به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۶۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

خبردنا: فضای مجازی امروز بخش بزرگی از زندگی همه مردم دنیاست و انسان‌ها بسیاری از وقت خود را در آن می‌گذرانند و حتی اطلاعات به دست می‌آورند.

 

همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد این فضا بیش‌ از گذشته مورد توجه قرار گیرد و وقت زیادی از مردم را به خود اختصاص داد و همین موضوع سبب به‌وجودآمدن و البته بیش‌ترشدن مطالب دروغ در آن شد.

انواع روانشناسی زرد و معایب آن‌ها

فضای مجازی امروز جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم در سراسر دنیاست. مردم دنیا امروز بدون گوشی‌های همراه خود گویی چیزی را گم کرده‌اند نه تلفن نزدیک‌ترین افراد زندگی خود را حفظند و نه ساعت در دست دارند؛ همه و همه را گوشی‌های همراهشان برایشان فراهم می‌کند چیزی که شاید از جنبه‌هایی خوب باشد، اما معایب فراوانی هم دارد.

مردم در دنیا در این فضا به‌دنبال هر آن‌چه می‌خواهند می‌گردند و آن را هم پیدا می‌کنند. پس از همه‌گیری بیماری کرونا جستجو و گشت‌وگذار در این فضا بسیار هم بیش‌تر شد. امروز و براساس آمار ۳۲ درصد از مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود به حوزه روانشناسی تعلق دارد و البته نکته بد ماجرا این است که ۲۵ درصد از آن‌ها را سودجویان و روان‌شناسان‌نما‌ها منتشر می‌کنند. کلاهبرداران سودجویی که به آن‌ها روان شناس نما یا روان شناس زرد گفته می‌شود.

 

 

انواع روانشناسی زرد و معایب آن‌ها

روان‌ شناس‌ نما کیست؟

 روان‌ شناس‌ نما یا روان‌ شناس زرد به کسی گفته می‌شود که بدون داشتن تخصص و گذراندن دوره‌های روان شناسی، روان‌ شناختی و روان درمانگری و با فن بیان عامیانه، رسا و دوستانه با صحبت‌ها و رفتار‌های انگیزشی تلاش می‌کند تا اندیشه افراد نسبت به زندگی را تغییر دهد و با روشی غیراصولی مشکلات آن‌ها را حل کند.

 

 

روان‌ شناس نما‌ها از فضای مجازی به‌عنوان یک رفتر خوش رنگ و لعاب برای جذب مشتریان خود استفاده می‌کنند و در آن راه‌کار‌های عجیب و شگفت‌انگیز خود را ارائه می‌دهند.

شوربختانه با بالارفتن مشکلاتی که در همه‌گیری کرونا برای افراد به‌وجود آمد بسیاری از جوانان جامعه فریب این افراد را می‌خورند و به آن‌ها اعتماد می‌کنند که سرانجامی جز مشکلات روانی از جمله پرخاش‌گری، افسردگی و استرس برای آن‌ها ندارد.

 

 

انواع روانشناسی زرد و معایب آن‌ها

روان‌ شناسان بر این باورند که از راه دور هرگز نمی‌توان مشکلات کسی را حل کرد. از دید روان‌ شناسان موضوع ذهن انسان بسیار پیچیده است بنابراین باید تمام مشاوره‌ها و خدمات روان شناسی در مراکز روان شناسی و به صورت حضوری انجام شود، زیرا پارامتر‌های ذهن و سلامت روان انسان‌ها متعدد و متفاوت است و باید این خدمات به صورت حضوری و با پرسش و پاسخ از سوی روان شناس ارائه شود، زیرا حرفه روان شناسی پر خطر است، به طوری که روان شناس باید برای معالجه افراد آسیب دیده و با صحبت با مراجعه کننده به ژرفای زندگی آن‌ها نفوذ و بهترین راه حل مشکلات را پیدا کند، چیزی که در یک تماس تلفنی شدنی نیست.

 

 

چگونه روان شناس زرد را تشخیص دهیم؟

باید بدانید تشخیص روان‌ شناس زرد از روان‌ شناس درست و واقعی دشوار است، اما در این‌جا تلاش می‌کنیم به برخی از ویژگی‌های آن‌ها اشاره کنیم تا شاید بتواند به شما در تشخیصشان کمک کند.

روان‌ شناسان زرد معمولا از حس افراد سوء استفاده می‌کنند و راه‌کار‌هایی را ارائه می‌کنند که در ظاهر آسان است و کسانی‌ که دنبال راه‌های سریع و بدون زحمتند به این روان‌ شناسان جذب می‌شوند کسانی‌که می‌خواهد یک شبه ره صد ساله روند و بدون تلاش و مهارت به خواست خود برسند چیزی که در واقعیت شدنی نیست و تنها در حرف زیباست.

 

 

اینگونه افراد به جای این که هدف‌های خود را بدانند و تلاش درستی برای دست‌یابی به رویا‌ها و آرزوهای‌شان کنند گرفتار یک مشت واژه و الفاظ می‌شوند و در نهایت مایوس و ناامید می‌شوند.

روان‌ شناسان زرد معمولا هیچ‌گاه سخنان و دیدگاه‌ها خود را تغییر نمی‌دهند و اگر سخنان چند سال پیش آن‌ها را گوش کنید خواهید دید که هیچ تفاوتی با گفته‌های امروزشان ندارد.

 

 

انواع روانشناسی زرد و معایب آن‌ها

انواع روان شناسی زرد

روان‌ شناسی زرد در قالب‌ها گوناگونی ارائه می‌شوند که دراین‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کتاب

کتاب‌هایی که در این زمینه فراوان هم وجود دارند پر است از سخنان و جملات انگیزشی که معمولا در دنیای واقعی کاربردی ندارند و تنها حرف‌های زیبایی هستند که با واقعیت هیچ‌گونه هم‌خوانی ندارند درواقع راه‌کار‌هایی که در این کتاب‌ها ارائه می‌شوند زیبا، اما غیرعملیاتی‌اند و بدتر انسان را ناامید می‌کنند.

برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیونی

در این قالب معمولا فرد در تلویزیون و در هفته یک یا دو ساعت برنامه دارد و تلاش می‌کند به کسانی‌که به او زنگ می‌زنند راه‌کار‌هایی برای حل مشکل ارائه کند. این افراد سودجو معمولا تلاش می‌کنند با ارائه راه‌کار‌های کپسولی مخاطب خود را جذب کنند و راضی نگه دارند.

برنامه‌های اینترنتی

بسیاری از برنامه‌های اینترنتی درصدد افزایش مخاطب و بازدیدکننده خود هستند و چیز‌هایی از روان‌ شناسی می‌گویند که هیچ‌گونه پایه و اساس علمی ندارند و تنها در ابتدا در فرد انگیزه به‌وجود می‌آورند و در ادامه چیزی جز ناامیدی برای فرد دربر ندارد.

معایب روان‌ شناسی زرد

۱-دورکردن افراد از درمان درست و واقعی

روان‌ شناسی زرد افراد را از درمان درست و اصولی دور می‌کند و سبب می‌شود آن‌ها زمان و پول خود را از دست بدهند بدون آن‌که مشکلشان حل شود. باید بدانید بسیاری از مشکلات و مسائل روحی و روانی روان‌ شناسی با روان‌ شناسی زرد حل نمی‌شود بلکه نیاز به نظر کارشناس و متخصص حرفه‌ای در این زمینه دارد. برای نمونه کسی که اختلال دو قطبی یا افسردگی دارد با خواندن چند کتاب و یا یک تماس تلفنی دو ساعته یا جلسات اینترنتی نمی‌تواند بهبود پیدا کند و با چند راه‌کار ساده و فوری به نتیجه برسد.

۲- گمراه کنندگی

مطالب روان‌ شناسی زرد معمولا منسوخ شده‌اند و برای زندگی امروز کاربرد ندارند و فرد را به جای راهنمایی و هدایت در راه درست بیش‌تر منحرف و راه پیشرفت او را ناهموار می‌کنند.

سخن پایانی

امروز در تمام دنیا و به‌ویژه ایران روان‌ شناسی زرد رواج زیادی پیدا کرده است و طرفداران زیادی دارد. باید بدانید این روان‌ شناسی نه تنها سبب بهترشدن حال شما نمی‌شود بلکه راه را برای انجام کار اصولی و درست بر زندگی شما می‌بندد. اگر به‌راستی به‌دنبال حل واقعی و راستین زندگی خود هستید بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

نام:
ایمیل:
* نظر: