به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۵۹۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
در حالیکه تا برگزاری دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود 450 روز دیگر وقت باقیست اما فعالیت برخی کاندیداهای این انتخابات از هم اکنون در قالب های مهمانی خانوادگی و شرکت در آئین های سوگواری در حوزه های انتخابیه بویرحمد و کهگیلویه بزرگ شروع شده است.

به گزارش اختصاصی خبردنا و براساس برخی اخبار دریافتی از منابع مختلف، اصلاح طلبان بویراحمد این بار برخلاف ادوار گذشته قصد دارند بصورت منسجم تر و منظم تری برای انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی مُهره چینی نموده و در این انتخابات شرکت کنند.

آنچه که تاکنون به این پایگاه خبری اعلان شده این است که این جریان سیاسی که بعد از سیدباقر موسوی جهان آباد ( از مجلس ششم شورای اسلامی ) به بعد، نتوانسته موفقیت چندانی در این آزمون سیاسی در حوزه انتخابیه بویراحمد کسب کند این بار قصد و تصمیم برای پیروزی در این انتخابات بعد از یک دوره تقریبا 20 ساله گرفته اند.

اگرچه محمد بهرامی شهردار اسبق یاسوج در سه دوره گذشته انتخابات ( انتخابات نهم ، دهم و یازدهم ) بعنوان کاندیدای اصلاح طلبان وارد عرصه کاندیداتوری شد اما در هیچکدام از این دوره ها از حمایت جامع همقطاران خود برخوردار نبود.

آنچه که شنیده شده و برای تائید نهایی آن باید همچنان مُنتظر آینده بود این است که جریان موسوم به اصلاحات بویراحمد قصد دارد از سه چهره ملی خود در حوزه انتخابیه بویراحمد برای نامزدی در انتخابات دوازدهم رونمایی کند که البته هرکدام از آنها دارای مولفه ها و پارامترهای مناسبی برای جمع آوری آرای حامیان خود دارند.

کاندیدای اول اصلاح طلبان بویراحمد کسی نیست جزء مهندس خداداد غریب پور. او که تا سال پایانی دولت دوازدهم،رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و پیش از آن هم مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بوده‌ است.

غریب پور بشدت مورد احترام بویراحمدی ها به جهت اخلاق، توانمندی و جسارت در حمایت از بویراحمدهای علیا و سفلی است.

وی در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به مدت هشت سال فرمانداری بویراحمد در دولت اصلاحات را برعهده داشته‌ و بنا بگفته " اسماعیل دوستی " استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد، او ( غریبپور)، مردم منطقه خود را با اسم کوچک می شناسد.

غریب پور جوان ترین فرماندار اصلاحات با سن 26 سال بود و شهرستان های دنا و مارگون امروزی را نیز مدیریت می کرد و هشت سال توانست در این شهرستان ها فرماندار باشد.

او در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مدیرعاملی پتروشیمی شازند اراک را بر عهده داشته و از گزینه‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد در دولت حسن روحانی هم بوده‌ است.

مهندس غریب پور بعد از برکناری رضا رحمانی از وزارت صنعت در اردیبهشت ۱۳۹۹ بعنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح اما در نهایت اما حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت به مجلس معرفی شد ولی نتوانست در مجلس رای اعتماد کسب کند.

ارتباطات نسبی و سببی غریب پور با بویراحمدنشینان می تواند برگ برنده ای برای او در انتخابات دوازدهم در این حوزه انتخابیه باشد و البته نام غریب پور به نیکویی همیشه بر زبان بویراحمدی ها حک شده است.

نفر دوم اصلاح طلبان بویراحمد، نامی آشنا و مدیری ملی که هیچگاه همانند غریب پور، بویراحمد را فراموش نکرد و اخلاق و رفتار او برگرفته از همان اصالت و بزرگ منشی اش دارد و او نامش دکترغلامرضا پناه است.

دکتر غلامرضا پناه با اعتماد مُحمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه بزرگ در دولت دوازدهم منصوب شد.

وی در سوابق مدیریتی بلند بالای خود پله پله و با طی مراحل اداری و مدیریتی مسیر رشد و ارتقاء را پیموده است.

ابتدا مدیرکل سازمان کار و رفاه امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بود و بعد از آن سال‌ها در سطوح اجرایی و مشورتی وزارت کار حضور داشت که با شروع دولت یازدهم به عنوان معاون اقتصادی سازمان کوثر معرفی شد.

این سازمان متعلق به بنیاد شهید کشور می‌باشد و دارای ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ در زمینه‌های اقتصادی، گردشگری و صنعتی است.

پناه در یک دوره نیز مدیر منابع انسانی بیمه دی بود و با آغاز دولت دوازدهم به عضویت هیات مدیره و معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار منصوب شد و بعد از آن به مناطق آزاد رفت و با حکم مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد ویژه کشور به عنوان عضو جدید هیات مدیره سازمان‌های مناطق آزاد معرفی شد.

موفقیت‌های پناه در این مسئولیت‌های مهم و ملی و ثبت یک کارنامه درخشان در نهایت سبب شد وی در بالاترین سطح مدیریتی در دولت منصوب شود.

او در مدت کوتاه حضور خود در وزارت رفاه یکی از فعالترین معاونت‌های این سازمان بوده است و پویایی و پیگیری مطالبات بخش‌های مختلف و مربوط به این وزارت خانه و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی، صندوق بازنشستگی کشور و .... از دغدغه‌های و برنامه‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

در کنار سوابق بلند و موفق مدیریتی یک سابقه روشن و منحصر به فرد در عرصه فعالیت‌های حزبی و تشکیلاتی دارد که وی را از بسیاری دیگر از مدیران و فعالین سیاسی متمایز می‌کند.

غلامرضا پناه را باید از محدود سیاسیون استان دانست که در کار حزبی و تشکیلاتی ثابت قدم و فعال بوده است و به جهت همین ثابت قدمی و باور به کار تشکیلاتی در بالاترین سطح تصمیم گیری یکی از فعالترین و مُنسجم‌ترین احزاب کشور یعنی حزب کارگزاران سازندگی حضور فعال و تاثیرگذاری دارد.

در کهگیلویه و بویراحمد مدیران ملی زیادی وجود دارد اما مدیری که همزمان اهل کار حزبی و تشکیلاتی در سطح شورای مرکزی یک حزب بزرگ و مهم باشد کمتر وجود دارد.

یک نکته مثبت در مورد مدیریت پناه آن است که وی تاکنون بخوبی توانسته است میان کار سیاسی و حزبی و مدیریت سازمانی تمایز منطقی و اصولی ایجاد نماید و مانع از تداخل این دو با هم شود.

دکتر پناه هم دارای پیوندهای گسترده نسبی و سببی با طوایف مختلف ایل بویراحمد است که از مولفه های موفقیت او در انتخابات دوازدهم مجلس می تواند باشد.

نفر سوم اصلاح طلبان بویراحمد برای کاندیداتوری دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی کسی نیست جزء دکتر محمدعلی وکیلی روزنامه نگار.

محمدعلی وکیلی که اکنون در حال گذر از 57 سالگی است، سیاست‌مدار اصلاح طلب،نماینده سابق مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه ابتکار است.

او از اعضای ائتلاف سی نفره اصلاح طلبان و حامیان دولت روحانی از حوزهٔ انتخاباتی تهران برای دهمین دوره انتخابات مجلس بود که البته همه اعضای این ائتلاف در دور اول کرسی‌های سی‌گانه مجلس تهران را بدست آوردند.

در ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، محمدعلی وکیلی با کسب ۱۲۴ رای به عنوان دبیر به عضویت هیئت رئیسه مجلس دهم درآمد و بعدها سخنگوی ستاد روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شد.

وکیلی اما در روز 25 خردادماه 1400 هم در نشست برخی از فعالان رسانه ای به رئیسی کاندیدای وقت انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری گفت: مواضع رئیسی در جریان مناظرات و پرهیز وی از ایجاد دوگانگی اتفاق مبارکی بود و شخصیت‌های اصلاح طلب در جریان رقابت‌های انتخاباتی شاهد رفتار منصفانه آقای رئیسی بودند.

تحصیلات وکیلی بگفته خودش دکترای کلام و فلسفه، دکترای علوم سیاسی و خارج فقه و اصول است.

او سوابق اجرایی مانند سرپرست نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، مدیریت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور در دوره اصلاحات و همچنین رئیس انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی ایران، مدیرمسئول و صاحب امتیاز روزنامه‌های ابتکار، ابتکار جنوب و ابتکار کیش و سردبیر روزنامه صدای عدالت را داراست.

سپهر سیاست، اندیشه های 97 ، وحدت سایه ها ، مدارا ، آیینه سیاست و اثر بحث برانگیز دلهره‌های 88 روی کاغذ کاهی از آثار نوشتاری محمدعلی وکیلی است.

او از ظرفیت های اقتصادی مناسب و پیوندهای نسبی و سببی در بویراحمد برخوردار است که می تواند درصورت کاندیداتوری برای پیروزی اش موثر باشد.

محمد بهرامی چهارمین و شاید آخرین گزینه فعلی جریان اصلاحات بویراحمد برای انتخابات دوازدهم مجلس باشد.

او استاد دانشگاه و ارتباطی بسیار نزدیک با قاطبه بویراحمدی ها دارد.

باوجود اینکه می توانست در پایتخت ایران مسوولیت بگیرد اما هیچگاه بویراحمد را ترک نکرد و در شادی ها و غم های مردم زادگاه مادری اش ماند و دلسوزانه در آئین های سنتی آنان شرکت کرد.

سابقه شهرداری بهرامی جوان از او یک نماینده مجلس بالقوه ساخته و البته پاسخگو بودن او به رسانه ها و مردم همیشه از او یک چهره متفاوت نزد مردم بویژه جوانان ترسیم نموده است.

مهندس بهرامی اکنون برای معرفی خود به بویراحمدی ها نیاز به چسباندن پوستر و برافراشتن بیرق و پرچم ندارد چراکه او را همگان خوب می شناسند.

طایقه آقایی با پیوندهای نسبی و سببی فراوان با طوایف مختلف می تواند برای او برگ برنده ای باشد اگرچه این برگ برنده زمانی بدست می آید که آنان با اتحاد بیشتری کنار مهندس بهرامی تا ثانیه آخر انتخابات بمانند.

یاسوج بعد از بهرامی دیگر نه زیرگذار و روگذری دید و نه تیم فوتبالی که استقلال تهران را در ورزشگاه تختی در باتلاق فرو برده بود.

نه جُنگ شادی با حضور بزرگان هنر دید و نه فضایی سبز که شادمانی به ببیننده القاء کند.

کارنامه بهرامی در شهرداری یاسوج، جسارت در تصمیم گیری ها، ارتباط گسترده با قاطبه بزرگان، ریش سپیدان، معتمدین محلی و جوانان، از مهمترین مولفه های پیروزی و آرای بالا در انتخابات ها بوده است.

بهرامی در تمامی انتخابات گذشته بدون حمایت های حزبی از آرای شایسته ای در بین مردم دیارش برخوردار است که البته اگر حمایت های حزبی در کنارش قرار گیرد بطور حتم شرایط بسیار مناسبی برای پیروزی در انتخابات دوازدهم خواهد داشت.

غلام محمد زارعی نماینده پیشین بویراحمدی ها هنوز یک نیم نگاهی به اصلاح طلبان و حمایت احتمالی آنان هم دارد اما تا زمان نگارش، هنوز تصمیمی در این ارتباط گرفته نشده است.

تحقق آنچه نگارش شد نیاز به زمان تا آذرماه 1402 دارد که باید منتظر ماند که کدامیک از اسامی عنوان شده از سوی اصلاح طلبان بویراحمد به عنوان کاندیدای نهایی معرفی می شوند.

البته نباید فراموش کرد که آرای "مهدی روشنفکر " نماینده فعلی بویراحمد آرای دست نخورده و بِکری است که رقابت با او یعنی بازی در یک صفحه شطرنجی ابتدا کیش و سپس مات است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سبد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
0
0
آخ وبخت نگارنده روشنفکر نصف دور قبل هم رای نیاره
نام:
ایمیل:
* نظر: