به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۹۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
وی عنوان کرد: در این بررسی‌ها تعداد زیادی محوطه و بنا شناسایی شد که از این تعداد بخشی در استان فارس و بخشی در کهگیلویه و بویراحمد بود.

خبردنا : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ قلعه پادگان از دوره ساسانی در محدوده سد چم شیر کشف شده است.

"سعید طالبی‌پور " در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: به دنبال تصویب طرح ایجاد سد در منطقه چم شیر شهرستان گچساران و هم مرز با استان فارس در دولت نهم در دو فصل در سال‌های 86 و 87 کار بررسی باستان شناسی محدوده دریاچه سد توسط تیمی از پژوهشکده باستان شناسی کشور و به سرپرستی اقای سراقی انجام پذیرفت.

وی عنوان کرد: در این بررسی‌ها تعداد زیادی محوطه و بنا شناسایی شد که از این تعداد بخشی در استان فارس و بخشی در کهگیلویه و بویراحمد بود.

طالبی‌پور ابراز کرد: از این تعداد 15 محوطه مهم انتخاب و از نیمه دوم دهه 1390 خورشیدی کار کاوش باستان شناسی برروی این محوطه‌ها توسط تیم‌هایی از موسسه باستان شناسی کشور شروع شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع تاکنون 20 فصل کاوش باستان شناسی در این محوطه‌ها صورت گرفته که حاصل آن پیدا شدن استقرارهایی از دوران تاریخی و اسلامی در این بخش‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: کشف 2 قلعه پادگان از دوره ساسانی و همچنین استقرارهای عشایری از مهمترین یافته‌ها بوده و به دلیل عشایری بودن اکثر محوطه یافته‌های فرهنگی باستانی (شی) مهمی کشف نگردیده است.

طالبی‌پور یادآور شد: تعدادی از محوطه ها در بیرون از محوطه دریاچه سد است که بعدا مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

‌وی خاطرنشان کرد: هم اکنون چند تیم کاوش در حال فعالیت در سد چم شیر هستند که با اتمام کار آنها دیگر مشکل خاصی وجود ندارد و فقط مابقی مکان‌هایی که باید کاوش شوند در بیرون از مخزن سد هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: