به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۸۲۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
کمتر از ۱۰ درصد از دستگیرشدگان و بازداشتی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد خانم که بسیاری از این‌ها با کار ارشادی و توجیهی در کمترین زمان آزاد شدند و مابقی آقا بودند

  خبردنا : دادستان عمومی و انقلاب شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اغتشاشات و دستگیرشدگان در این استان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: کمتر از ۱۰ درصد از دستگیرشدگان و بازداشتی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد خانم که بسیاری از این‌ها با کار ارشادی و توجیهی در کمترین زمان آزاد شدند و مابقی آقا بودند.
به گزارش " خبردنا " به نقل از رسانه ها ،  سید "علی ملک حسینی "در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع خیلی خاص و اغتشاشی که منجر به تخریب و تعرض به نیرو‌های انتظامی نداشته‌ایم همچنین در شهرستان گچساران و سایر مناطق و شهرستان‌های استان نیز مسأله‌ای نبود و نداشته‌ایم.
وی اظهارکرد: در مرکز استان بنا بر فراخوان‌های داده شده از طریق رسانه‌های معاند بعضا در برخی از روز‌های اوایل تعدادی معدود در برخی نقاط شهر یاسوج جمع می‌شدند که با توجه به اغتشاشات و مسائل سال‌های قبل و هوشیاری شورای تأمین و نیروی انتظامی استان، این مسائل در ابتدای شروع با ارشاد و صحبت با جوانان و نوجوانان فریب خورده توسط رسانه‌های دشمن جمع می‌شد.

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج در خصوص افرادی که منتهی به دستگیری و بازداشت شدند، خاطرنشان کرد: با توجه دستورالعمل دادستان کل کشور و منویات ریاست قوه قضائیه به همراه همکاران در زندان حاضر شدیم و حتی در یک جلسه نیز نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج حضور داشت، با این افراد بازداشت شده چند جلسه صحبت داشتیم که عده‌ای زیادی از آن‌ها اظهار ندامت و پشیمانی داشتند و گفتند که اصلاً هدف از تجمع و حضور ما این مسائلی که دشمن دنبال می‌کند نبود. آگاه‌سازی انجام شد که اگر صحبتی دارید مکان و زمانی که انتخاب می‌کنید همراهی با دشمن است.
ملک حسینی تصریح کرد: عمده دستگیرشدگان اغتشاشات در استان کهگیلویه و بویراحمد آزاد شدند، بسیاری از آن‌ها با حضور و تعهد خانواده‌هاشون آزاد شدند، برخی دانش‌آموز که در سطح شهر اقدام به شعار‌نویسی کرده بودند به لحاظ سنی متوجه کارشان نبوده‌اند که با صحبت‌های انجام شده با خانواده هاشون، با تعهد، قرار کفالت و وثیقه تحویل خانواده آن‌ها شد.
وی ادامه داد: با بیان اینکه در شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه شدت حوادث فرق می‌کرد، عنوان کرد: روز ۳۱ شهریورماه تجمعی که تا ساعت حدود ۲۰، ۲۱ شب طول کشید و به دلیل حمله اغتشاشگران به سمت فرمانداری و مراجع دولتی داشتند، تیراندازی‌هایی اتفاق افتاد که دو نفر کشته شدند.
دادستان عمومی و انقلاب شهر یاسوج عنوان کرد: بعد از این روز یکی دو نوبت تعداد معدودی ۵۰، ۶۰ نفره در مرکز شهر دهدشت باعث می‌شد که جمعیتی چند برابر در حاشیه میدان مرکز شهر به تماشا بایستند و این افراد از شلوغی سواستفاده کنند و خساراتی را به برخی اموال شهرداری دهدشت وارد شد، یکی از بانک‌ها خسارت جزئی دید که با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی، نیروی انتظامی، اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات تعدادی شناسایی شدند و هم اکنون در بازداشت هستند. ریال به ریال خسارات وارده از سوی این افراد به اموال عمومی محاسبه شده و از تخریب‌کنندگان مطالبه و گرفته می‌شود که این میزان خسارت حدود ۸۰۰ میلیون تومان است.
ملک حسینی تأکید کرد: در شهر دهدشت دو نفر کشته و دو نفر مجروح شدند که وضعیت آن‌ها خوب است. تعدادی از نیرو‌های انتظامی در صحنه که می‌خواستند از تخریب جلوگیری کنند مجروج شدند اما آسیب جدی منجر به قطع عضو و یا فوت از نیرو‌های انتظامی استان نداشته‌ایم. خانواده‌های کشته شدگان فهیم و همراه هستند و اجازه سوء استفاده از مراسم فرزندانشان را ندادند.
وی در خصوص مسائل مطرح شده در رابطه با دو نفر کشته شده در اغتشاشات دهدشت عنوان کرد: پرونده این مسأله مفتوح و باز است، تحقیقات همچنان ادامه دارد و هیئت کارشناسی و کارآگاهان متخصص در حال بررسی هستند، قطعاً یک نفر از کسانی که تیر خورده و کشته شده محرز است که نقشی در اغتشاشات نداشته و گوشه‌ای‌ایستاده بود اما هنوز مشخص نیست تیراندازی از ناحیه چه شخص یا اشخاصی بوده و در حال بررسی است. البته در میدان کسانی که به مقر نظامی حمله ور می‌شوند خط قرمزی تعریف نشده است، قانون اجازه استفاده از سلاح به نیروی نظامی در مواقع خطر و زمانی که به مرکز نظامی و حاکمیتی حمله می‌شود با رعایت قوانین داده است.
دادستان یاسوج تصریح کرد: کمتر از ۱۰ درصد از دستگیرشدگان و بازداشتی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد خانم که بسیاری از این‌ها با کار ارشادی و توجیهی در کمترین زمان آزاد شدند و مابقی آقا بودند.
وی اظهارکرد: در شهر گچساران اقدامات پیشگیرانه خوبی انجام شد و موضوع خاصی نداشته‌ایم.
دادستان عمومی و انقلاب شهر یاسوج گفت: اقدام سازمان یافته‌ای که کسی گروهی را لیدری کرده باشد و اقدامی انجام دهند در استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته‌ایم اگر مواردی بوده براساس کار اطلاعاتی برخی افراد ارتباطاتی با خارج از کشور داشتند که این افراد در حال تحقق و بررسی است. اقدامات مسلحانه، برنامه‌ریزی شده، مشخص و لیدری شده در سطح استان نداشته‌ایم.
ملک حسینی افزود: کمتر از ۳۰ دانش‌آموز و دانشجو در اغتشاشات استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم، هیچ بازداشتی بخاطر دانش‌آموز بودن و دانشجو بودن یعنی در دانشگاه و مدرسه‌ای و محوطه آن‌ها بازداشت نشده‌اند بلکه در تجمعات سطح بودند که دانش‌آموزان با تعهد خانواده آزاد و تحویل خانواده آن‌ها شدند.
وی در خصوص تجمعات در دانشگاه یاسوج و علوم پزشکی یاسوج اظهارکرد: هیچ دانشجویی که در این تجمعات بوده باشد بازداشت نداشته‌ایم، به موضوع دانشگاه ورود نکرده‌ایم چراکه مشکلات دانشگاه باید داخل دانشگاه حل شود.
دادستان یاسوج خاطرنشان کرد: عده‌ای در دانشگاه یاسوج که احساس می‌کردند از قافله آشوب عقب‌اند، به بهانه‌های واهی دانشجویان را تحریک کردند و یکسری اقدامات ساختارشکن داخل دانشگاه انجام داده‌اند و هنجار‌ها و قوانین دانشگاه را رعایت نکردند که تا جایی که اطلاع دارم خود دانشگاه برای برخی از آن‌ها حکم تعلیق و عدم حضور در دانشگاه صادر کرده است و هیچ دانشجوی از دانشگاه یاسوج اخراج و از تحصیل محروم نشده است. کلاس درس همه دانشگاه‌های استان در حال برگزاری است و مشکلی وجود ندارد. با هوشیاری خانواده این خانم، عده‌ای که دنبال ماهی گرفتن از این وضعیت بودند موفق نشدند.

ملک حسینی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد دستگیرشدگان استان کهگیلویه و بویراحمد آزاد شدند، طی چند مرحله غربالگری انجام شد و کسانی که اشتباهی دستگیر و دلیل و مدرکی برعلیه آن‌ها وجود نداشت، در کمتر از یکی دوساعت آزاد شدند.
وی ادامه داد: کمتر از ۴۰ نفر که ساختارشکنی کردند و با هدف در میدان بودند، هم اکنون در بازداشت هستند.
دادستان یاسوج با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین بازداشتی را نسبت به سایر نقاط کشور داشت، گفت: عمده بازداشت شدگان استان کهگیلویه و بویراحمد زیر ۲۵ سال سن داشتند، بخش قابل توجهی و عمده این تعداد جوانان و نوجوانان بین ۱۸ تا ۲۰ سال می‌باشند.
ملکی حسینی افزود: تعداد زیادی از این دستگیرشدگان از آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برند که درصدی فرزندان طلاق و درصدی حاشیه نشین بودند. خانم‌های دستگیری شده سریع تعیین تکلیف و تحویل خانواده‌هاشون شدند.
وی در خصوص دختری که با لباس محلی در سطح شهر حاضر شد، ادامه داد: حدود ۱۰ روز بازداشت بود و با مشارکت خانواده آزاد شد.
تیری که به سنگ خورد
ملک حسینی با اشاره به فوت دانشجوی دختر یاسوجی که در تهران تحصیل می‌کرد، عنوان کرد: این دانشجو به گواه خانواده وی، در اثر بیماری آنفلوآنزا و عوارض ریوی این بیماری فوت کرد و رسانه‌های معاند تلاش کردند که با کشته‌سازی احساسات مردم استان را جریحه دار کنند که مردم استان به خبر‌های کذب آن‌ها بی‌توجهی کردند.
وی ادامه داد: استان به دلیل داشتن بافت عشیره‌ای بسیار سریع از صحت و سقم اخبار فوت این بانو اطلاع یافتند و خانواده مرحومه همراهی کاملی با مجموعه نیرو‌های قضایی و امنیتی داشتند.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بر اساس شواهد موجود و صحبت‌های خانواده این مرحومه، وی در اثر این بیماری فوت شده و پروژه کشته‌سازی از سوی معاندان شکست خورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: