به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۷۱۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸

خبردنا: ابزارهای هوش مصنوعی با استفاده از میلیاردها تصویر موجود در شبکه های اجتماعی که بیشترین بازخورد را دریافت می‌کنند، تصاویری از مردان و زنان «ایده آل» تولید کرده‌اند که در جهان بازتاب فراوانی داشته است.

پروژه بولیمیا، گروهی که درباره اختلالات خوردن آگاهی ‌بخشی می‌کند، از هوش مصنوعی خواست تا بدن ایده آل و بدون نقش زن و مرد را با توجه به تصاویری که بیشترین بازخورد را در شبکه های اجتماعی دریافت می‌کند، تولید کند.
 

عکس فراگیر از زن و مرد «ایده‌ آل» در جهان!

 

محققان این سازمان دریافتند که مطلوب‌ ترین زنان موهای بلوند، پوست زیتونی، چشم های قهوه ای و اندامی لاغر دارند، در حالی که مرد ایده آل چشمان تیره، گونه های استخوانی و زاویه دار و عضلات برجسته دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که اکثر نتایج هوش مصنوعی استانداردهای زیبایی منسوخ و تکراری را نشان می‌دهند.

پروژه بولیمیا تصویرسازهای هوش مصنوعی ازجمله Dall-E 2، Stable Diffusion و Midjourney را به کار گرفت تا نشان دهد ایده این برنامه ها درباره فیزیک بدنی «عالی» در زنان و مردان چگونه است.

هوش مصنوعی با جستجو در اینترنت برای یافتن تصاویری که از قبل وجود دارند و طراحی یک تصویر جدید بر اساس آن نتایج کار می‌کند. از آنجا که این فناوری ها کار خود را نشان نمی‌دهند مشخص نیست که دقیقا چطور به این نتایج دست یافته‌اند. اما این‌طور تصور می‌شود که تعاملات موجود با عکس‌های آپلودشده در شبکه های اجتماعی، ازجمله لایک ها و نظرات و همچنین جستجوهای اینترنتی را در نظر می‌گیرند.

عکس فراگیر از زن و مرد «ایده‌ آل» در جهان!

نزدیک به ۴۰ درصد از تصاویری که زنان «ایده آل» را نشان می‌دهند، بلوند هستند، ۳۰ درصد آنها چشمان قهوه ای و بیش از نیمی از آنها پوست زیتونی دارند.

حدود ۷۰ درصد از مردان «ایده آل» موهای قهوه ای و ۲۳ درصد چشمان قهوه ای دارند. مشابه زنان، اکثریت قریب به اتفاق این مردان، پوست زیتونی داشتند و نزدیک به نیمی از آنها روی صورتشان مو وجود داشت.

هچنین تصاویر بسیار کمی از افراد «ایده آل» غیرسفیدپوست وجود داشت که نشان دهنده سوگیری ذاتی این ابزارها نسبت به سفید بودن است.

تصاویر به‌دست‌آمده، بسیاری از آنها را با ویژگی‌های کارتونی مثل لب‌های حجیم، پوست بدون چین و چروک و منفذ و بینی های بدون عیب نشان می‌داد؛ تمام ویژگی‌هایی که طرفداران زیادی در واقعیت دارند و اغلب با استفاده از جراحی لاستیک و پرکننده ها اعمال می‌شوند.

جدای از شبکه های اجتماعی، صنعت مد نیز از تصاویر انسان های ایده آل تولیدشده توسط هوش مصنوعی برای فروش کالاهای خود استقبال می‌کند. به عنوان مثال، کمپانی معروف لیوایز Levi’s با یک آژانس مدل سازی کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی همکاری کرده که از برنامه های رایانه ای برای ساخت مدل های انسان نما استفاده می‌کند.

در ماه مارس نیز، سه مدل زن روی جلد مجله ووگ سنگاپور، همگی با هوش مصنوعی تولید شده بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر: