به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۵۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
وجود کودکان کار در شهرستان به علت مشکلات فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است و هم اکنونی تیمی از کارشناسان اورژانس بهزیستی در حال شناسایی کودکان کار خیابانی در گچساران هستند.

خبردنا: کودکان کار که بیشتر آنان دانش آموز هستند با وجود بازگشایی مدارس همچنان در خیابان‌ها کار می‌کنند که این مساله آسیب هایی به همراه دارد اما برخی راه حل ها نیز می تواند به کاهش این چالش اجتماعی کمک کند.

به گزارش"خبردنا"، کودکان کار که یکی از مشکلات در شهرهای کوچک و بزرگ است با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. در حالی که این کودکان می بایست در محیط های کودکانه به بازی و آموزش مهارت های زندگی مشغول باشند در خیابان ها دنبال درآمدزایی برای خود یا خانواده یا برخی تیم های سازماندهی شده هستند.

 هر کدام از این کودکان شغل مشخصی دارند و تعدادی از آنها به صورت خانوادگی و به همراه مادر و خواهرشان کار می کنند.

علی یکی از این کودکان است و در حالی که یک دستگاه ترازوی کوچک در دست دارد در پشت ویترین مغازه ای به لباس و کفش های رنگارنگی که از پشت ویترین ها چشم ها را مجذوب خود می کند می نگرد.

وی از بازگشایی مدارس راضی نیست و می‌گوید: برای مخارج زندگی خانواده لازم است درآمد داشته باشم و به دلیل بازگشایی مدارس درآمدم کمتر شده است.

این کودک کار می‌گوید: ۱۰ سال سن دارم و پدرم و مادرم معتاد است و به دلیل مشکلات مالی خانواده ام مجبور به کار کردن هستم.

حسین یکی دیگر از کودکان کار این شهرستان می باشد که هر روز بعداز ظهر همراه برادرش در چهار راه سرباز شهر دوگنبدان به شیشه‌شویی خودروها مشغول است.

او می گوید: تمام تلاش خود را برای پول دار شدن می کنم صبح ها درس می خوانم و بعد از ظهرها کار می کنم.

حامد یکی دیگر از کودکان کار، که بازگشایی مدارس را  ناخوشایند برای خود و خانواده اش می داند می گوید: هنگام بازگشایی مدرسه مجبورم صبح ها درس بخوانم و بعد از ظهر کار کنم به همین دلیل درآمدم نسبت به تابستان کم شده است.

هر کدام از این کودکان کار آرزوهای متفاوتی داشتند یکی از آنها آرزو داشت لباس نو داشته باشه دیگری می خواست پدر معتادش بهبود یابد که مجبور نباشد کار کند.

 

شناسایی بیش از ۴۰ کودک کار در گچساران

کودکان کار در گچساران؛ آسیب‌ها و راه حل‌ها

رییس اداره بهزیستی گچساران گفت: از سال گذشته تاکنون۴۰ کودک کار خیابانی در سنین هشت تا ۱۴ سال در این شهرستان شناسایی شده است.               

عزیز اله دیلمی اظهار داشت: کارشناسان اورژانس اجتماعی این شهرستان پس از تشکیل پرونده برای این کودکان با حضور در خانه های آنان ضمن بررسی دلایل کار کودکان آموزش های لازم را درباره پیامدهای پدیده کودکان کار خیابانی به والدین آموزش می دهند.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از کودکان کار و خیابانی این شهرستان به دلیل فقر و طلاق والدین شرایط سختی دارند ابراز داشت: از این تعداد کودکان ۱۰ نفر در سالجاری شناسایی شدند که در مرحله نخست به آنها ۱۵۰ میلیون ریال کمک شد.

زمینه تحصیل پنج کودک کار در گچساران فراهم شد

 رئیس اورژانس اجتماعی گچساران گفت: اورژانس اجتماعی این شهرستان از سال گذشته تاکنون زمینه تحصیل پنج کودک کار را در این شهرستان فراهم کرده است.

فاطمه انصاری ابراز کرد: وجود کودکان کار در شهرستان به علت مشکلات فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است و هم اکنونی تیمی از کارشناسان اورژانس بهزیستی در حال شناسایی کودکان کار خیابانی در گچساران هستند.

وی ابراز کرد: فقر اقتصادی و معیشتی خانواده های کودکان خیابانی موجب کار کردن آنها شده و این  اداره قصد دارد با برنامه ریزی های متعدد ساعت کار این کودکان را کاهش دهد.

پنج کودک کار در گچساران شناسنامه دار شدند

کودکان کار در گچساران؛ آسیب‌ها و راه حل‌ها

 رئیس اورژانس اجتماعی گچساران گفت: برخی از کودکان کار در این شهرستان شناسنامه نداشتند که اورژانس اجتماعی این شهرستان پس از بررسی های انجام شده اقدام به شناسنامه دار کردن این تعداد کودک کار کرد.

انصاری ادامه داد:در میان کودکان کار شناسایی شده در این شهرستان کودک ۱۰ ساله ای هم وجود داشت که شناسنامه نداشت.

وی تصریح کرد: تعدادی از کودکان کار این شهرستان به دلیل شرایط حاد خانواده ها به مراکز نگهداری پسران یاسوج و دختران گچساران فرستاده شدند.

انصاری ابراز کرد: بررسی ها نشان می دهد تعداد قابل توجهی از این کودکان مورد خشونت های کلامی یا تحقیر قرار می گیرند که نیازمند توانمند سازی خانواده ها است.

۹۰ درصد کودکان کار گچساران دارای خانواده هستند

رئیس اورژانس اجتماعی گچساران تصریح کرد: ۹۰ درصد کودکان کار این شهرستان دارای خانواده هستند که حضور آنها در خیابان آسیب های اجتماعی کودک آزاری را به همراه دارد.

انصاری بیان کرد: تابستان ها به دلیل گرم شدن هوا و تعطیلی مدارس تعداد کودکان کار در این شهرستان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: مهمترین چالش در زمینه کودکان کار این است که بیشتر این کودکان دارای خانواده هستند و این خانواده ها معتقدند که کودک در هر سنی باید کار کند این درحالی است که این گروه از کودکان در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند و ارتقای سلامت روان و کنترل و کاهش آسیب اجتماعی از مهمترین کارکرد بهزیستی برای این گروه از کودکان به شمار می‌رود.

فراهم کردن زمینه اشتغال برای کودکان کار در گچساران 

رئیس اورژانس اجتماعی گچساران تصریح کرد: همچنین اورژانس اجتماعی این شهرستان برای کودکان کاری که تمایلی به تحصیل ندارند زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: حرفه آموزی و ایجاد شغلی پایدار یکی از لازمه های برون رفت از مشکلات و مصائب پیرامون کودکان کار است.

انصاری ابراز کرد: در سال گذشته با همکاری شهرداری دوگنبدان کودکان کار که همراه خانواده خود به تکدی گری مشغول بودند جمع آوری و به آنها خدمات ارائه شد.

وی بیان کرد: از شهرداری و نهاد های حمایتی این شهرستان انتظار می رود در زمینه کودکان کار و ارایه خدمات به آنها با این اورژانس اجتماعی این شهرستان همکاری داشته باشند.

سوءاستفاده از کودکان کار برای حمل مواد مخدر

رئیس اورژانس اجتماعی گچساران تصریح کرد: در طی سال های گذشته از چند کودک کار این شهرستان در زمینه مواد مخدر سو استفاده شده بود.

انصاری عنوان کرد: احتمال فریب کودکان و استفاده از آنان برای کارهایی مانند قاچاق مواد مخدر، بازماندن از تحصیل، تهدید جان آنان براثر سوانح رانندگی از دیگر تهدیدهای پدیده کودکان کار است.

وی افزود: بیشتر کودکان کار پدران بیکار، معتاد، فرزند طلاق و پدران آنها  فوت شده و یا از نظر معیشتی خانواده‌ها در مضیقه هستند و حمایت های نقدی می تواند خود باعث افزایش کودکان کار خیابانی شود.

۹۰ درصد کودکان کار گچساران غیر بومی هستند

 رییس اداره بهزیستی گچساران گفت: این تعداد کودکان کار خیابانی در سنین هشت تا ۱۴ سال هستند که ۹۰ درصد آنها غیر بومی هستند.

وی بیان کرد: ساماندهی کودکان کار با مشارکت دستگاه های اجرایی با توجه به آسیب های فردی و اجتماعی این پدیده اجتماعی در اولویت این نهاد حمایتی شهرستان است.

رییس اداره بهزیستی گچساران تصریح کرد: تجربه نشدن دوره کودکی،درآمد کمتر از فعالیت آنان، نداشتن بیمه‌ای پوشش بیمه ای از حداقل آسیب های پدیده کودکان کار و خیابانی است.

وی گفت: تجربه نشدن دوره کودکی،درآمد کمتر از فعالیت آنان، نداشتن بیمه‌ای پوشش بیمه ای از حداقل آسیب های پدیده کودکان کار و خیابانی است.

دیلمی اظهار داشت:  برخی از کودک کار شناسایی شده در شهرستان و خانواده‌هایشان زیر پوشش بهزیستی این شهرستان قرار گرفته و زمینه تحصیل تعدادی از آنان نیز فراهم شده است.

ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی گچساران برای ساماندهی کودکان کار

رییس اداره بهزیستی گچساران با اشاره به اینکه مطابق آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب هیات وزیران در سال ۸۴ برای ۱۱ سازمان وظایفی تعریف شده است افزود: ایجاد مرکزی برای کودکان کار ضرورتی در شهرستان است که نیازمند حمایت دستگاه های اجرایی است.

دیلمی اظهار داشت: در صورت راه اندازی چنین مرکزی با مشارکت خیران و دستگاه های اجرایی مرتبط خدمات مددکاری اجتماعی، روانشناختی، حقوقی، فرهنگی، پزشکی و روانپزشکی، آموزشی، ورزشی، کمک‌های مالی و سبد کالا در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد بر کودکان خیابانی و ارتقای کیفیت زندگی ارائه می‌شود.

۸۱ کودک بد سرپرست زیر پوشش بهزیستی گچساران قرار دارد

رئیس بهزیستی گچساران تصریح کرد: هم اکنون ۸۱  کودک بد سرپرست و بی سرپرست در گچساران زیر پوشش خدمات بهزیستی شهرستان قرار دارند و ۳۰ کودک پشت نوبت هستند.

دیلمی ادامه داد: هم اکنون یک مرکز دختران بی سرپرست در گچساران وجود دارد اما مرکز نگهداری پسران در این شهرستان وجود ندارد که امید است در آینده نزدیک راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ خانواده در گچساران متقاضی فرزند از بهزیستی هستند.

۱۲۰۰ دانش آموز بی بضاعت زیر پوشش کمیته امداد است

مسوول مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره)  گچساران گفت: هم اکنون یکهزار و ۲۰۰ دانش آموز نیازمند و بی بضاعت زیر پوشش کمیته امداد این شهرستان هستند که از این تعداد ۱۷ درصد معادل ۲۰۰ نفر یتیم هستند.

قدرت الله پاداش افزود: ۳۵ پایگاه جشن عاطفه ها در مناطق مختلف شهرستان گچساران مستقر شد که از این تعداد ۳۰ مورد سیار است.

وی اظهار داشت: به منظور جمع آوری کمک های مردمی برای دانش آموزان بی بضاعت این پایگاه ها در مدارس و معابر پر تردد سطح شهرستان استقرار یافته اند.

پاداش اظهار داشت: امید است امسال حضور پرشور مردم خیراندیش ، در جشن عاطفه ها نسبت به سال های گذشته چشمگیر تر باشد .

مسوول مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره)  گچساران افزود:  هدایای جمع آوری شده در جشن عاطفه ها بلافاصله پس از برآورد برای توزیع بین دانش آموزان بی بضاعت تحویل آموزش و پرورش شهرستان خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: