به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۹۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
مخالفان آبگیری سد چمشیر گچساران:
درحالی که برخی از موافقان آبگیری سد چمشیر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری این سد تا پایان امسال خبرمی دهند اما فعالان محیط زیست به همراه برخی از مسوولان سازمان محیط زیست کشور و اساتید دانشگاهی بر ضرورت توقف این آبگیری تاکید دارند.

به گزارش خبردنا، بسیاری از مخالفان آبگیری سد چمشیر گچساران معتقدند این سد که در 25 کیلومتری گچساران واقع شده در واقع روی سازند نمکی گچساران قرار گرفته که  با بهره‌برداری از آن فاجعه گتوند 2 به زودی  تکرار می‌شود، زیرا هر سدی در هر نقطه‌ای در آن منطقه ساخته شود، عاقبتش مانند سد گتوند است.

این کارشناسان منابع  آبی و زیست محیطی بر این باورند که توده نمکی گچساران 2 و نیم کیلومتر در مخزن 60 کیلومترمربعی گتوند بوده و این درحالی است که در سد چم شیر 70 درصد دریاچه این سد در گنبد نمکی سازند واقع شده است.

حسین آخانی استاد دانشگاه تهران می گوید: تاسف آور است که سازندگان و حامیان سد چم شیر با فعالیت گسترده رسانه‌ای و طرح مطالب غیر واقعی که اغلب آمیخته با ادعاهای نادرست و گاهی تهمت و تهدید منتقدان است سعی در انحراف افکار عمومی و فشار به دستگاه‌های مسئول برای آبگیری عجولانه سد دارند.

وی با تاکید براینکه وظیفه دستگاه قضایی، بخصوص سازمان بازرسی کل کشور است که با ورود به این پرونده نسبت به ترمیم اعتماد عمومی اقدام کند، اظهارداشت: ریاست سازمان حفاظت محیط زیست نیز طبق اصل ۵۰ قانون اساسی با ارجاع قضایی تخلفاتی که منجر به تهیه و تایید گزارش ارزیابی سد چم شیر شده است، در کنار متخصصان و علاقه مندان کمک کنند تا از رخ دادن یک فاجعه بزرگ در کشور جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد هم بر حضور و بررسی موضوع آبگیری سد چمشیر گچساران توسط اساتید مطرح دانشگاه تهران تاکید دارد و می گوید: کارشناسان هم اکنون در حال بررسی لایه‌های زمین شناسی هستند و بنده نیز پیشنهاد داده‌ام برخی اساتید دانشگاه‌های تهران موضوع را به صورت ویژه بررسی کنند.

اسلام جاودان خرد گفت: به طور قطع نمی‌شود اکنون راجع به سد چم شیر گچساران اظهار نظر کرد و مسائل به صورت ویژه توسط کارشناسان هنوز در دست بررسی است.

وی افزود: رودخانه زهره در فصول کم بارشی شوری آن بالا می‌رود و با احداث سد چم شیر می‌خواهند در فصول کم بارشی با رها کردن آب میزان شوری پایین بیاید.

به گزارش خبردنا، سد چم‌شیر هم اکنون 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنا بگفته برخی از مسوولان کشوری و استانی، با توجه به برنامه زمان بندی، تا پایان امسال عملیات آبگیری این سد انجام می‌شود.

زیر کشت بردن اراضی پایین دست، تولید 482 گیگاوات انرژی برقابی در سال، ایجاد بستر مناسب برای افزایش تولید آبزیان و توسعه گردشگری، کنترل سیلاب و شوری آب رودخانه زهره از جمله اهداف احداث سد چم‌شیر گچساران است.

سد چم‌شیر از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است که مطالعه احداث آن در سال 1373 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

سد و نیروگاه چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

سرشاخه‌های اصلی رودخانه زهره نیز کوه‌های شمال غرب استان فارس و شرق کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه‌های فهلیان و آب شیرین و شیو است.

کشور چین در این سد سرمایه گذاری عظیمی نموده است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: