به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۸۳۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
مساحت محدوده آبریز در ساختگاه این سد حدود 39 کیلومتر، آورد سالانه رودخانه در محل سد حدود 3 میلیون متر مکعب و حجم مخزن سد 2 و نیم میلیون متر مکعب است.

خبردنا : سد خاکی کوهبرد کهگیلویه بعد از گذشت ۱۱ سال تعیین تکلیف و بزودی آبگیری می‌شود.

به گزارش " خبردنا " به نقل از تسنیم ، احداث سد خاکی شهید ابوالفتح دلنسب حدود 10 سال پیش در کیلومتر 10 جاده دهدشت به بهبهان در مسیر رودخانه کوهبرد و میان 2 روستای گدارخونی و کوهبرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه آغاز شد و براساس یک برنامه زمانبندی شده قرار بود در یک دوره 5 ساله و با اعتباری 20 میلیارد ریالی به بهره‌برداری برسد.

احداث سد خاکی کوهبرد از سال 1390 آغاز شد اما اکنون پس از گذشت مدت 11 سال و هزینه کرد 350 میلیارد ریال در مرحله آبگیری قرار گرفته است.

مساحت محدوده آبریز در ساختگاه این سد حدود 39 کیلومتر، آورد سالانه رودخانه در محل سد حدود 3 میلیون متر مکعب و حجم مخزن سد 2 و نیم میلیون متر مکعب است.

احداث طرح سد مخزنی کوهبرد به منظور توسعه کشاورزی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی برای کنترل و تنظیم جریانات بهنگام مسیل و رودخانه کوهبرد در دست اجرا قرار گرفت.

آبیاری دشت‌های اطراف روستای کوهبرد، برج بهمئی تا بیمنجگان، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی و کنترل سیلاب‌های منطقه از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه است.

احداث سد شهید دلنسب کوهبرد پس از یک وقفه 2 ساله به دلیل کمبود اعتبارات و نیز تزریق اعتبارات قطره چکانی در سال 1395 تعطیل و روند اجرای پروژه لاک‌پشتی شد.

مدیران وقت شهرستان کهگیلویه در سال‌های گذشته زمان‌های مختلفی را برای تکمیل پروژه پیش‌بینی کرده بودند آنچنان که حتی دهه‌فجر سال 1398 را جهت آبگیری سد اعلام کردند.

سد کوهبرد تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های بسیار مهم حوزه آب و خاک جهادکشاورزی با هدف توسعه بخش گردشگری، اشتغالزایی و کشاورزی همچنان در حال احداث است و اهمیت این پروژه تا جایی است که سال گذشته در لیست پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه با بیان اینکه تاکنون 35 میلیارد تومان هزینه ساخت این سد شده است، گفت: از این مبلغ، 20 میلیارد تومان مطالبات پیمانکار است.

حکمت الله نریمانی از اجرای شبکه‌های یک و 2 که نصب لوله‌های سایز بزرگ است را از اقدامات دیگر بر روی این سد عنوان کرد و افزود: فاز‌های 3 و 4، سیستم‌های نوین پایداری یا آبیاری تحت فشار است که نیاز به تخصیص اعتبار 50 میلیارد تومانی دارد.

وی با اشاره به اهمیت این سد، بیان کرد: آبیاری اراضی دیم 350 هکتاری، تحول عملکرد‌ها و گردشگری از ظرفیت‌های طرح سد کوهبرد است.

مجری ساخت سد شهید دلنسب یا کوهبرد کهگیلویه از اجرای مراحل اتمام سد و بستن دریچه آن خبر داد و یادآور شد: با اولین بارش باران سد کوهبرد آبگیری در حال آبگیری است.

احسان تابش نژاد توسعه بخش کشاورزی را از مهمترین مزایای ساخت سد کوهبرد دانست و ادامه داد: با اجرای این سد، 350 هکتار از اراضی دیم حومه غربی دهدشت به آبی تبدیل می شود.

وی خواستار تأمین و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای بهره برداران در زمینه اشتغالزایی توسط جهاد کشاورزی برای این طرح شد و افزود: این سد با طول تاج 360 متری، ارتفاع از کف 26 متر و نیم، عرض کف سد 110 متر و عرض تاج هشت متری ساخته شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: