به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۸۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خبرداد :
وی با اشاره به اینکه در این میان تولید برق نیز انجام که خود سبب توجیه اقتصادی طرح می‌گردد، افزود: سد ابریز یکی از توجیه پذیرترین سدهای مخزنی کشور بوده و نیز دارای کمترین هزینه ساخت نسبت به سدهای مشابه است.

خبردنا : مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به صدور مجوزهای لازم اجرای سد آبریز گفت: احداث این سد بر کاهش تنش آبی و توسعه منطقه نقش بسزایی دارد.

"آرش مصلح " در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: سد ابریز با حجم 135 میلیون مترمکعب برای اهداف شرب، صنعت، کشاورزی، تولید انرژی برقابی، گردشگری، کنترل سیلاب و کنترل رسوب برای سد مارون خوزستان تعریف و طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه حجم تخصیص آب استان در حوضه مارون حدود 400 میلیون مترمکعب در سال است، عنوان کرد: 135میلیون متر مکعب آن در قالب مهار سیلاب‌های رودخانه مارون در فصل زمستان کنترل و برای مصارف در فصول خشک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مصلح ابراز کرد: به واقع به جای برداشت مستقیم از رودخانه مارون بوسیله انبوه ایستگاه‌های پمپاژ و هزینه‌های بالای برق و نیز تعمیر، نگهداری و خسارت‌های سیلاب به تاسیسات برداشت آب، همین حجم آب در فصل زمستان ذخیره و بصورت ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ در دسترس مناطق هدف قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این میان تولید برق نیز انجام که خود سبب توجیه اقتصادی طرح می‌گردد، افزود: سد ابریز یکی از توجیه پذیرترین سدهای مخزنی کشور بوده و نیز دارای کمترین هزینه ساخت نسبت به سدهای مشابه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: قرارگیری در جاده اصلی دهدشت _ پاتاوه_ شهرضا این سد را بعنوان یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل می‌کند.

مصلح ادامه داد: همچنین امکان تنظیم آب بصورت منظم برای پایین دست و نیز سد مارون خوزستان را ایجاد نموده و با توجه به وجود نیروگاه در مسیر همواره جریانی با دبی بالا به مسیر رودخانه رهاسازی خواهد شد که بهبود محیط زیست رودخانه مارون را در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: اشتغال زایی در زمان ساخت و نیز بهره‌برداری، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، بهبود تولید و رشد شاخص‌های شهرستان‌های کهگیلیویه. چرام و لنده از مهمترین مزایای این سد مهم است.

مصلح افزود:مطالعات اولیه سد از سال 1390 آغاز و ساختگاه‌های مختلفی در مسیر مارون بررسی که نهایتا از جنبه زمین شناسی، لرزه خیزی و ژیوتکنیک این گزینه مورد تایید قرار گرفت.

وی ابراز کرد:مطالعات گسترده زمین شناسی، هیدرولوژی، لرزه خیزی، برنامه‌ریزی منابع آب و.... بر روی این محور انجام و هم اکنون صدها متر حفاری زیرزمینی برای بررسی سنگ‌شناسی محور سد انجام شده است. 

مصلح اظهار داشت: مجوز تخصیص آب این سد در سال‌های گذشته اخذ و مجوزهای زیست محیطی سد ابریز به همراه مجوز پدافند غیر عامل، باستان شناسی و... نیز دریافت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سد ابریز هم اکنون در حال مطالعات تکمیلی فنی و طراحی نهایی مولفه‌های اصلی از جمله بدنه، تونل‌ها ، نیروگاه و .... است .

مصلح عنوان کرد: خوشبختانه تمام مطالعات تاکنون به نتیجه مثبت منتهی شده و با توجه به ردیف اعتباری آن در لایحه تکمیل این مطالعات در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سدهای بزرگ بعد از آخرین مراحل مطالعات فنی وارد فاز اجرایی خواهند شد.

مصلح یادآور شد: سد آبریز در جلسات مختلف ملی با حضور مسئولان استانی و همچنین در سفر رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی به استان، جلسه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، جلسه با وزیر نیرو و معاون آب وزارت خانه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و... مورد تاکید قرارگرفته و احداث آن بعنوان یکی از سازه‌های مهم تامین آب کشور مورد موافقت واقع شده است.

وی تاکید کرد: مجوزهای لازم شامل مطالعات زمین شناسی،حفاری گمانه‌ها در محور سد، نمونه برداری از اعماق، تست‌های لوژن سنگ ساختگاه، مطالعات تونل، آزمایش های RQD سنگ، ردیابی محور، مطالعات برنامه ریزی منابع آب، مطالعات خاکشناسی شبکه و...اخذ شده است.

مصلح در پاسخ به این خبرنگار تسنیم که آیا سد ابریز مجوز ماده 23 دارد، افزود: ماده 23 بعد از نهایی شدن طراحی کامل سد اخذ می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: