به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

خبردنا: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد افرادی که دست کم پنج بار در هفته تخم مرغ می‌خوردند نسبت به دو گروه دیگر به طور قابل توجهی شاخص توده بدنی و درصد چربی کم‌تری داشتند.

 نتیجه مطالعه‌ای در اسپانیا نشان داد که خوردن تخم مرغ به اندازه کافی می‌تواند به کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی (BMI) کمک کند.

نتیجه پژوهشی تازه اشاره می‌کند افرادی که تقریبا هر روز تخم مرغ می‌خورند لاغرتر هستند. پژوهشگران اسپانیایی ترکیب بدن ۳۵۵ دانشجوی دانشگاه را با یکدیگر مقایسه کردند تا مشاهده کنند که آیا خوردن تخم مرغ بر رژیم غذایی یا ترکیب بدن تاثیر می‌گذارد یا خیر.

تمام بزرگسالان شرکت کننده در این پژوهش که نتیجه آن در نشریه Clinical Nutrition منتشر شد در فاصله سنی ۱۸ تا ۳۰ سال قرار داشتند.

در این پژوهش اندازه گیری‌های مرتبط با قد، وزن و دور کمر افراد صورت گرفت. شرکت کنندگان بر اساس تعداد دفعاتی که تخم مرغ می‌خوردند به گروه‌های مختلفی تقسیم شدند: کم‌تر از یک بار در هفته، یک تا چهار بار در هفته و دست کم پنج بار در هفته. این پژوهش نحوه پخت تخم مرغ را ثبت نکرد در نتیجه تفاوتی نمی‌کند که آن را به صورت املت بخورید یا آب پز.

آیا خوردن تخم مرغ می‌تواند شاخص توده بدنی شما را بهبود بخشد؟

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد افرادی که دست کم پنج بار در هفته تخم مرغ می‌خوردند نسبت به دو گروه دیگر به طور قابل توجهی شاخص توده بدنی و درصد چربی کم‌تری داشتند.

برای مثال، شاخص توده بدنی آنان حدود ۲۲.۵ بود در حالی که در گروهی که حداکثر چهار تخم مرغ در هفته می‌خورند این میزان کمی کم‌تر از ۲۳.۵ و در گروهی که یک تخم مرغ در هفته می‌خوردند ۲۳.۵ بود. هم چنین، نسبت دور کمر به قد آنانی که کم‌ترین تخم مرغ را می‌خوردند کم‌تر از ۵ و در گروهی که تقریبا هر روز یک تخم می‌خورند ۰.۴۵ بود.

پرسشنامه‌های تغذیه‌ای هم چنین به متخصصان این امکان را می‌دهند که میزان پروتئین و کالری دریافتی منظم را محاسبه کنند تا تعیین نمایند که آیا این چیزی است که پشت نتایج است یا خیر.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که مزایای تخم مرغ منحصرا از پروتئین آن به دست می‌آید، زیرا یک تخم مرغ بزرگ حاوی حدود ۶ گرم پروتئین است. این یافته از دیدگاه سلامت عمومی حائز اهمیت است و نشان می‌دهد که خوردن تخم مرغ بیش‌تر ممکن است به ترکیب بدن سالم‌تر منجر شود به خصوص به دلیل مصرف پروتئین بیش تر.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: