به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۰۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
عبدی پور خبرداد:
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از توزیع یک و نیم تن علوفه دستی در منطقه سردسیری حفاظت شده دنا برای خوراک کَل و بزهای این منطقه حفاظت شده خبرداد.

"جمشید عبدی پور" در گفت و گو با خبردنا گفت: بارش شدید برف و در پی آن برودت هوا در منطقه حفاظت شده دنا موجب شده حیات وحش برای تامین علوفه و غذا، نیازمند کمک محیط بانان باشند.

وی با بیان اینکه در ایام سرد امسال تاکنون یک و نیم تن علوفه دستی در منطقه حفاظت شده دنا برای خوراک کل و بزها توزیع شده است، اظهارداشت: توزیع علوفه دستی از سوی مُحیط بانان پاسگاه های مناطقی مانند مَیمند،خونگاه،کوه گل،خاریدون و پُشت گره انجام می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: پس از ریختن علوفه، محیط بانان پایش های مورد نیاز برای در اَمان ماندن کَل و بزها از خطر شکار را انجام می دهند.

عبدی پور از در اختیار گذاشتن علوفه های دستی بسته بندی شده به پاسگاه های محیط بانی در مناطق عنوان شده هم خبرداد و خاطرنشان کرد: این پاسگاه ها در صورت احساس نیاز، علوفه مورد نیاز را در مناطق مورد نظر توزیع می کنند.

وی گفت: در زمان های خشکسالی مانند پاییز سالجاری نیز کَل و بُزها برای تامین غذا به دامنه های پایین دست سرازیر می شوند و دولت در مناطقِ حفاظت شده در معرض آسیب مانند کوه خائیز هم اقدام به توزیع علوفه می کند.

معاون حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، مقدار علوفه دستی توزیع شده در مناطق حفاظت شده خائیز کهگیلویه و کوه سرخ چُرام طی پاییز امسال را چهار تُن ذکر و یادآورشد: پاییز امسال، چهار تن علوفه دستی با نظارت محیط بانان بر اساس نیاز و با نظارت های تخصصی در منطقه خائیز و کوه سرخ توزیع شده است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲ هزار ۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و این منطقه واقع در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است.

منطقه ای است تپه ماهوری و کوهستانی پوشیده از انواع درخت و درختچه هایی مانند بلوط ( گونه غالب ) ، بنه ، کلخنگ ، بادام وحشی ، ارژن ، خوشک و گون است که با توجه به عبور رودخانه مارون از اطراف این منطقه و پاسگاه محیط بانی، روز به روز گونه های حیات وحش آن در حال افزایش است.

منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور و کهگیلویه و بویراحمد در حوزه شهرستان های کهگیلویه،گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.

این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جادادن گونه های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: