به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۹۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
این وسیله خطرناک و بی‌رحم تاکنون انگشتان زیادی را قطع و افراد زیادی را معلول کرده است، هرچند مردم روستاهای بیدانجیر می‌گویند که در طی این سال‌ها بیش از 8 نفر از اهالی منطقه نیز در حال عبور از رودخانه غرق شده‌اند.

 خبردنا : پل ارتباطی ۱۳ روستای منطقه بیدانجیر شهرستان چرام بعد از سال‌ها انتظار کلنگ زنی شد تا شمارش معکوس برای خداحافظی اهالی با «گرگر» آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، اهالی 13 روستا و پاره روستای بید انجیر شهرستان چرام سال‌ها برای ارتباط با روستاها و شهرستان‌های همجوار برای عبور از رودخانه به دلیل نبود راه ارتباطی مجبور به استفاده از «گرگر» بودند.

وقتی اتاقک «گرگر» رها شده و وسط آب می‌آید از هر دو طرف دسترسی به آن غیرممکن است. تنها یک نفر از اهالی روستاها می‌تواند خودش را از سیم گرگر آویزان کرده و بیش از 50 تا70 متر از این طریق به طرف اتاقک رفته و آن را با خودش ببرد. و اگر آن یک نفر به هر دلیلی در روستا نبوده و اتاقک وسط سیم مانده باشد دیگر آمد و رفتی در کار نیست و مردم مجبورند به رودخانه بزنند، اقدام خطرناکی که تاکنون جان‌های زیادی را گرفته است.

این تنها گوشه‌ای از سرگذشت تلخ و ناخواسته مردم روستاهای منطقه بیدانجیر شهرستان چرام است، منطقه‌ای در انتهای بخش سرفاریاب که به علت قرار گرفتن در آن سوی رودخانه خروشان مارون تاکنون از چشم‌ها پنهان و از ارائه خدمات محروم مانده است.

منطقه بیدانجیر به گفته اهالی، 13 روستا دارد که هر روستا حدود 15 خانوار را در خود جای داده است.

اما در قرنی که دنیا هر روز به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه‌های مختلف روی آورده و کشورها در ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی از هم پیشی می‌گیرند، مردم بیدانجیر هنوز از وسیله‌ای به نام «گرگر» برای عبور از رودخانه و ارتباط با دنیای بیرون از منطقه محرومشان استفاده می‌کنند.

این وسیله خطرناک و بی‌رحم تاکنون انگشتان زیادی را قطع و افراد زیادی را معلول کرده است، هرچند مردم روستاهای بیدانجیر می‌گویند که در طی این سال‌ها بیش از 8 نفر از اهالی منطقه نیز در حال عبور از رودخانه غرق شده‌اند.

مردم آن سوی رودخانه که حالا دیگر از کمک دولت‌ها هم ناامید شده‌اند، از خبرنگار تسنیم می‌خواهند تا نام غرق‌شدگان رودخانه را نیز در گزارش خود بیاورد تا جایی برای تکذیب مسئولان باقی نماند، سهراب دوده فرزند غلام، لطف‌الله آریامنش، منوچهر تخوار، عین‌الله فرزند همت‌علی و زبیده فرزند سیاه از جمله افرادی هستند که تاکنون در رود خروشان مارون قربانی بی‌توجهی مسئولان شده‌اند.

حسن خواست، غیظان فلاحی، محمدطلا چرسی، ارسلان جبروز، فضل‌الله ارمده، میلاد فلاحی و شکرالله موسوی از دیگر افرادی بوده که در هنگام عبور از رودخانه به وسیله گرگر دست و پایشان شکسته و یا انگشتانشان قطع و دچار معلولیت شده‌اند.

گرگر 100 متری قرار گرفته بر روی رود خروشان مارون که بلای جان روستاییان منطقه بیدانجیر است تا نزدیک‌ترین روستاها و جاده تقریبا 5 کیلومتر مسافت دارد.

با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی، فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان چرام، کلنگ احداث پل بر روی رودخانه مارون در منطقه بیدانجیر چرام به زمین زده شد.

کیامرث حاجی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این آئین با اشاره به اینکه توجه به مناطق و روستاهای محروم سیاست نظام و اولویت دولت سیزدهم است، گفت: احداث زیرساخت‌ها در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد همواره مورد تاکید بوده تا زمینه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها فراهم شود.

وی با بیان اینکه راه روستایی، آب شرب، مبلمان و خدمات شهری اولویت کاری بخش عمرانی استان است، افزود: در حوزه راه روستایی حرکت جدی در سراسر استان به ویژه روستاها و شهرستان‌های محروم آغاز شده است.

حاجی‌زاده بیان کرد: در منطقه بیدانجیر مردم طی دو سه دهه برای عبور از رودخانه از ابتدایی‌ترین وسیله(گرگر) استفاده می‌کردند که عملیات کلنگ‌زنی پل بر روی رودخانه مارون با هزینه 55 میلیارد ریال و قرارداد 12 ماهه آغاز شد.

وی با بیان اینکه روستای بیدانجیر یکی از مناطق کاملا صعب‌العبور استان و شهرستان چرام است، ادامه داد: بیش از 400 نفر در این روستا از گرگر استفاده می‌کنند و برای عبور از رودخانه مارون با سختی مواجه بودند که با توجه به آبگیری سد چمشیر و لزوم جابه‌جایی پل سد، با همکاری شرکت نفت و گاز پل به طول 62 متر، عرض 6 متر و 14 متر ارتفاع از سطح رودخانه باز و برای نصب به منطقه بیدانجیر انتقال داده شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص احداث شمع‌، پایه و ستون پل‌ها گفت: مبلغ 55 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و متمم سفر رئیس جمهور اعتبار گذاشتیم که 20 میلیارد ریال از این اعتبارات تخصیص داده شده است، ضمن اینکه جاده این منطقه بهسازی می‌شود.

حاجی‌زاده با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته برای رفع محرومیت از روستاهای استان گفت: در منطقه موگر روستای شهید طیب مردم هم با چنین مشکلی برای عبور از رودخانه مواجه هستند که پل طریق الطیب با همکاری حوزه نفت و گاز، راهداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث شد و ستون و شمع‌های پل در حال انجام است تا پایان سال هم عرشه نصب می‌شود جاده این منطقه به طول 15 کیلومتر جاده بهسازی شد. 

وی از تامین اعتبار پل رودسمه خبر داد و در خصوص آخرین وضعیت محور ملی پاتاوه به دهدشت گفت: این محور پیشرفت 97 درصدی داشته و تا پایان سال به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهکیلویه و بویراحمد با اشاره به اخذ ماده 23 محور اصلی پل بریم-باشت-چرام-دهدشت-قلعه رئیسی- دیشموک به سمت باغملک افزود: برای قطعه اول این محور از قلعه رئیسی به سمت دیشموک 47 میلیار تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

حاجی‌زاده عنوان کرد: قطعه دوم این محور از سمت قلعه رئیسی به دیشموک به سمت باغملک اوایل سال آینده به مناقصه می‌رود، ضمن اینکه جاده قلعه رئیسی به طرف امامزاده نورالدین(س) به طول 7 کیلومتر در حال نهایی شدن است.

نام:
ایمیل:
* نظر: