بزرگ صدها نیروی چچنی کشته شده باشند هرچند مقامات رسمی روسیه یا چچن در این باره هنوز اظهارنظری نکرده اند.

 

 

۷ باری که ولادیمیر پوتین در اوکراین تحقیر شد

۶- نداشتن برتری هوایی

 

 

یکی از بزرگ ترین غافلگیری های باورنکردنی در جنگ روسیه و اوکراین، شکست کرملین در رسیدن به برتری هوایی در مقابل اوکراین است. ترکیبی از خلبانان آموزش ندیده، سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی ضعیف و سیستم های موشکی سطح به هوای مرگبار غربی باعث شده که ساقط کردن هواپیماها و هلیکوپترهای اوکراینی به یک اتفاق روزمره در آسمان نبرد تبدیل شود. در ماه مارس، تصاویری از یک هواپیمای روسی ساقط شده و چهره بهت زده خلبانان پوتین بعد از دستگیری توسط نیروهای نظامی و غیرنظامی اوکراینی منتشر شد، پس از آنکه مجبور شده بودند به دلیل هدف قرار گرفتن هواپیمایشان از آن بیرون بپرند.

ویدیو این ماجرا که در رسانه های اجتماعی دست به دست می شد، خلبانان روسی را با دست های بسته پشتشان نشان می داد که صورت های آن ها زخمی و خون آلود بود. اوکراین مدعی است که تاکنون ۲۲۶ جنگنده و ۲۳۴ هلیکوپتر نظامی روسیه را ساقط کرده و بیش از ۶۲,۰۰۰ سرباز این کشور را نیز در جنگ کشته است. عدم برتری مطلق هوایی روسیه در یک سری کلیپ های ویدیویی واضح است که ساقط کردن پرنده های نظامی روسی توسط نیروهای اوکراینی را به تصویر می کشند. در ماه آوریل ویدیویی از لحظه ساقط شدن یک جت جنگنده روسی بعد از اصابت موشک اوکراینی ها منتشر شد. همان ماه، یک جنگنده مشابه روسی از نوع Su-35S Flanker-E در منطقه خارکیف در نزدیکی شهر ایزیوم ساقط شد. در موردی دیگر نیز نیروهای روسی به اشتباه یک جنگنده ۳۶ میلیون دلاری خود را هدف قرار دادند که تحقیر بزرگ دیگری برای ولادیمیر پوتین بود.

۷ باری که ولادیمیر پوتین در اوکراین تحقیر شد

۷- کشته شدن ژنرال ها و افسران ارشد روسی

یک ژنرال ارشد روسی در ماه سپتامبر توسط اوکراینی ها دستگیر شد و ویدیو دراماتیک منتشر شده نشان می داد که ژنرال دوم آندری سیچووی با دستان بسته و در حالی که زانو زده، همراه با چند نیروی روسی دیگر به اسارت اوکراینی ها درآمده اند. این فرمانده نظامی سرسخت روسی در عملیات ضد حمله اوکراینی ها در منطقه خارکیف به اسارت گرفته شد. یک روز قبل تر، یکی از سرهنگ های ارشد پوتین در یک انفجار بمبی در داخل خودرویش در مناطق اشغال شده اوکراین کشته شد. باردین آرتم ایگورویچ توسط کرملین برای نظارت بر شهر اوکراینی بردیانسک منصوب شده بود و ظاهراً در انفجاری بزرگ با قرار دادن بمب در داخل خودرویش کشته شد.

در ماه ژوئن، پوتین پنجاهمین سرهنگ خود را در اوکراین از دست داد، تنها یک روز پس از آنکه دو ژنرال وی نیز در کمین نیروهای اوکراینی کشته شدند. جنبش مقاومت اوکراین در هفته های اخیر برخی از نظامیان یا سیاستمداران وفادار به پوتین را با انفجار، مسمومیت یا اسلح کشته اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: