به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۷۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵

خبردنا: کمیته نخبگان به رهبری دبیرکل حزب کمونیست چین و «شی جین پینگ» رئیس جمهور آن کشور که پس از کنگره یک هفته‌ای حزب حاکم منصوب شد عالی‌ترین نهاد تصمیم گیری در آن کشور است.

به نقل از الجزیره، همه اعضای کمیته تحت حمایت و از متحدان شی هستند. در این میان «ژائو لجی» و «وانگ هونینگ» افرادی هستند که از کمیته قبلی بازگشته‌اند و افرادی، چون لی کیانگ، کای چی، دینگ ژوکسیانگ و لی شی تازه واردان این جمع هستند.

«نیل توماس» تحلیلگر ارشد مسائل چین در گروه اوراسیا می‌گوید: «کمیته دائمی جدید دفتر سیاسی با قاطعیت تایید می‌کند که شی قدرت را در راس حزب کمونیست تا حدی که از دوران مائو به این سو دیده نشده تثبیت کرده است. شی متحدانی را در تمام کرسی‌های اصلی تصمیم گیری حزب کمونیست منصوب کرده که به او اجازه می‌دهد تا در آینده قابل پیش‌بینی بر نظام سیاسی چین تسلط یابد».

 

 

هفت مردی که بر چین حکومت می‌کنند!

در ادامه به مردانی که در پنج سال آینده بر چین حکومت خواهند کرد به ترتیب ارشد بودن مقام اشاره خواهد شد:

 

 

۱-شی جین پینگ

این مرد ۶۹ساله مجددا به عنوان دبیر کل حزب کمونیست انتخاب شد. این موضوع راه را برای او هموار ساخت تا سومین دوره ریاست جمهوری چین را در جلسات سالانه قانونگذاری دولت در ماه مارس آینده از آن خود سازد. شی در سال ۲۰۱۸ میلادی محدودیت دو دوره ریاست جمهوری را لغو کرد و راه را برای حکمرانی نامحدود خود هموار ساخت.

شی اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین منصوب شد و از طریق یک کارزار گسترده ضد فساد قدرت خود را تثبیت کرد نقش بخش دولتی را در اقتصاد مجددا تقویت نمود ارتش آزادیبخش خلق چین را تقویت کرد و سرکوب حقوق مدنی در هنگ کنگ و شین جیانگ را رهبری کرد. سومین دوره او پس از یک دوره تصمیم گیری اغلب جمعی بازگشت به حکومت تک نفره نامیده می‌شود.

 

 

۲-لی کیانگ

لی رئیس حزب شانگ‌های و یکی از افراد محرم و مورد اعتماد شی به رتبه دوم در سلسله مراتب حزب ارتقا یافته و این احتمال می‌رود که در جلسات قانونگذاری ماه مارس آینده به عنوان نخست وزیر چین معرفی شود. این یک انتصاب غیرمعمول خواهد بود، زیرا لی بر خلاف اکثر نخست وزیران پیشین تجربه معاونت نخست وزیر در شورای ایالتی چین در مدیریت مناصب دولت مرکزی را ندارد.

چشم‌انداز ستاره نوظهور ۶۳ساله نیز پس از آن که او در اوایل سال جاری قرنطینه شدید دو ماهه شانگ‌های را اعمال کرد و باعث شد تا ساکنان شانگ‌های به غذا و مراقبت‌های پزشکی دسترسی نداشته باشند در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

 

 

«یانگ ژانگ» استادیار دانشگاه امریکایی در واشنگتن در توئیتی نوشت: «این انتصاب به همگان نشان می‌دهد که وفاداری و نه محبوبیت کلید ارتقای شماست. فاجعه قرنطینه شانگ‌های دقیقا به این دلیل که لی علیرغم همه انتقادات از دستور شی پیروی کرد مانع از ارتقای رتبه او نشد».

 

لی به عنوان یکی از افراد مورد علاقه شی شناخته می‌شود، زیرا در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ میلادی زمانی که رئس حزب در استان مرفه ژجیانگ بود به عنوان رئیس دفتر حزب خدمت می‌کرد.

 

 

هفت مردی که بر چین حکومت می‌کنند!

۳-ژائو لجی

رئیس ۶۵ساله پیشین نهاد عالی مبارزه با فساد این حزب هم چنان در کمیته دائمی دفتر سیاسی باقی مانده و به رتبه سوم در سلسله مراتب حزب ارتقا یافته است. سمت سابق ژائو به عنوان رئیس کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی ترس آفرین حزب برای نظارت بر فساد پلیس و سایر تخلفات او را به چهره‌ای کلیدی در کارزار برای قرار دادن اعضای حزب در صف و خط اصلی حزبی تبدیل کرد. کارزار ضد رشوه او گاهی به عنوان وسیله‌ای برای حذف مخالفان شی و القای وفاداری به او شناخته شده است. ژائو لجی عضو جدید کمیته دائمی دفتر سیاسی پس از بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در تالار بزرگ مردم در پکن در چین در تاریخ ۲۳ اکتبر با اصحاب رسانه ملاقات کرد.

ژائو اکنون در صف ریاست کنگره ملی خلق قرار دارد مجلسی که عمدتا تشریفاتی است و تنها یک بار در سال جلسه کاملی تشکیل می‌دهد و مذاکرات آن عمدتا پشت در‌های بسته توسط کمیته دائمی کوچک‌تر آن انجام می‌شود. این مدیر با تجربه از سال ۲۰۱۲ میلادی دبیر حزب در دو استان و یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب بوده است.

هفت مردی که بر چین حکومت می‌کنند!

۴-وانگ هونینگ

او نظریه‌پرداز سیاسی قدیم حزب از سال ۲۰۱۷ میلادی عضو در کمیته دائمی دفتر سیاسی بوده و از جایگاه پنجم ارتقا یافته که نشان دهنده موقعیت او به عنوان یکی از مهم‌ترین مشاوران شی می‌باشد. این استاد دانشگاه ۶۷ساله که «مغز متفکر پشت تاج و تخت» نامیده می‌شود ایدئولوژی‌هایی را برای سه رئیس جمهور پیشین و فعلی چین طراحی کرده و معمار شعار «رویای چین» شی و هم چنین نظریه‌پرداز سیاست خارجی قاطعانه‌تر و تهاجمی‌تر آن کشور بوده است.

او در یک از معروف‌ترین آثارش تحت عنوان «آمریکا علیه آمریکا» از سقوط اجتناب ناپذیر ایالات متحده به دلیل ارزش‌های فرهنگی بی‌عدالتی مانند انحطاط و فردگرایی گفته بود و از آن سقوط امریکا دفاع کرد.

هفت مردی که بر چین حکومت می‌کنند!

۵-کای چی

کای چی رئیس فعلی حزب پکن به دلیل مدتی که تحت امر رهبری چین در استان‌های ژجیانگ و فوجیان کار می‌کرد به عنوان متحد سیاسی نزدیک شی تلقی می‌شود.

به عنوان رئیس حزب پکن این مرد ۶۶ساله بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را به موقع و با اختلال نسبتا کمی برگزار کرد و استراتژی کووید صفر را بدون ایجاد تحولات عظیمی که در شانگ‌های دیده می‌شود اجرا کرده است.

او اصالتا اهل فوجیان است و یکی از روشنفکران برجسته حزب محسوب می‌شود که دکترای اقتصاد سیاسی را از دانشگاه نرمال فوجیان اخذ کرده و در عین حال خود را به عنوان یک مدیر شایسته نیز ثابت کرده است. بر اساس فهرستی از اعضا که توسط خبرگزاری «شین هوا» منتشر شده است او اکنون رئیس دبیرخانه عمومی می‌شود و امور روزمره حزب را مدیریت می‌کند.

هفت مردی که بر چین حکومت می‌کنند!

۶-دینگ ژوکسیانگ

ارتقاء مقام این بازیگر سیاسی۶۰ساله در کمیته دائمی دفتر سیاسی به طور گسترده از سوی تحلیلگران مورد انتظار بود. به عنوان رئیس دفتر کل از سال ۲۰۱۷ میلادی دینگ یکی از مهم‌ترین مناصب بوروکراتیک حزب را با کنترل گسترده بر اطلاعات و دسترسی به مقام‌ها برعهده داشت. او اغلب از معدود مقام‌هایی بوده که در جلسات حساس در کنار دبیرکل شرکت می‌کند و به او لقب‌هایی، چون «دیگر من» و «رئیس دفتر شی» نیز داده شده است. دینگ هرگز به عنوان رئیس حزب یا فرماندار در سطح استانی خدمت نکرده و انتصاب او عملا پاداشی به دلیل وفاداری او به شی بوده است.

دینگ و شی زمانی با یکدیگر صمیمی شدند که دینگ در کمیته حزب شانگ‌های خدمت می‌کرد و شی در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ رئیس ارشد حزب شانگ‌های بود. دینگ به پکن نقل مکان کرد تا در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان منشی شخصی شی کار کند.

هفت مردی که بر چین حکومت می‌کنند!

۷-لی شی

انتصاب «لی شی» رئیس قدرت اقتصادی استان گوانگ دونگ در کمیته دائمی دفتر سیاسی نیز به طور گسترده از سوی ناظران پیش بینی شده بود.

لی، ۶۶ساله به عنوان یکی از افراد مورد اعتماد شی در نظر گرفته می‌شود، زیرا او را از دهه ۱۹۸۰ میلادی پس از کار به عنوان منشی برای یکی از متحدان نزدیک «شی ژونگ شان» پدر شی می‌شناخت. او هم چنین پایگاه قدرتی در شانشی استان اجدادی شی ایجاد کرد. بر اساس فهرستی که «شین هوا» منتشر کرده او اکنون به عنوان رئیس کمیسیون مرکزی قدرتمند بازرسی انضباطی مورد تایید قرار گرفته است.

هفت مردی که بر چین حکومت می‌کنند!

نام:
ایمیل:
* نظر: