به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۶۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد هم از کاهش ۶ درصدی فرزند آوری در این استان طی ۶ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: ازدواج ۶ درصد کاهش و طلاق روند افزایشی داشته است.

خبردنا: با توجه به سیاست ها و رویکرد دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم در زمینه قانون جمعیت و حمایت از خانواده، بانکهای مختلف از جمله مسکن ، قرض الحسنه مهر ایران و توسعه تعاون در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بنگاه های اقتصادی پیشتاز در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تاکنون اقدام کرده اند.

به گزارش"خبردنا"، ازدواج جوانان یک مساله راهبردی برای دولت سیزدهم است چرا که جمعیت و جوانی هدف و اهمیت زیادی دارد و تلاش کرده تسهیلات و وام های اعطایی مطلوبی به جوانان ارائه کند.

برخی بانک های کهگیلویه و بویراحمد همقدم و هم سو با سیاست های دولت تلاش کرده اند تا برنامه های دولت را تحقق بخشند و به منظور تسهیل تامین هزینه های ازدواج جوانان و برای حمایت از جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ شیوه نامه پای کار آمده اند.

باتوجه به مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی علی‌رغم محدودیت منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی، بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تأکید داشته است.

 

بانک های کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

این روزها تک فرزندی و تمایل برای نداشتن فرزند به رفتاری مسری بین اغلب خانواده ها مبدل شده و زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درآمده است این مهم سبب شده تا دولت برای حمایت از سیاست‌های جمعیت و افزایش فرزندآوری راهبردهای کاربردی وضع کند.

فرزندآوری پدیده مهمی درحرکات جمعیتی و محور توسعه پایدار برای کشورهاست که در دهه های پیشین داشتن فرزند به عنوان یک ضرورت برای هرزن مورد توجه قرار می گرفت؛ اما در چند سال اخیر روند
تغییرات، دور شدن از این ضرورت را نشان می دهد.

هرم سنی جمعیت ایران که به جرأت می توان گفت ، در طول تاریخ همواره قاعده ای گسترده داشته است، در دو دهه اخیر به دلیل کاهش باروری، تغییر شکل داده و نوعی فرورفتگی در قاعده هرم سنی ایجاد شده است.

میزان های باروری در اکثر کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، به زیر سطح جایگزین (کمتر از دو فرزند به ازای هر زن) کاهش یافته است.

کاهش نسبت جمعیت جوان و مولد در کشور و از سوی دیگر گسترش روز افزون جمعیت سالمندی هشدار بزرگی برای پیری جمعیت است.

داود صادقی، مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد هم از کاهش ۶ درصدی فرزند آوری در این استان طی ۶ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: ازدواج ۶ درصد کاهش و طلاق روند افزایشی داشته است.

 علی شهابی نسب، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد جمعیت دختران مجرد بالای ۱۰ سال این استان را ۴۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری جوانان در استان۲۲.۶درصد است که این خود بزرگترین تهدید برای ازدواج است.

 

بانک های کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد ۳۳۸ فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرد

 مدیر شعب بانک مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بانک ۳۳۸ فقره تسهیلات فرزندآوری به میزان ۱۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال پرداخت کرده است.

محمد اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت:  از مجموع ۴۸۰فقره وام پیش بینی شده فرزند اوری در این بانک تاکنون ۳۳۸فقره پرداخت شده و ۱۴۲ متقاضی در انتظار معرفی به شعب هستند.

وی افزود: نسبت تسهیلاتی که برای وام فرزندآوری پرداخت شده به کل متقاضیان ۷۰ درصد است.

مدیر شعب بانک مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این بانک در زمینه پرداخت تسهیلات فرزند آوری که یکی از سیاست های اصلی دولت بوده جزو بانک های برتر است.

اکبری ابراز داشت: سال گذشته ۷۳۸ فقره کسانی بوده اند که برای دریافت تسهیلات ازدواج معرفی شده اند و از این تعداد هر متقاضی که پرونده اش کامل شده وام را دریافت کرده است.

وی اضافه کرد: پرونده ۶۱۳ نفر کامل شد و تسهیلات را دریافت کردند.

اکبری ادامه داد: به معنای آن که ۱۰۰ درصد کسانی که پرونده خود را تکمیل کرده بودند تسهیلات ازدواج را دریافت کردند.

مدیر شعب بانک مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۲۵ متقاضی دیگر مراجعه نکرده و یا به دلایل مختلف تشکیل پرونده نداده اند.

اکبری تاکید کرد: سال جاری ۱۹۷ نفر کل معرفی شدگان به شعبه برای دریافت تسهیلات ازدواج بوده اند.

وی بیان کرد: از این تعداد ۲۱ نفر مراجعه نکرده و یا به دلایل مختلف تشکیل پرونده شان انجام نشده است.

مدیر شعب بانک مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: از ۱۷۶ نفر باقیمانده ۱۶۵ وام را دریافت کرده و ۱۱ نفر دیگر در حال تکمیل مدارک و یا منتظر اند وام شان پرداخت شود.

اکبری تصریح کرد: عملکرد بانک در سال گذشته برای پرداخت تسهیلات ازدواج ۱۰۰ درصد بوده و در سال جاری نیز همه کسانی که تشکیل پرونده داده اند ۹۴ درصد پرداخت شده است.

 مدیر شعب بانک مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک مسکن استان در پرداخت تسهیلات دیگر همچون ازدواج، فرزند آوری، اشتغال و سایر تسهیلات فعال بوده و اکثر تسهیلات را جذب کرده است.

 

بانک های کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

 

بانک توسعه تعاون کهگیلویه وبویراحمد ۳۲۷میلیاردریال تسهیلات ازدواج و فرزند آوری پرداخت کرد

سرپرست بانک توسعه تعاون کهگیلویه وبویراحمد گفت: این بانک از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۲۷ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری در این استان پرداخت کرده است.

مهدی منتظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از طریق شعب این بانک از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۳۹ فقره تسهیلات ازدواج با مبلغ ۲۴۸ میلیارد ریال در سطح استان پرداخت شده است اظهار داشت : تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به تمامی زوج هایی که تاریخ عقد آنها از ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ است و تاکنون تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت نکرده اند ، پرداخت خواهد شد.

سرپرست بانک توسعه تعاون کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: برای هر یک از زوج ها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و با دوره باز پرداخت ۱۰ ساله اعطا می شود.

منتظری عنوان کرد: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۱ برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۱ سال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

به گفته منتظری ، بانک توسعه تعاون در راستای اجرای ماده (۱۰) "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" اعطای تسهیلات فرزندآوری را در دستور کار خود قرار داده است.

سرپرست بانک توسعه تعاون کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: سقف تسهیلات فرزند آوری برای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۳۶ ماه، برای فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۴۸ ماه، برای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۶۰ ماه، برای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۷۲ ماه و برای فرزند پنجم به بعد یک میلیارد ریال و با بازپرداخت ۸۴ ماه در نظر گرفته شده است.

منتظری اضافه کرد: تسهیلات فرزندآوری بدون الزام به سپرده گذاری و با۶ ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می شود و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان ، با اخذ یک ضامن معتبر در قبال تمامی وثایق و تضامین مجاز (اعم از سفته یا قرارداد لازم الاجرا) و در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بانک، به تشخیص مراجع تصویب اعتبار پرداخت می شود.

سرپرست بانک توسعه تعاون کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۸۲ فقره پرونده فرزند آوری با مبلغ ۷۹ میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات پرداخت کرده ایم.

 

پرداختی های بانک قرض الحسنه مهر ایران در زمینه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد یک هزار و ۶۹۱ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ یک میلیارد و ۷۹۴ میلیون و ۴۰۰ تومان پرداخت شده است.

بانک های کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

آرمین پیلی افزود: همچنین در خصوص تسهیلات فرزندآوری به ۵۰۱ فقره متقاضی مبلغ ۲۱۳ میلیون ریال پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: در بانک قرض الحسنه مهر ایران سودی بابت پرداخت تسهیلات از مشتریان اخذ نمی شود و این بانک به دنبال کسب سود نیست.

پیلی بیان کرد: مردم کهگیلویه و بویراحمد در بازپرداخت تسهیلات قرضه الحسنه جزو خوش حساب های کشور بشمار می روند.

وی تاکید کرد: مردم استان در پرداخت تسهیلات شان حساسیت دارند و نسبت مطالبات و مصارف بانک جزو استان های برتر کشور  بوده و تعادل برقرار است.

راه اندازی سامانه نمای جوانی 

حجت‌الاسلام رسول ساکی، دبیر ستاد راهبردی خانواده و جمعیت حوزه علیمه کشور از راه‌اندازی سامانه نمای جوانی خبر داد و گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه از اطلاعات، تسهیلات و خدمات دولت برای افزایش جمعیت و فرزندآوری آگاه شوند.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در رابطه با افزایش نرخ رشد جمعیت، افزود: هم اکنون با جنگ جمعیتی رو به رو هستیم و این درحالی است که ما با این موضوع عادی برخورد می‌کنیم.

 

بانک های کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

 

بانک ها به پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج سرعت بخشند

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مدیران بانک های استان خواست تا پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج را جزو اولویت های مهم کاری قرار داده و نسبت به پرداخت آنها سرعت بخشند.

سید جواد هاشمی‌مهر با بیان اینکه مساله مهم جوانی و افزایش جمعیت مورد توجه جدی قرار گرفته است، تصریح کرد: همراه با بانکها  مدیران دستگاههای اجرایی نیز برای اجرای قانون جوانی جمعیت پای کار باشند تا بتوانیم در این زمینه گامی برای رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه جوانی جمعیت برداریم.

به گفته هاشمی مهر با توجه به هرم سنی جمعیت موضوع جوانی جمعیت باید به عنوان یکی از دغدغه های مدیران قرار گیرد و  به سهم خود در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عموم جامعه در این خصوص تلاش کنند.

بانک های کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: ارائه تسهیلات قرض الحسنه برای امر ازدواج، وام های کم بهره برای ایجاد اشتغال و تسهیلات برای احداث مسکن شامل طرح نهضت ملی مسکن و موارد دیگر در برنامه دولت برای رفع مشکلات جوانان دیده شده است.

وی افزود: با فرهنگ سازی در خصوص ازدواج سالم و اصلاح تدریجی در جامعه می توان به سمت افزایش ازدواج و کاهش آمار طلاق رفت.

وی از همه دستگاه های فرهنگی، اقتصادی، اجرایی و شبکه بانکی استان خواست تا هرآنچه که در توان دارند و می توانند در حوزه جوانان بکار گیرند.

البته منصور دانش آموز دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا گفته که اولویت پرداختی های بانک های استان با تسهیلات ازدواج و فرزندآوری است و کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

با این حال باید توجه داشت برخی از مردم مشکلاتی برای دریافت تسهیلات عنوان می کنند که ظاهرا مساله اصلی تضمین هایی است که بانک های عامل برای اعطای وام، مطالبه می کنند.

از طرفی عوامل دیگری هم دخیلند مثلا بانک ها باید وام های ابلاغ  شده دیگر که تکالیف بانک های عامل است را  پرداخت کنند و لذا بانک ها با کمبود اعتباراتی در پرداخت تسهیلات مواجه می شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: