به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۸۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
می‌خواهیم برای قبرستان تاریخی سادات محمودی کار‌هایی انجام دهیم تا به یک ظرفیت عظیم گردشگری تبدیل و گردشگران از سراسر دنیا به این منطقه بیایند اینکه کاوش کنید و به موزه ببرید که فایده ندارد ما یک میراث جهانی فوق‌العاده مهم داریم که وزارت گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش کنند و اجازه ندهند این مکان زیر آب برود‌.

خبردنا : استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد : روی احداث سد خرسان حرف داریم. اگر این سد احداث شود قبرستان میراثی که ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد از بین می‌رود.
به گزارش " خبردنا "، دکتر سید " علی احمدزاده " در نشست شورای برنامه ریزی استانداری استان با تأکید بر اینکه احداث سد خرسان به غیر از خسارت چیز جدیدی برای کهگیلویه و بویراحمد ندارد، افزود: خدمات‌رسانی به ۱۷ روستای سادات محمودی به دلیل اینکه قرار است سدی احداث شود، مختل شده است.
احمدزاده خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: قبرستان سادات محمودی میراث بزرگ جهانی است و قبول ندارم هر آنچه در کاوش پیدا شد بردارید و به موزه ببرید و هر چه کشف نکردید زیر آب برود، اقدامی کنید و اجازه ندهید این قبرستان زیر آب برود، با وزیر گردشگری جلسه برگزار کنید تا در این زمینه صحبت کنیم.
وی با اشاره به تلاش‌ها برای عدم احداث سد آبریز گفت: بهانه آوردند که با احداث سد آبریز روستا‌ها زیر آب می‌رود در حالی که به غیر از چهار خانوار عشایری روستایی نبود که زیر آب برود، بعد درختان و گونه‌های گیاهی را بهانه کردند که از بین می‌رود و محل سد آبریز محل عبور پلنگ است و چنین بهانه‌هایی آوردند در حالی که با احداث سد خرسان ۱۷ روستا زیر آب می‌رود، میراث بزرگ تاریخی در سادات محمودی از بین می‌رود و ۵ گونه درختی که در دنیا مشابه ندارد، نابود می‌شود.
احمدزاده بیان کرد: می‌خواهیم برای قبرستان تاریخی سادات محمودی کار‌هایی انجام دهیم تا به یک ظرفیت عظیم گردشگری تبدیل و گردشگران از سراسر دنیا به این منطقه بیایند اینکه کاوش کنید و به موزه ببرید که فایده ندارد ما یک میراث جهانی فوق‌العاده مهم داریم که وزارت گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش کنند و اجازه ندهند این مکان زیر آب برود‌.
کورش درخشان‌زاده_ فرمانده شهرستان دنا_ از نامه وزارت نیرو برای ممنوعیت صدور محوز ساخت و ساز در ۱۷ روستای دهستان سادات محمودی خبر داد و افزود: سادات محمودی ۲۷ روستا دارد وزارت نیرو برای احداث سد خرسان مجوز ساخت و ساز در ۱۷ روستایی که زیر آب ‌می‌روند را نمی‌دهد.
در ادامه سعید طالب پور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود قبرستان میراثی در دهستان سادات محمودی، خاطرنشان کرد: این قبرستان تاریخی دارای ۵ هزار سال قدمت و ۲۰ هکتار است تاکنون سه بار کاوش در این منطقه انجام شده است و برخی از قبرستان تاریخی زیر آب می‌رود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: