به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۸۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

خبردنا: پیرترین زندانی گوانتانامو پس از تحمل ۱۷ سال حبس و بدون برگزاری حتی یک جلسه دادگاه، سرانجام آزاد شد.

«سیف الله پاراچا» ۷۵ ساله، پیرترین زندانی گوانتانامو، پس از تحمل ۱۷ سال حبس و بدون برگزاری حتی یک جلسه دادگاه، سرانجام آزاد شد.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد این تاجر پاکستانی از بازداشتگاه گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا آزاد شد و ما از این اقدام بسیار خرسندیم.  

پیرترین زندانی گوانتانامو آزاد شد

پاراچا که سالها در آمریکا زندگی می کرد و دارای املاک متعدد در نیویورک بود، پس از حمله القاعده به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، در سال2003 و در تایلند به ظن ارتباط با این گروه تروریستی دستگیر و در سال2004 روانه گوانتانامو شده بود.

وی در مه 2021 اظهار کرده بود که حکم آزادی او تایید شده اما دلیل روشنی برای این حکم بیان نشده است و تاکنون هیچ جلسه محاکمه ای برای او ترتیب داده نشده است.

وکیل این مرد گفت: آزادی آقای پاراچا یک موهبت غیرقابل وصف و یادآور هولناک ترس نظام آمریکا از تروریسم در پی حمله 11 سپتامبر به برج های دو قلو در نیویورک است. بسیاری از زندانیان گوانتانامو که با یک اتهام نادرست دستگیر شده بودند، تنها با حکم یک قاضی آزاد شده و بسیاری دیگر مانند موکل من، حتی بدون برگزاری یک جلسه دادگاه و تفهیم اتهام آزاد شده اند.

سیف الله پاراچا به اتهام کمک به انجام یک معامله بزرگ برای دو نفر از مظنونان حادثه 11 سپتامبر دستگیر شده بود اما در تمام این سال ها، وی داشتن هر گونه اطلاعات درباره ارتباط این دو نفر با القاعده را رد و اظهار کرده بود هیچ ارتباطی با این حادثه تروریستی ندارد.

 

 

گفتنی است از سال 2002 و با افتتاح زندان گوانتانامو، حدود 780 زندانی با اتهام های مختلف تروریستی از کشورهای مختلف در آن نگه داری می‌شدند. باراک اوباما رئیس جمهور سابق و جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا، هر دو متعهد به بستن این زندان امنیتی شده بودند اما اوباما موفق به این کار نشد و بایدن هم دستور تمدید فعالیت این بازداشتگاه را امضا کرد. دونالد ترامپ نیز فعالیت این بازداشتگاه را تمدید کرده بود.  

از آنجا که آمریکا این افراد را «نظامی دشمن» نمی‌داند، آنان از حقوق اسیران جنگی برخوردار نیستند و از آنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند و نه در خاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده‌اند، در حوزه قضایی ایالات متحده قرار ندارند و مشمول حقوق بازداشت شدگان در قوانین آن کشور، مانند ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع در مراحل بازجویی و حق محاکمه سریع و عادلانه نشده‌اند. ادامه بازداشت این افراد با فشارها و انتقاداتی از سوی نهادهای حقوق بشری مواجه بوده طوری که در نهایت علی رغم این فشارهای زیاد، این زندان بسته نشد اما شمار زیادی از زندانیان آن طی سال های گذشته به زندان‌ها و کشورهای دیگر فرستاده شدند.

در حال حاضر 35 زندانی در این بازداشتگاه مخوف امنیتی نگه‌داری می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: