به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۵۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

خبردنا: رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: بخش وسیعی از کشور ما کویر لم‌یزرع است، بخش‌هایی از خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بخش‌هایی از استان کرمان، استان اصفهان، استان یزد، شرق قم، جنوب تهران و جنوب سمنان یک منطقه وسیعی است که تقریباً خالی از سکنه است، برای این‌که در این منطقه هیچ آبی وجود ندارد.

 

 احد وظیفه، بیان کرد: تصور کنید در بخش‌های شرقی کشور چندین سال است بارندگی کم شده است و این وضعیت ادامه دارد، در این شرایط جمعیتی که برای کار کردن آب نداشته باشد، روستایی که برای دام آب نداشته باشد راهی جز رها کردن آن منطقه ندارد، این مناطق شبیه کویر مرکزی فعلی می‌شود که هیچ سکنه‌ای ندارند، جمعیت از مناطقی که قابل زیست نیست مهاجرت می‌کند. این سرنوشت می‌تواند در هرجایی از دنیا رخ دهد، به‌خصوص در منطقه خاورمیانه که به طور طبیعی فقط یک‌سوم تا یک‌چهارم سایر مناطق جهان بارندگی دارد.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: مناطق شمالی سیستان‌وبلوچستان و استان کرمان، بخش‌های مهمی از مناطق مرکزی کشور که چالش آب دارند مانند شرق استان اصفهان، استان مرکزی، استان قم، این شهرها درخصوص آب چالش جدی دارند. همین‌طور در سال‌های اخیر استان خراسان رضوی با مشکلات کمبود آب مواجه شده است، در نتیجه این مناطق مستعد هستند که به بیابان تبدیل شوند. البته اگر به استان‌های غربی بی‌توجهی شود و اقدامات سریع در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت انجام نشود آن‌ها هم در وضعیت مشابه قرار می‌گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: