به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۹۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
با این حال مشکلات سد چمشیر فراتر از این است که بخواهیم بگوییم در داخل مخزن نمک مشاهده شده یا نشده است. در داخل مخزن دو نقطه داریم که از آن نمک بیرون می آید. این رودخانه آب شور دارد، مسوولان وزارت نیرو هم به این موضوع اعتراف کرده اند، حبس کردن آب پشت سد خطرات زیادی برای کل خوزستان و بخصوص شرق خوزستان دارد.

 خبردنا : برخی کارشناسان محیط زیستی بر ایجاد مشکلات محیط زیستی و همچنین مشکلات امنیتی در آینده خبر می دهند، حسین آخانی از جمله کارشناسانی است که روی این منطقه تحقیقاتی انجام داده است و با وجود تأییدیه ها، نسبت به آبگیری این سد هشدار می دهد.

"حسین آخانی" در گفت و گو با "رکنا" گفت: اگر فکر می کنند کارشان درست است چه ناراحتی دارند؟ می توانند طبق قانون کارشان را انجام دهند. ما که نمی توانیم جلوی افراد را بگیریم بخاطر اینکه دارند یک کار خلاف را درست جلوه دهند. چیز عجیبی هم نیست.
آخانی گفت: فضای رسانه ای غیرواقعی درست کرده اند تا صدای منتقدین خاموش شود، اینها نشاندهنده این است که حرف ما درست است. امروز 5 ساعت همراه با 15 نفر از اساتید دانشگاه در دانشگاه تهران درخصوص آبگیری سد چمشیر جلسه برگزار کردیم، نظر خودمان را به مراجع اعلام خواهیم کرد.
وی بیان کرد: مطالعات سد چمشیر در بعد زمین شناسی و در بعد محیط زیست اشکالات و ایرادات بسیار زیادی داشته است، به دلیل اینکه از نقشه ای قدیمی استفاده شده، برداشت نادرستی کرده اند. متأسفانه گزارش محیط زیست اشاره به کیفیت بد آب رودخانه زهره کرده ولی در نتیجه گیری از آن چشم پوشی شده، مسئله زمین شناسی سد پرداخته نشده. همچنین گفته شده که 20 نقطه باید بررسی شود و مسئله نمک مشخص خواهد شد.
اخانی اظهار کرد: با این حال مشکلات سد چمشیر فراتر از این است که بخواهیم بگوییم در داخل مخزن نمک مشاهده شده یا نشده است. در داخل مخزن دو نقطه داریم که از آن نمک بیرون می آید. این رودخانه آب شور دارد، مسوولان وزارت نیرو هم به این موضوع اعتراف کرده اند، حبس کردن آب پشت سد خطرات زیادی برای کل خوزستان و بخصوص شرق خوزستان دارد.
این کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه گفت: تبعات آبگیری فاجعه بزرگ خواهد بود، چون جلوی شستشوی طبیعی نمک در امتداد رودخانه زهره را خواهد گرفت و تبعات خطرناکی از نظر توسعه ریزگردها دارد و آسیب جدی به زمین های کشاورزی پایین دست سد وارد خواهد کرد.
آخانی بیان کرد: ما نمی گوییم گنبد نمکی در داخل مخزن وجود دارد، ولی در داخل مخزن، بخش عمده مخزن در بخش 5 و 6 سازند گچساران تعلق دارد، و در این بخش مقدار بسیار زیاد نمک وجود دارد، آبگیری منجر به این خواهد شد که بحران ایجاد کند. 11 کارشناس نیز به این موضوع رسیدند و گزارش کار خود را به مسوولان داده اند.
وی گفت: رسانه ها وظیفه دارند آگاهی رسانی درست داشته باشند، باید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد، بیش از اینکه ما نگران باشیم باید خود مسوولین نگران باشند، این موضوع می تواند تبعات امنیتی داشته باشد، وقتی مردم آسیب ببینند و متضرر شوند، دامنه نارضایتی ها افزایش پیدا خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: