به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۶۱۹۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
۱۷ روستا با جمعیتی افزون‌بر ۱۰ هزار نفر زیر آب می‌رود که این جمعیت سرریز شهر یاسوج می‌شود و حاشیه نشینی در این شهر را به شدت افزایش می‌دهد و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

خبردنا : نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سد خرسان ۳مجوز زیست محیطی ندارد، گفت: با بررسی های انجام گرفته احداث این سد موجب زیر آب رفتن ۶ میلیون درخت جنگلی ، حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل، ۱۷ روستا و هشت حلقه چاه نفت خواهد شد.

"مهدی روشنفکر " با اعلام این مطلب به رسانه ها افزود: سال ۹۲ مطالعات احداث سد خرسان ۳ واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لردگان، استان چهار محال و بختیاری نهایی و برای اجرا مجوزهای ترک تشریفات آن صادر شد و در این ۱۰ سال ۱۷ روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل واقع شدن در مخزن سد از برخی خدمات زیرساختی از جمله گاز رسانی محروم شده‌اند.

روشنفکر طول دریاچه سد خرسان را ۴۰ کیلومتر و عرض آن را سه کیلومتر عنوان کرد و افزود: ۱۲ هزار هکتار جنگل زیر آب می رود که اگر در هر هکتار ۵۰۰ درخت باشد در مجموع ۶ میلیون انواع درخت جنگلی که از ۱۰۰ تا ۲ هزار سال عمر دارند، نابود می‌شود.

وی ادامه داد: به گفته کارشناسان دریاچه پشت سد خرسان ۳ باعث شرجی و گرم شدن فضا شده و چون دریاچه در قلب منطقه حفاظت شده دنا واقع می‌شود، با افزایش دما اقلیم و هوای رشته کوه دنا را تحت تاثیر خود قرار داده و برای همیشه مانع ریزش برف در این منطقه می‌شود و از طرفی با گرم کردن هوا آفت‌های مختلف وارد جنگل‌های زاگرس جنوبی می‌شود و اتفاقی که با کرم بلوط خوار در مناطق گرمسیری رخ داد تمام جنگل‌های مناطق سردسیری را می‌گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۱۷ روستا با جمعیتی افزون‌بر ۱۰ هزار نفر زیر آب می‌رود که این جمعیت سرریز شهر یاسوج می‌شود و حاشیه نشینی در این شهر را به شدت افزایش می‌دهد و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

روشنفکر ابراز کرد: هشت حلقه چاه نفت به طور کامل زیر دریاچه پشت سد خرسان مدفون و بشار و خرسان مهمترین و اصلی ترین سرچشمه رود کارون بوده و با انتقال آب سرچشمه این رود، کل کارون برای همیشه خشک می شود و این مغایر با دستور صریح مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از منابع آبی خوزستان است.

وی اضافه کرد: مزارستان ۱۲ شهید و سه امام زاده زیر آب دریاچه پشت سد می‌رود که می‌تواند تاثیرات اجتماعی بسیار نامطلوبی در جامعه در پی داشته باشد.

روشنفکر گفت: محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری تاکنون مجوز زیست محیطی برای سد خرسان ۳ را صادر نکرده و حتی با انتقال آب به دیگر مناطق کتبا مخالفت شده است.

وی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ۲۵ درصد منابع نفت و گاز کشور کمترین استفاده را از این ظرفیت دارد، بیان کرد: در چند دهه همواره منتقد عدم برخورداری صحیح از سهم نفت و گاز در استان بوده‌ایم.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این استان علاوه بر منابع نفت و گاز یکی از بزرگترین تأمین کننده‌های آب کشور است، که باز هم از این نعمت خدادادی چیزی که نصیب این استان شده اراضی خشک و صنعت فلج کشاورزی است.

وی افزود: احداث سد خرسان در استان کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان دنا جز مصیبت برای ۱۷ روستا و نابود شدن منابع طبیعی، صدها هزار گونه درختی و گیاهی از جمله بلوط و نابودی میراث تاریخی چند هزار ساله برای استان کهگیلویه و بویراحمد و دیار همیشه قهرمان دنا هیچ سودی نخواهد داشت.

روشنفکر تاکید کرد: چطور است که آب روان و با کیفیت در دیار مظلوم و محروم کهگیلویه و بویراحمد با طی صدها کیلومتر باید گلوی تشنه صنعت در استان‌های دیگر را سیراب کند، ولی نمی‌شود همان صنعت که نیاز به آب دارد در کنار رودخانه‌های خروشان این استان احداث شود تا هم هزینه کمتری بر دوش نظام باشد و هم زندگی مردمی که همواره پای نظام بوده و هستند دچار چالش نشود.

وی گفت: زنگار محرومیت و مظلومیت بر چهره مردم این استان خود نمایی می‌کند اما هیچگاه حاضر به عقب نشینی از آرمان‌های انقلاب و نظام نشدند.

 

**** 

آقای روشنفکر گفتار درمانی بس است اگر می توانید جلوی احداث آن را بگیرید .

نام:
ایمیل:
* نظر: