به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۹۶۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن (پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد) ایجاد می شود. زمانی که فرد مبتلا، گلوتن دریافت می کند، سیستم ایمنی او فعال می شود و به سلول های روده حمله می کند.

به گزارش خبردنا، این اَمر مُنجر به آسیب سطح جذبی روده شده و در نتیجه بدن قادر نخواهد بود مواد مُغذی مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کند. بنابراین سِلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در تمام طول عمر همراه فرد مبتلاست و منجر به تحمل نکردن گلوتن می شود.

مدتی است شیوع این بیماری در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده شده، هر چند در استان خیلی شناخته شده نیست اما مبتلایان به آن هم کم نیستند و با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند.

این بیماران نمی توانند نان، ماکارونی، کیک و هر چیزی که در آن آرد گندم و جو به کار رفته باشد بخورند و هر نوشیدنی به جز آب که در سوپر مارکت ها وجود دارد اگر مَمهور به مُهر فری گلوتن نباشد حق ندارند استفاده کنند.

هر چیزی که در آن آلایندگی گندم وجود دارد حتی یک کوبیده ساده را هم افرادی که به این بیماری دچار هستند نمی توانند بخورند و به گفته مُتخصصان حدود چهار هزار قلم غذا وجود دارد که افراد مبتلا به سلیاک برای استفاده ممنوعیت دارند.

خانواده های افراد مبتلا به سِلیاک معتقدند که محصولات بدون گلوتن در استان خیلی کم هست و آنها مجبور هستند برای تهیه این محصولات به استان های در رفت و آمد باشند و این محصولات رابا قیمت خیلی گران تهیه کنند.

این خانواده ها عنوان می کنند که این بیماری هیچگونه دارویی ندارد و برای تهیه نان و مواد غذایی مناسب باید هر روز با سختی های زیادی دست و پنجه نرم کنیم.

شناسایی 150 بیمار سِلیاکی در کهگیلویه و بویراحمد

نماینده حامی بیماران سلیاکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر از این بیماران در استان شناسایی شدند و انتظار داریم که مردم، کسانی که این بیماری را دارند یا علائمی از آن دارند، مشخصات بیماری را به ما ارائه دهد تا ما بتوانیم بانک اطلاعاتی این بیماران را تکمیل کنیم و بتوانیم به نحو شایسته این بیماران را مدیریت کنیم.

حیدری در گفت و گو با ایلنا از یاسوج افزود: بیماران سلیاکی برای دریافت حمایت‌های خیران می‌توانند به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند تا مورد حمایت قرار گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: