به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۷۸۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
پزشکان متخصص خانواده ها را به این مراکز ارجاع می دهند و تنها ۱۰درصد تعرفه از آنان اخذ می شود و ۴۰درصد زنان نابارور تاکنون از خدمات درمانی این مراکز جواب مثبت گرفته اند.

خبردنا: فعالیت ۲ مرکز ناباروری در شهرهای دوگنبدان و یاسوج، تقبل بخش عمده ای از هزینه های درمان زوج های نابارور از سوی بیمه سلامت و پیش بینی پرداخت وام های بانکی به زوج های علاقه مند به فرزند آوری از برنامه های تشویقی دولت برای تحقق جوان سازی جمعیت است.

به گزارش"خبردنا"، با این تمهیدات زمینه ای  فراهم شده تا نه تنها زوج هایی که سال ها در انتظار شنیده شدن صدای فرزند در خانه هایشان بوده اند بلکه  خانواده های تک فرزندی و سایر علاقه مندان به  تحقق آرزوی خود امیدوار شوند.

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی که در سال های نه چندان دور داشتن پنج تا حتی ۱۰ فرزند برایشان امری متداول بود اما در ۲ دهه اخیر به تک فرزندی عادت کرده اند رویه ای که نه تنها باعث کاهش میزان ولادت در این استان شده بلکه مشکلاتی برای تک فرزند خانواده ها نیز ایجاد کرده است.

به همین دلایل متولیان امر بر اساس سیاست دولت تصمیم گرفته اند با پیش بینی برنامه های حمایتی به آشتی مردم این خطه از کشورمان با سنت دیرینه تعدد فرزندان کمک کند.

در حالی که کاهش ۶ درصدی فرزند آوری در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته زنگ خطر پیری جمعیت را به صدا درآورده وجود مراکز ناباروری زوج های جوان را از سفر به استان های دیگر و هزینه های اقامت به مدت یک ماه بی نیاز کرده است و تقبل ۹۰درصد از هزینه های ناباروری از سوی بیمه سلامت منجر به توانمندشدن خانواده های با توانایی مالی کمتر برای اقدام به فرزند آوری شده است.

زیرساخت های مراکز ناباروری

از آنجا که وجود زیرساخت های درمانی ناباروری یکی از مهمترین نیازها برای فراهم کردن زمینه صاحب فرزند شدن زوج های نابارور است با توجه به فعالیت ۲ مرکز ناباروری می توان گفت که این زمینه برای شهروندان مذکور در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده است.

رئیس بیمارستان بی بی حکیمه (س) دوگنبدان با بیان اینکه پیشرفته‌ترین تجهیزات مورد نیاز درمان ناباروری در این مرکز وجود دارد افزود: در این مرکز ابتدایی‌ترین روش درمان تا پیشرفته‌ترین روش‌ها  از سوی متخصصان انجام می شود.

پردیس بخشایی اضافه کرد: با وجود این مرکز نیاز به مراجعه بیماران به سایر استان‌ها رفع شده و هم اکنون علاوه بر بیماران کهگیلویه و بویراحمد مراجعان استان های بوشهر، خوزستان و برخی شهرستان های استان فارس نیز برای درمان به این مرکز را  داریم.

ظرفیت های امیدبخش برای فرزندآوری در کهگیلویه و بویراحمد

وی با اشاره به فعالیت مرکز آی وی اف بیمارستان بی بی حکیمه خاتون(س) گچساران تصریح کرد: این مرکز با دارا بودن آزمایشگاه آندرولوژی، آزمایشگاه جنین شناسی، سونوگرافی فوق تخصصی، بیوفیریزینگ، اتاق عمل و واحد مراقبت های پس از عمل جراحی برای ارایه خدمات به زوجین نابارور با تعرفه های درمانی دولتی آمادگی دارد.

این مرکز با زیربنای ۳۰۰ مترمربع در طبقه اول مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان بی بی حکیمه (س) دوگنبدان ایجاد شده و ارائه دهنده خدمات کامل ناباروری به زوج های کهگیلویه و دیگر استان های همجوار است.

بیمه سلامت حامی فرزندآوری زوج های نابارور

از آنجا که درمان زوج های نابارور هزینه های سرسام آوری را به آنان تحمیل می کند سازمان بیمه سلامت با قبول بخش عمده ای از هزینه های درمانی گام بلندی به سوی فرزندآوری آنان برداشته است.

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در استان ۲ مرکز شامل مرکز درمان ناباروی بیمارستان بی بی حکیمه گچساران و مرکز نازایی کوثر دربیمارستان شهیدجلیل فعالیت دارد و با توجه به سیاست دولت مبنی بر افزایش جمعیت، ۹۰ درصد هزینه های ناباروری در استان از سوی بیمه سلامت پرداخت می شود.

 

ظرفیت های امیدبخش برای فرزندآوری در کهگیلویه و بویراحمد

کیان دهراب پور ابراز داشت:در صورتی که درمان ناباروری در بیمارستان خصوصی صورت گیرد مطابق با تعرفه دولتی هزینه کرد به بیمار پرداخته می شود.

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد افزود: پزشکان متخصص خانواده ها را به این مراکز ارجاع می دهند و تنها ۱۰درصد تعرفه از آنان اخذ می شود و ۴۰درصد زنان نابارور تاکنون از خدمات درمانی این مراکز جواب مثبت گرفته اند.

وی عنوان کرد: ۱۱۳بار بیماران نازایی به مراکز درمانی نازایی استان مراجعه کرده اند که از سایر استان ها از جمله خوزستان و بوشهر نیز به این مراکز رجوع دارند.

با توجه به اینکه افزون بر ۷۰ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش بیمه سلامت استان هستند زمینه استفاده بخش عمده ای از شهروندان از خدمات ناباروری وجود دارد.

پرداخت وام برای تامین هزینه های درمانی

با توجه به مفاد قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی علی‌رغم محدودیت منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی، بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تأکید داشته است.

مهدی منتظری سرپرست بانک توسعه تعاون کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: این بانک پرداخت وام های بانکی فرزند آوری که یکی از سیاست های اصلی دولت بوده را جزو اولویت های خود قرار داده است .

به گفته منتظری بانک توسعه تعاون در راستای اجرای ماده (۱۰) "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" اعطای تسهیلات فرزندآوری را در دستور کار خود قرار داده است.

ظرفیت های امیدبخش برای فرزندآوری در کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست بانک توسعه تعاون کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: سقف تسهیلات فرزند آوری برای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۳۶ ماه، برای فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۴۸ ماه، برای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۶۰ ماه، برای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۷۲ ماه و برای فرزند پنجم به بعد یک میلیارد ریال و با بازپرداخت ۸۴ ماه در نظر گرفته شده است.

 منتظری اضافه کرد: تسهیلات فرزندآوری بدون الزام به سپرده گذاری و با۶ ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می شود و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان ، با اخذ یک ضامن معتبر در قبال تمامی وثایق و تضامین مجاز (اعم از سفته یا قرارداد لازم الاجرا) و در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بانک، به تشخیص مراجع تصویب اعتبار پرداخت می شود.

سرپرست بانک توسعه تعاون کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: در نیمه نخست سال جاری ۱۸۲ فقره پرونده فرزند آوری با مبلغ ۷۹ میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات پرداخت کرده ایم.

مدیر شعب بانک مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص پرداخت وام های فرزندآوری گفت: این بانک ۳۳۸ فقره تسهیلات فرزندآوری به میزان ۱۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال پرداخت کرده است.

محمد اکبری اظهار داشت: از مجموع ۴۸۰فقره وام پیش بینی شده فرزند آوری در این بانک تاکنون ۳۳۸فقره پرداخت شده و ۱۴۲ متقاضی در انتظار معرفی به شعب هستند.

وی افزود: نسبت تسهیلاتی که برای وام فرزندآوری پرداخت شده به کل متقاضیان ۷۰ درصد است.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد یک هزار و ۶۹۱ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ یک میلیارد و ۷۹۴ میلیون و ۴۰۰ تومان پرداخت شده است.

آرمین پیلی  افزود: همچنین در خصوص تسهیلات فرزندآوری به ۵۰۱ فقره متقاضی مبلغ ۲۱۳ میلیون ریال پرداخت شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: