به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۷۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

خبردنا: امروز در حوزه‌های علمیه باید توانایی خنداندن حکیمانه به طلاب آموزش داده شود.

محسن قرائتی صبح امروز در جمع مدیران و مربیان دارالقرآن استان اصفهان اظهار کرد: سعی کنید هر چیزی را در جای خود استفاده کنید، دعا را به جای قرآن و قرآن را به جای تواشیح استفاده نکنید، هر چیزی ارزش و جایگاه خود را دارد. وی بیان کرد: سعی کنید با بزرگان ارتباط برقرار کنید، این سفارش قرآن کریم و روایات است؛ توسل، تمسک و هدیه معنوی دادن چون فاتحه برای روح بزرگان راهگشا در مسیر زندگی خواهد بود.

قرآن را برای مدرک نیاموزیم

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در توصیه هایی به جوانان حافظ قرآن ابراز کرد: هرگز قرآن را با مدرک آمیخته نکنید و به نیت مدرک قرآن نیاموزیم، سومین نکته قابل تامل اینکه از پوسته قرآن به باطن قرآن حرکت کنید و به محتوای اصلی قرآن دست یابید.

وی با بیان اینکه امروز باید از قرآن، به روز استفاده کنید؛ متاسفانه در کشور افراد بسیاری در مقطع دکترای علوم قرآنی فارغ‌التحصیل شده اند، ولی هیچ کدام توانایی نگارش تفسیر قرآن را ندارند و این یک ضعف است.

سخنرانان کوتاه و کاربردی سخن بگویند

قرائتی متذکر شد: باید به سراغ قشر خاکستری جامعه هم رفت؛ یکی از دلایل اغتشاشات این بود که فقط به سراغ عده ای خاص در جامعه رفته ایم؛ امروز متخصصین علوم قرآنی باید زیبایی محتوای قرآن را به نسل جوان نشان دهند.وی در توضیح شاخصه های یک سخنرانی به روز، گفت: سخنرانی ها باید کوتاه باشد و فقط موضوعات مبتلابه و نیاز مردم را بیان کند و از بیان مطالب غیرضروری و کلی پرهیز شود

توانایی خنداندن حکیمانه در حوزه ها آموزش داده شود

قرائتی خاطرنشان کرد: امروز سخنرانان باید هم قدرت خنداندن و هم توانایی گریاندن مخاطب را داشته باشند، نباید فقط به بیان مطالب گریه آور اقدام کنیم؛ توانایی خنداندن حکیمانه جوانان یک مزیت برای وعاظ در جذب جوانان محسوب می شود.رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: امروز در حوزه‌های علمیه باید توانایی خنداندن حکیمانه به طلاب آموزش داده شود. یکی از دلایل مشکلات عدیده کشور مدرک گرایی و فارغ التحصیلی دانشجویان بدون داشتن توانایی و مهارت است.وی یادآور شد: از دیگر سفارشات به دانشگاه ها، مراکز علمی و حوزه های علمیه این است که از تدریس علوم غیر ضروری و غیر لازم پرهیز کنند. همچنین از دیگر شاخصه های یک تبلیغ خوب این است که از تبلیغ چهره به چهره غافل نشویم و صرفاً به بیان مطالب و سخنرانی های عمومی اکتفاء نکنیم.

عمده پژوهش ها مشکلی از جوانان را حل نمی کند

قرائتی اذعان کرد: برای اینکه حلاوت قرآن را به دیگران بچشانیم، باید دوره های تخصصی فرا بگیریم و با بیان مردم پسند و عوام فهم سخن بگوییم. تقلید فقط در احکام واجب است و در تحصیل علوم باید متناسب با استعداد ها و توانایی های خود اقدام کنیم و روح و ذائقه خویش را در انتخاب ها مد نظر قرار دهیم .وی تأکید کرد: پژوهش ها، رساله ها و پایان نامه های غیر ضروری و غیر کاربردی از دیگر مشکلاتی است که امروز با آن مواجه هستیم که هیچ مشکلی از جوانان را حل نمی کند.

مختصر و مفید برای عوام سخن بگوییم

قرائتی اظهار کرد: امروز پاسخ جوانان را باید با قرآن بدهیم؛ از دیگر نکات قابل تامل توسط اساتید قرآن و سخنرانان این است که باید کوتاه، مختصر و مفید برای عوام سخن بگوییم؛ سخنرانی های دو ساعته مردم را خسته کرده و اثرگذار نخواهد بود.وی ابراز کرد: مبنای تمام کارهای ما باید بر اساس قرآن و روایات باشد و بدون مدرک و سند نباید اقدامی انجام دهیم؛ حوزه های علمیه در مباحث خود یک بازنگری جدی داشته باشند و طبق این آیه قرآن « فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَیٰ مِنْ فُطُورٍ..»

بازنگری باید جز اصول ما باشد.قرائتی گفت: امروز باید نیازهای جامعه استخراج و مطابق قرآن و روایات پاسخ داده شود، ما هر روز چندین مرتبه در نماز خود «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» می گوییم، آیا می دانید عبادالصالحین چه کسانی هستند، طبق آیات قرآن عباد صالحین یاران امام زمان(عج) بوده، بنابراین برای فهم چنین مطالب و بیان آن برای جامعه باید دوره های خاص در دارالقرآن کریم تزریق شود تا شیرینی مطالب به جامعه انتقال یابد؛ امروز جوانان شبهات زیادی دارند، ولی باید در امور خود مطابق با نیاز سنجی و نیازها و شبهات رفتار کنیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: